Kølevandstermometer

Alt om instrumenter og kabinen
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
akselj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 90
Tilmeldt: 30/07/2003 23:05
Geografisk sted: 8362 Hørning

Kølevandstermometer

Indlæg af akselj »

Audi 100 2,6 -94


Mit kølevandstermometer viser tilsyneladende forkert, ved normal kørsel ligger visningen omkring 90 grader, lidt lavt, men stabil visning.
Mit problem er at temperaturvisningen ikke stiger over 90 grader når jeg holder med motoren i gang.

På ferie i Italien undrede det mig at temperaturen ikke steg da vi holdt i kø, det tog 1½ time at køre 5 km, ved et stop senere undrede min kone sig over at der var så varmt ved siden af bilen, det var fordi blæserne kørte, så det har de også gjort da vi holdt i kø.

Jeg var meget opmærksom på temperaturen da vi hørte i kø fordi jeg har haft problemer med blæserne, det viste sig at grunden var at køleren var fuld af slam så det aldrig kom vand ned til termokontakten, jeg blev nødt til at skifte køler, det er egentlig tåbeligt at termokontakten sidder i bunden modsat udløbsslangen.

Hilsen Aksel
Brugeravatar
AllanB4
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 445
Tilmeldt: 21/09/2004 22:21
Geografisk sted: Solbjerg v. Århus
Kontakt:

Indlæg af AllanB4 »

akselj skrev:Audi 100 2,6 -94
Jeg var meget opmærksom på temperaturen da vi hørte i kø fordi jeg har haft problemer med blæserne, det viste sig at grunden var at køleren var fuld af slam så det aldrig kom vand ned til termokontakten, jeg blev nødt til at skifte køler, det er egentlig tåbeligt at termokontakten sidder i bunden modsat udløbsslangen.

Har du fået chekket følerne for henholdsvis temp. visning og blæsrne Spørgsmål Placeringen af termokontakten er nu praktisk nok, idet vandet fra motoren løber ind foroven i højre side af køleren og forlader køleren i bunden i venstre side. Termokontakten/blæserne skal jo sørge for at vandet ikke er for varmt når det returneres til motoren. Du må have kigget forkert Blinke
Allan
Audi 80 2,6 Avant -93
Honda VTR1000 SP-1
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til motorcykel

If you always do what you always have done,
you always get what you always have got
akselj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 90
Tilmeldt: 30/07/2003 23:05
Geografisk sted: 8362 Hørning

Indlæg af akselj »

Jeg havde skiftet blæsertermostaten før jeg skiftede køler, den fungerer tilsyneladende korrekt, på det tidspunkt fungerede termometeret også, blæserne startede ved en visning på ca. 105 grader.

Termometerfejlen er kommet i sommer, første gang jeg så den var i kø i Italien, 5 km på 1½ time i 30 graders varme, her kom visningen ikke over 90 grader.

Det jeg mener er uhensigtsmæssigt er at termostatkontakten sidder i bunden af køleren i højre side mens udløbet er i venstre side, det bevirker at slam i køleren vil lægge sig omkring termokontakten selv om der stadig er flow nok til at give en rimelig køling.

Hvis termokontakten sad ved udløbet ville der være større sikkerhed mod kogning.

Hilsen Aksel
Brugeravatar
AllanB4
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 445
Tilmeldt: 21/09/2004 22:21
Geografisk sted: Solbjerg v. Århus
Kontakt:

Indlæg af AllanB4 »

Højre/venstre - venstre/højre Smiler Udløbet fra køleren sidder i bunden hvor også termokontakten sidder, og det er i højre side - set inde fra kabinen - my bad. Du kan forvisse dig om at vandet løber ind foroven i køleren i venstre side ved at starte bilen når den er kold og lade den stå i tomgang, mens du holder hånden på den øverste slange på køleren. Denne bliver relativt hurtig varm mens den nederste slange ved termokontakten vil være kold et godt stykke tid endnu. Termokontakten sidder netop på udløbet for at styre blæseren, hvis køleren ikke kan klare opgaven selv - bl.a ved køkørsel. Jeg er overbevist om at tingene opføre sig således i din bil. Ellers er der noget rive galt - pumpen kører baglæns Smiler Spørgsmål Spørgsmål
Allan
Audi 80 2,6 Avant -93
Honda VTR1000 SP-1
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til motorcykel

If you always do what you always have done,
you always get what you always have got
akselj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 90
Tilmeldt: 30/07/2003 23:05
Geografisk sted: 8362 Hørning

Indlæg af akselj »

Allan B4!

I min Audi 100 2,6 fra -94 løber kølevandet ind i kølerens øverste venstre hjørne, set i kørselsretningen og løber ud i nederste højre hjørne, vandstrømmen løber diagonalt.
Termokontakten sidder i nederste venstre hjørne, altså i modsatte side som udløbet.

Før jeg skiftede køler var bunden af køleren omkring termokontakten kold uanset hvor varm motoren var, og elblæserne startede ikke fordi der aldrig kom varmt vand i den side af køleren.

Hilsen Aksel

Jeg kan se i Haynes at 4 og 5 cylindermotorerne tilsyneladende har ind- og udløb i samme side af køleren og at termokontakten er placeret ved udløbet

Du har åbenbart aldrig har set på en V6 motor.

Hilsen Aksel
Brugeravatar
AllanB4
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 445
Tilmeldt: 21/09/2004 22:21
Geografisk sted: Solbjerg v. Århus
Kontakt:

Indlæg af AllanB4 »

akselj skrev:I min Audi 100 2,6 fra -94 løber kølevandet ind i kølerens øverste venstre hjørne, set i kørselsretningen og løber ud i nederste højre hjørne, vandstrømmen løber diagonalt.
Termokontakten sidder i nederste venstre hjørne, altså i modsatte side som udløbet.

Før jeg skiftede køler var bunden af køleren omkring termokontakten kold uanset hvor varm motoren var, og elblæserne startede ikke fordi der aldrig kom varmt vand i den side af køleren.

Hilsen Aksel

Jeg kan se i Haynes at 4 og 5 cylindermotorerne tilsyneladende har ind- og udløb i samme side af køleren og at termokontakten er placeret ved udløbet

Du har åbenbart aldrig har set på en V6 motor.

Undskyld - jeg er ikke klogere end jeg troede at en 80'er og en 100'er V6 er motor/kølermæssigt opbygget på samme måde. Det lyder lidt tosset med placeringen af termokontakten i et hjørne uden synderlig vandstrøm. Hvad med at få lavet et lille stykke rør med en studs til kontakten, der passer i den nederste køleslange.
Og jow, jeg kigger jævnligt på en V6, servicerer selv en af slagsen -se min signatur.
Allan
Audi 80 2,6 Avant -93
Honda VTR1000 SP-1
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til motorcykel

If you always do what you always have done,
you always get what you always have got
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"