Afmontering af gammel Blaupunkt HU

Alt om uorginalt udstyr, radio, DVD, CD-changer, telefon, mm
Besvar
Priergaard
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Ribe

Afmontering af gammel Blaupunkt HU

Indlæg af Priergaard »

Davs.

Jeg har erhvervet mig en Audi 80 2.0 limo. med Blaupunkt radio i.
Radioen er af ældre dato, da den kun kan afspille bånd og bruges som alm. radio. Denne model skal afmonteres vha. nogle pinde af en slags, som skal stikkes ind i de fire huller der er i fronten.

Mit spørgsmål til jer er så:
- Hvor kan disse "pinde" anskaffes? - Eller kan man bruge andet, som tyk ståltråd ell. lign.?
Det er fordi jeg står og skal ud til en forhandler imorgen, og vil da hellere end gerne undgå at skulle betale for kun at få afmonteret min radio.

Håber i kan komme med et godt svar.

/Priergaard
Audi 80 2.0 Limo. '93 - Første bil... Med stil!
Brugeravatar
Bribse1
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Fyn

Re: Afmontering af gammel Blaupunkt HU

Indlæg af Bribse1 »

Priergaard skrev:Davs.

Jeg har erhvervet mig en Audi 80 2.0 limo. med Blaupunkt radio i.
Radioen er af ældre dato, da den kun kan afspille bånd og bruges som alm. radio. Denne model skal afmonteres vha. nogle pinde af en slags, som skal stikkes ind i de fire huller der er i fronten.

Mit spørgsmål til jer er så:
- Hvor kan disse "pinde" anskaffes? - Eller kan man bruge andet, som tyk ståltråd ell. lign.?
Det er fordi jeg står og skal ud til en forhandler imorgen, og vil da hellere end gerne undgå at skulle betale for kun at få afmonteret min radio.

Håber i kan komme med et godt svar.

/Priergaard

Tag forbi SMC i Ribe - de kan og vil gerne hjælpe dig (er jeg sikker på)
Du skal bruge 2 små stykker værktøj som altid følger med når man købe blaupunkt til at afmonterer den med.

/B
Ligenu - A3(8p) - 2,0TDi (2010) - firmabil
Solgt - Seat Leon Cupra (2007) - ekstrem hurtig, stabil og solid - (og elendig samle kvalitet)
Solgt - A4(b5) - 2,5TDi - quattro (2001) - dyr dame
Solgt - A4(b5) - 1,8T (2001) - solid og velkørende
Solgt - A6(c5) - 2,5TDi (1997) - hold jer væk fra frikørte taxaer
Solgt - A4(b4) - 2,6 (1996) - ren kærlighed
and so the story goes...
Priergaard
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Priergaard »

Bribse1 skrev:Tag forbi SMC i Ribe - de kan og vil gerne hjælpe dig (er jeg sikker på)
Du skal bruge 2 små stykker værktøj som altid følger med når man købe blaupunkt til at afmonterer den med.

/B

Tak for svaret. Der ligger desværre ikke en SMC i Ribe, men i Esbjerg.
Jeg har snakket med Lars Hein idag, og han mente at jeg kunne komme ud med det imorn. Smiler Men synes bare at det er mange penge, bare for at skulle have en radio ud, som ikke skal bruges igen. Hvis altså de har tænkt sig at tage en timeløn, som jeg tænker de har. Ked af det
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Reno »

Det må være dem her, der skal bruges.

Du kan evt. tage 4 nåle med en diameter på 2-3 mm, håber det hjælper.
Vedhæftede filer
P1020347.JPG
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Priergaard
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Priergaard »

Reno skrev:Det må være dem her, der skal bruges.

Du er min helt Rødmer

Lige efter du lavede dette post, gik jeg ud i værkstedet, tog noget hegnstråd på 2mm. (Dejligt at bo på en gård Super glad ), hvorefter jeg klippede det til og bukkede det som vist på dit billede. Så sleb jeg spidserne på tråden og vupti, så var radioen ude 25 sek. efter. Overrasket

Mange tusind tak!
Så har jeg bare et andet problem med tilslutningen af den nye radio Arrrgghhh!
/Priergaard
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

Hvad skal den lyserøde tingest bruges til?
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller

A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
CN
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af CN »

til at sætte ild til lortet for at slette alle spor Chokeret
Carsten
Brugeravatar
Lakatus
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Lakatus »

tjek den radio du lige har hevet ud. I "gamle" dage, var der ofte en hvid label på i bunden, som angav, hvad diverse ledninger var til. Så har du en god hjælp til at montere den nye efter.
gul, rød og orange er plus. Sort og blå er minus. Hvis det er en radio med tilslutning til 4 højttalere. (2 foran h+v og 2 bagtil h+v) vil det ene sæt, typisk det bagerste sæt, have en hvid streg på højtt. ledningerne. Husk at fase dem rigtigt... dvs plus fra højtt. udgang til plus på radioens højtt. udgang. Ellers spiller de i modfase, hvilket vil eliminere næsten al baslyd. Hvis du er i tvivl med ledningerne oppe ved radioen, om det er en plus eller en minus til højtt, kan du sætte et batt. på fra fra en fjernebetjening på ledningen(1,5v). Hvis du rammer rigtigt, vil menbranen skubbe sig udad. Så har du ramt plus rigtigt. Hvis det er muligt, så er det bedst at trække strøm til radioen, direkte ude fra bilbatteriet. Så undgår du tændingsstøj mv. Der plejer at være et lille hul i torpedoplden til dette. Pøj pøj.
for søren mand... Det er jo ren nostalgi..... Smiler
Lars Scheel.

