RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Alt om Navigation Plus RNS-E
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej med jer.

Jeg har i min A3 8L 1997 (før-facelift) fået eftermonteret
- dobbel-din skakt og en
- RNS-E med reservedelnr. 8E0 035 192T (med SDS) og et
- brugt Kombiinstrument 8L0 920 930 C (med FIS CAN) fra årg. 2000 til AJQ eller APP (1,8T 180HK)

Kombien skulle skiftes, da det gamle ikke havde CAN og jeg ikke vil undvære diverse faciliteter såsom tænd/sluk via tændingsnøgle, baggrundsbelysning af knapper og ikke mindst navi-pile m.v. og radiosendenavne i FIS'en. 8)

Og det er netop her jeg har den sidste tilbageværende skønhedsfejl, som jeg håber i kan/vil hjælpe mig med at løse. Alt vedrørende RNS-E en virker fint - den tænder/slukker, belysning fungerer og Navi-pilene, vejnavne og rest km vises nydeligt i FIS'en.
- Dog er FIS'en ikke meget for at vise Radiosendernavne i FIS'ens øverste del.

Jeg var af den overbevisning, at når naviinfo vises i FIS, så skal radioinfoen også vises, da begge informationer jo overføres via CAN. Bare ikke i min bil. Har udlæst fejl på både RNS-E og Kombi.
Kombien har fejl 1304 Radio - 49-10 No Communications - intermittent.
RNS-E har 00856 Radio Antenna 011 Open Circuit; 00858 Radio ZF Output to Antenna Amplifier 011 Open Circuit; 00879 Connection to Speaker Front Right 012 Electrical Fault in Circuit - Intermittent; og 02454 Microphone Unit (in front Roof Module)(R164) 011 Open Circuit.

RNS-E en er kodet til 0500111 (A6 4B uden ekstraudstyr - har hverken tlf, ekstra forstærker m.v.) og har software 660.
Kombien er kodet til 08042 (manuel gearkasse og 4 cylindret benzinmotor)

Hvordan løser jeg problemet?
Har jeg kodet noget forkert?
Er der noget galt i Kombien eller RNS-E'en (firmware måske i begge to)?
Kan jeg gå ud fra, at CAN-Busen er tilsluttet korrekt, siden naviinfoen vises korrekt og RNS-E en ellers opfører sig som ønsket?a

Det andet og indtil videre sekundære problem er klokkeslettet, som sjældent overføres korrekt fra det radiostyrede ur i Kombien til brugerfladen i RNS-E. Det skal siges, at i service menuen står kombiens tid korrekt overført. Til brugerfladen overføres klokkeslettet korrekt mellem klokken hel og kvart over hel - f.eks. mellem 11:00 og 11:15. Herefter går det galt. En mulighed kunne være at overføre klokkeslettet fra GPS - denne mulighed eksisterer desværre ikke, når CAN-Bus er sat til. Er der en løsning på dette problem?

Puha - jeg ved godt, det er en masse, men efter adskillige timers (døgn's?) søgen og higen kan jeg ikke komme videre selv :roll:

Ville være glad for at få hjælp og kører også gerne efter den - om nødvendigt.

Vwenlig hilsen
Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

Har du tjekket tilpasningskanal 62 i kombi?
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Yann skrev:Har du tjekket tilpasningskanal 62 i kombi?


Ja - og der har jeg sat den til "5". Håber det er rigtigt og at du er enig.

Jeg - som ikke særlig kyndig i disse ting - tror dog mere på, at det er kodning eller firmware i RNS-E'en den er gal med. Jeg glemte :evil: at skrive i mit indlæg, at jeg kan fremprovokere radioinfo i FIS-en ved at resette RNS-E. Så kommer Radioinfo først med 2 linier, så forsvinder den nederste og når RNS-E'ens opstartbillede forsvinder, så forsvinder den øverste Radio-infolinie også.

Giver det noget hint til hvor fejlen ligger?

Venlig hilsen
Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

Prøv med 21 i stedet for 5.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej igen.

Tak - den har jeg prøvet før og nu igen. Desværre ingen forandring.

Vwenlig hilsen

Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

Prøv at tage den ene CAN-bus ledning fra, så den kun kommunikerer på én ledning.
(Ved godt det lyder mærkeligt, men har fået det til at virke sådan på en 4B)
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej Yann,

Tak for yderligere input, som jeg først ser nu. Er lige kommet hjem fra forlænget Weekend-Tur i Audi-Land :D

Vil afprøve dit forslag i morgen - så beretter jeg om resultatet.

