Installation af bakkamera i A3'er

Alt om forstærkere, højttalere, CD-changere, TV-tunere, iPod, DVD afspillere, Telefonsystemer, mm.
Brugeravatar
Pete
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16/08/2006 12:38
Geografisk sted: Randers

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af Pete »

DiskoDreng; laver du en ny guide med R8 modulet?

[-o< Pete
VagCom/VCDS
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af 8PJ »

Har svaret dig vedr. kalibreringsværktøj i tråden http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=42&t=21893&p=140976#p140976

Inden jeg farer ud og køber nyt R8-kameramodul, vil jeg MEGET gerne høre, hvordan det lykkes med kalibreringen :lol: :lol: (y)

Hilsen Per

diskoboy skrev:(Per - vi fortsætter lige diskussionen omkring bakkameraet her) :)

Bakkameraet er monteret på samme måde som med Kufatec's løsning - dvs. at kameraet får strøm fra modulet (det er fra en R8'er - part nummer 420 910 441 og har forbindelse til RNS-E'en på samme måde som Kufatec. (dvs. via det grå AV-stik på bagsiden).

På RNS-E'en sidder det stik der modtager signal når bilen står i bakgear - tidligere gik dette til Kufatec, men nu har jeg flyttet det til samme ledning som bl.a. bliver brugt hvis man har nedblændeligt spejl i bilen fra central elektronikken. CAN Gateway'en skal kodes til bakkamera - og mit accepterede det uden problemer :)

Modulet ligger i den holder som normalt er til CD-Changeren omme i bagagerummet. Det passer ikke helt, men pt. har noget skumgummi gjort at det ligger godt fast. Havde jeg mere tålmodighed, var der nok fundet en mere "rigtig" løsning :-

Der er trukket kabel i venstre side hele vejen under dørerne, op over ratstammen og videre til RNS-E'en. Jeg købte det kabel som Kufatec har til R8, men grundet det skal forlænges ca. 1 meter, giver det ingen mening. Efter at have splittet det ad, er det bare alm. 0,5 ledning hele vejen, selvom diagrammet (http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=91&t=20715) siger noget andet. Her skal der være dobbelt skærm, men det virker ganske udemærket uden....

RNS-E'en skal kodes på kanal 4 til 1 for at den skifter til bakkamera-tilstand.... så det er bare at gå igang :D
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af diskoboy »

Logan skrev:Det ser godt nok cool ud, det må jeg sige. hvad løb en sådan løsning op i med R8 kamera etc?

For meget :D

Der skal bruges de ting der står under "AUDI" i min guide (første indlæg)
Derudover skal der bruges følgende dele:

420 910 441 (control unit for reversing camera) - ca. 220 euro
8E0 035 413 A (hexagon m6x10 - 2 stk) - 0,31 euro
8P0 919 892 (holder for cd-changer) - 22 euro

(det er ca. priser!)

Derudover har jeg købt følgende kabel fra Kufatec:
http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p1045 - 89 euro

Grunden til jeg købte Kufatec kablet var pga. det specielle stik der går fra kameraet til modulet (det er det antenne lignende stik) - ellers er det noget billigere at lave det selv!!
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af diskoboy »

Pete skrev:DiskoDreng; laver du en ny guide med R8 modulet?
[-o< Pete

Tjoo... Efterhånden står alle tingene jo i dette indlæg, men kan godt overveje om ikke det skal samles i en enkelt PDF :)
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af diskoboy »

8PJ skrev:Har svaret dig vedr. kalibreringsværktøj i tråden http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=42&t=21893&p=140976#p140976
Inden jeg farer ud og køber nyt R8-kameramodul, vil jeg MEGET gerne høre, hvordan det lykkes med kalibreringen :lol: :lol: (y)
Hilsen Per


Jeg kigger lige på det i weekenden så skal jeg nok fortælle om det lykkedes ;)
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af diskoboy »

Så fik jeg lavet en kalibrerings-plade :) ... Havde en del 4 mm x-finer jeg har brugt til vindbrædder og et par forskallingsbrædder til nyt gipsloft så der skulle da lige leges lidt :-

Her er resultatet:

IMG_0106.JPG


Har ikke lige testet den endnu da den blev malet i går aftes...
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
Shorty
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26/07/2007 21:24
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af Shorty »

Det tegner da godt for mig :- :P
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=192705
Brugeravatar
Bohn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 962
Tilmeldt: 22/06/2007 22:12
Geografisk sted: Haslev, Sjælland

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af Bohn »

diskoboy skrev:Så fik jeg lavet en kalibrerings-plade :) ... Havde en del 4 mm x-finer jeg har brugt til vindbrædder og et par forskallingsbrædder til nyt gipsloft så der skulle da lige leges lidt :-

Her er resultatet:

IMG_0106.JPG


Har ikke lige testet den endnu da den blev malet i går aftes...


Hvad så :mrgreen: virkede pladen :-.
Hygge
Kim Bohn

By: Haslev
Bil: BMW i3 Rex 2014
CV: LMC Dominant 550RD 2005
Foto: Fujifilm X100s & DJI Phantom 4
Brugeravatar
brs
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 14/04/2008 21:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af brs »

Det virkede fortrineligt, jeg har set diskboys bakkamera i funktion, super nice (y)
Mvh. Brian Schmidt

Touran HighLine 2020 - Erstattes snart af Mercedes-Benz Benz EQB 350
Audi A3 e-tron 2018 - Læder, Panorama, matrix lygter oma.

Touran Van 2013 2.0 TDI
UP! High 2019
Touran Highline 2017 - LED
Polo Highline 2017 - LED - Digital Cockpit
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra 2016 med Xenon - Lyspakke - Assistenpakke - Parkassist oma.
Volkswagen Multivan 2.5 TDI Highline 2008
Tidligere:Audi A6 Avant 2.4 (BDW) Multitr 2007
Tidligere: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 2010 med Xenon Plus
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Installation af bakkamera i A3'er

Indlæg af diskoboy »

Kameraet virker helt fint, men kalibreringen virker ikke 100%. Problemet ligger i at kameraet fysisk sidder for højt i forhold til hvad man kan kode den til... med det resultat at stregerne ikke passer helt... men det er fedt :)
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
Besvar

Tilbage til "Multimedia"