Tændingslås, bundstykke?

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Nordsjælland

Tændingslås, bundstykke?

Indlæg af Soren »

Er netop idag (heldigvis) kommet hjem fra en tur til Italien med 35 grader i skyggen.
På vejen hjem, blev det sværere og sværere at bakse nøglen i tændingslåsen, og når jeg fik nøglen ud lød der ikke det sædvanlig klik, hvor "klappen" ved nøglehullet dækker hullet. Når jeg endelig fik nøglen i, kunne jeg godt starte bilen, men opdagede at blinklys, aircon, og kørelys ikke virkede. Først ved at bakse lidt med nøglen med motoren kørende, kunne jeg få det til at køre.
Men det var jo ikke vildt smart, da dette skete lørdag morgen, og alt jo er lukket - og lidt stressende lige i starten.
Men det lykkedes efterhånden at få nøglen ind og ud, selvom låsen gik lidt trægt, når jeg drejede nøglen, og jeg lærte efterhånden trikket med at bevæge nøglen lidt i låsen, så jeg også hver gang fik liv i aircon, blink og kørelys, men nu dur fjernbetjening til åbning/låsning af centrallåsen ikke, så jeg skal låse vhja nøglen.
Har jeg pludselig fået 3 problemer: 1) en defekt tændingslås, 2) et defekt bundstykke, 3) centrallåseproblem?

Hvordan kommer lige centrallås problemet ind i dette.
Jeg har nogle gange kunnet bakse så meget med låsen, at centrallåsefunktionen pludselig virker, men så var det samtidig svært at få nøglen ud - så fra Østrig af, foretrak jeg at låse med nøgle!

Jeg kan se ved søgning at flere tidligere har haft bundstykke problemer.

Bilen er A6, 2.8Q, ACK, tip fra modelår 1998 og den har nu gået 229.000, men kører ellers perfekt.

Hov jeg kan se, at jeg ikke fik formuleret spørgsmålene:
Nogle gode råd, inden den ryger til rep. -er det noget vildt dyrt: ny tændingslås, bundstykke, mm.?
Er det korrekt, at den fjernbetjente centrallås, kan påvirkes af dårligdommene omkring tændingslåsen?
Er der ellers nogle, der kan bidrage med erfaringer/løsningsforslag?
Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Carsten M
Forumbruger
Forumbruger

Re: Tændingslås, bundstykke?

Indlæg af Carsten M »

Hej. Jeg har en 80er 2,8e fra 1992. Den har jeg lige fået skiftet bundstykket i tændningslåsen på pga. de samme fejl. Lige pludselig ville den ikke starte ( der kom ikke tændning på ) det kostede kr. 1700 sort ved en mekaniker, og nu virker det igen. Han sagde at audi/wv tændningslåse er ikke det bedste der findes, han havde skiftet flere bundstykker
Soren
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Soren »

Ja, jeg oplevede også engang i min første Audi, en 2.4 fra 1992, pludselig at gå i stå og ikke kunne få liv i den igen. Det var også bundstykket.
Men her har jeg snarere problemet, at det er låsen, der er syg. Jeg kan efter at have startet bilen stadig ved at dreje lidt på nøglen få liv i blink, aircon, lys.
Jeg har også oplevet, at de gange jeg har meget svært ved at få nøglen ud af eller i låsen, at fjernbetjeningen så virker, så der må være en kobling mellem låsens stilling og modtagelse af fjernbetjeningssignal??
Lige nu lever jeg med at skulle låse manuelt og så ved mingelering at kunne få strøm på.
Men det var ikke sjovt at sidde i Italien, da det startede - og virkede som en tilfældig fejl.
I de situationer, er det rarere at være nær hjemmet!
NicoP
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af NicoP »

Hej

Jeg har faktisk lige skiftet bundstykket i min Audi 80 B4 2,0 fra 1992 i tirsdags.
Den havde alle de syntomer du nævner og da jeg gik herind på forumet for at finde svar på hvad der præcis var sket faldt jeg over 2 fejl der går igen og igen:

Enten er det bundstykket eller en dårlig stel forbindelse.

Bundstykket - Et defekt bundstykke forårsager alle de sjove fejl med at intet eller næsten intet af det man normalt får liv i når nøglen bliver drejet virker hvor nogle er heldige i dit tilfælde at få lidt liv i instrumenterne ved at bevæge nøglen lidt rundt.
Mit var knækket i plastikket som de altid gør(en svaghed), 330 kr for nyt ved SMC biler selvom selv samme reservedel (og samme reservedels nummer) koster ca 130 kr ved hovwdiaudi, men min elskede Audi sku jo op og køre lige her og nu! Fløjte

Dårlig stel forbindelse - Som mange nævner herinde knækker kablerne gerne ved forbindelsen fra karosseriet til bagklappen, og så snart man har en dårlig stel forbindelse kan alt elektronik opføre sig underligt.

Soren skrev:Jeg har også oplevet, at de gange jeg har meget svært ved at få nøglen ud af eller i låsen, at fjernbetjeningen så virker, så der må være en kobling mellem låsens stilling og modtagelse af fjernbetjeningssignal??

Umiddelbart kunne det vel også have noget med bundstykket at gøre, eller måske er det tændingslåsen der skal skiftes (eller måske blot smøres? Tænke)
Nicolai Pedersen
Audi A4 Avant, 1,8TFSI - 2008 - Model: B8
Audi 80 Sedan, 2,0E - '92 - Model: B4 - Motorkode ABK
Soren
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Soren »

Min Audi rep, sagde fornuftigt nok, at skal man skifte låsen, skal man tage bundstykket med.
Der blev indikeret en pris på 2500kr hvor de 830 går til låsen, 250 til bundstykke, 2t.
Da låsen skal bestilles til nøglen er lev. tid 1-2 uger.
Jeg skal melde tilbage, når det er overstået.
Soren
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Soren »

Har nu fået ny tændingslås (747kr), ny bundkontakt (240kr). Det blev ialt de lovede 2.500kr. Nu virker fjernbetjening og alt det andet.
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Indlæg af Avantismo »

Det var godt du fik det løst, og tak fordi du fortalte hele historien incl. løsning.
Så kan andre i fremtiden bruge historien til fejlfinding Ok .
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af Poe »

Så blev det min tur til defekt tændingslås +( , Se også denne tråd: Poe Titel: Hjælp: udskiftning af tændingslås/bundstykke Audi A6 1998.: søn dec 04, 2011 16:55
viewtopic.php?p=183753#p183753
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"