Det er her i skal købe køkken: Køkkenbutikken Holbækvej 7-9 4000 Roskilde. Altid klar med en fin pris
Tlf: 2092 0840
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Reno »

PEB skrev:

Hvad skal den lyserøde tingest bruges til?

Ja det ved jo kun en Helt.

Disse gode gamle råd, må næsten gi en ekstra stjerne til Lakatus og mig Griner

ok gir mig, det lyserøde skal angive størrelsen, for mange kvinder er den lyserøde 25 cm lang og den kan kun engang
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Priergaard
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Priergaard »

Lakatus skrev:tjek den radio du lige har hevet ud. I "gamle" dage, var der ofte en hvid label på i bunden, som angav, hvad diverse ledninger var til. Så har du en god hjælp til at montere den nye efter.
gul, rød og orange er plus. Sort og blå er minus. Hvis det er en radio med tilslutning til 4 højttalere. (2 foran h+v og 2 bagtil h+v) vil det ene sæt, typisk det bagerste sæt, have en hvid streg på højtt. ledningerne. Husk at fase dem rigtigt... dvs plus fra højtt. udgang til plus på radioens højtt. udgang. Ellers spiller de i modfase, hvilket vil eliminere næsten al baslyd. Hvis du er i tvivl med ledningerne oppe ved radioen, om det er en plus eller en minus til højtt, kan du sætte et batt. på fra fra en fjernebetjening på ledningen(1,5v). Hvis du rammer rigtigt, vil menbranen skubbe sig udad. Så har du ramt plus rigtigt. Hvis det er muligt, så er det bedst at trække strøm til radioen, direkte ude fra bilbatteriet. Så undgår du tændingsstøj mv. Der plejer at være et lille hul i torpedoplden til dette. Pøj pøj.

Puha. Det lyder godt nok som om at jeg skal til at læse godt og grundigt om emnet. For stort set intet af det du nævner stemmer overens med min Audi 80. Tror jeg bliver nødt til at skyde nogle billeder. For der står godt nok i manualen til bilen hvilke ledningsfarver, som går til hvad osv. Men der står jo så også i manualen til bilen, at Audi vil have at man skal købe en stikadapter, da det originale stik i bilen ikke passer med uoriginale radioer Tænke

En helt anden ting - Lige pt. sidder der kun de std. frontmonterede højtalere, som selvf. skal suppleres med nogle baghøjtalere og en bette bas. Men hvad vil i foretrække af kabler, og vil i helst montere kabler med kabelsko, eller lodder i direkte på højtaleren?

/Priergaard
Brugeravatar
Lakatus
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Lakatus »

Priergaard skrev:
Lakatus skrev:tjek den radio du lige har hevet ud. I "gamle" dage, var der ofte en hvid label på i bunden, som angav, hvad diverse ledninger var til. Så har du en god hjælp til at montere den nye efter.

Puha. Det lyder godt nok som om at jeg skal til at læse godt og grundigt om emnet. For stort set intet af det du nævner stemmer overens med min Audi 80. Tror jeg bliver nødt til at skyde nogle billeder. For der står godt nok i manualen til bilen hvilke ledningsfarver, som går til hvad osv. Men der står jo så også i manualen til bilen, at Audi vil have at man skal købe en stikadapter, da det originale stik i bilen ikke passer med uoriginale radioer Tænke

En helt anden ting - Lige pt. sidder der kun de std. frontmonterede højtalere, som selvf. skal suppleres med nogle baghøjtalere og en bette bas. Men hvad vil i foretrække af kabler, og vil i helst montere kabler med kabelsko, eller lodder i direkte på højtaleren?

/Priergaard

Du lodder bare IKKE direkte ind på højttaleren! Nu vil jeg ikke træde nogle over føderne... men, hvis man ikke er proff. til at lodde, kan Du meget hurtigt ødelægge højttaleren. En god kabelsko, der efterfølgende fastklemmes med en tang, kan løse opgaven for Dig. Husk at kabelsko og stik skal passe 100% sammen.
M.h.t. ledninger. 1 - 1,5 kvadrat er ok i en bil. Også til strømmen. Husk (hvis du skal have en sub i, skal du vel også have en forstærker i...) ikke at lægge strømkabler lige ret op ad højttaler kablerne. det giver støj!
Lars Scheel.

Det er her i skal købe køkken: Køkkenbutikken Holbækvej 7-9 4000 Roskilde. Altid klar med en fin pris
Tlf: 2092 0840
Priergaard
Forumbruger
Forumbruger

Indlæg af Priergaard »

Lakatus skrev:Du lodder bare IKKE direkte ind på højttaleren! Nu vil jeg ikke træde nogle over føderne... men, hvis man ikke er proff. til at lodde, kan Du meget hurtigt ødelægge højttaleren. En god kabelsko, der efterfølgende fastklemmes med en tang, kan løse opgaven for Dig. Husk at kabelsko og stik skal passe 100% sammen.
M.h.t. ledninger. 1 - 1,5 kvadrat er ok i en bil. Også til strømmen. Husk (hvis du skal have en sub i, skal du vel også have en forstærker i...) ikke at lægge strømkabler lige ret op ad højttaler kablerne. det giver støj!

Godt med nogle som har forstand på det så. Blinke

Havde også en tanke med at trække strøm i den ene side af bilen, og højtalerledninger i den anden.
Bare lige for at få det helt på det rene. Hvad er så 1 eller 1,5 kvadrat kabel?
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Geografisk sted: København

Indlæg af HPO »

her er en prøve

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1623054382&n=1200267213&pn=1220607318

Kvadraten er tværsnittet af kablet og man siger normalt jo større det bedre og mere strøm kan det bære,men det er ikke nødvendigt til en alm installation,kun hvis man begiver sig ud i store forstærkere osv osv
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
Besvar

Tilbage til "Uoriginalt udstyr"