Vweenlig hilsen
Christof
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af PEB »

Prøv evt. at læse lidt her: CAN-Gate
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej PEB

Tak for linket, men CAN-Gate var jeg allerede opmærksom på. Desværre lader der ikke til at blive produceret flere, og brugeren Kristoffer, der lod til at sælge dem, har endnu ikke svaret på min forespørgsel om om han har flere.

Er der nogen, der har en CAN-Gate tilovers?

@Yann

Afprøver dit foreslag med at tage den ene CAN-ledning fra i aften. I går i forbindelse med støvsugning af bilen, røg sideairbagkablet af. Så det skulle lige retableres først.....

Vwenlig hilsen
Christof
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej Yann,

Så blev der endelig lidt tid tilovers, så jeg kunne afprøve dit forslag:
Yann skrev:Prøv at tage den ene CAN-bus ledning fra, så den kun kommunikerer på én ledning.
(Ved godt det lyder mærkeligt, men har fået det til at virke sådan på en 4B)


Har prøvet både at tage den ene og den anden CAN-ledning fra: Desværre ingen forbedring -->> Ingen Radioinfo. Dog viser den stadig navipile med kun een ledning på.....

Har også prøvet at bytte om på CAN-ledninger: Så viser den intet, og RNS-E ens funktioner over CAN (tænd/sluk, belysning) er væk.

Altså: Status Quo - desværre

Vwenlig hilsen

Christof
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af PEB »

A3 8LV skrev:Vwenlig hilsen

Christof


Har du haft VW tidligere.....
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej Poul Erik,

PEB skrev:Har du haft VW tidligere.....


Jada :D - og har det stadig: En Type 1 Cabriolet, 1954 og en Type 1 1500, 1968 (datidens GTI).


venlige hilsner

Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

A3 8LV skrev:Hej Poul Erik,

PEB skrev:Har du haft VW tidligere.....


Jada :D - og har det stadig: En Type 1 Cabriolet, 1954 og en Type 1 1500, 1968 (datidens GTI).


venlige hilsner

Christof

Det var vildt med skivebremser dengang!!!!


Mht. RNS-E, så kommer du desværre nok ikke længere. Tror så at der er for mange år i mellem din A3 og RNS-E til at de kan kommunikere korrekt - desværre...
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej Yann

Joda - skivebremser, det var sagen. 68'eren bremser i hvert fald en del bedre, end 54'eren med smalle tromler og diagonaldæk 8)

Mht. RNS-E så må jeg desværre sige dig imod. Der er mange, der har gjort det, hvor visningen fungerer korrekt. Både naviinfo og radioinfo. Jeg har ikke kunnet finde andre tilfælde blandt de mange 8L'ere med RNS-E og CAN-kombi, hvor radiovisningen ikke fungerer. Kun mig. Derimod er urproblemet vist ikke ualmindeligt.

Hvis vi lige tænker over den situation, hvor radiovisningen vises korrekt, mens RNS-E starter op (efter reset). Kunne det ikke tænkes, at det er på RNS-E siden, fejlen er? Hvad med f.eks. firmware? På min er det SW660, der vistnok er en cracket version. Den seneste originale Audi-Firmware er - ret mig hvis jeg tager fejl - SW 650, som vistnok også ligger på min originale DVD fra 2007. Hvordan kommer jeg tilbage til den? Og kunne det tænkes at være løsningen?

Venlige hilsner

Christof
(ham med 6 tromlebremser og 6 skivebremser - dog på 3 forskellige biler...)
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

Det er jo godt nyt, for påtænker selv at skifte kombi i min A3, så jeg får visning fra RNS-E i kombi.
(irriterer mig dog at uret så bliver styret at kombi så det ikke mere er radiostyret).

Du kan sætte Tilpasningskanal 97 i RNS-E, så du kan nedgradere. Sådan burde det være muligt :)
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej
Yann skrev: Du kan sætte Tilpasningskanal 97 i RNS-E, så du kan nedgradere. Sådan burde det være muligt :)


Hvad er det lige, jeg sætter i den tilpasningskanal? Et "0" ???

Vwenlig hilsen
Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

"1"
Så burde RNS-E acceptere at installere firmware fra den DVD der isættes, uagtet at den er lavere end den nuværende.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Hej Yann,
Yann skrev:"1"
Så burde RNS-E acceptere at installere firmware fra den DVD der isættes, uagtet at den er lavere end den nuværende.


10000000000 TAK - det var lige det, der skullle til. Nu viser min A3 8L FIS både Radioinfo og Naviinfo - ligesom det skal være. Hvis du vidste, hvor meget tid jeg har brugt på at finde løsningen........... Og til sidste gik min mistanke jo til softwaren. Kendte ikke til Kanal 97.......

Det eneste sære er nu, at den i CAR under Software (der stod 660 før) skriver X---. Mærkeligt, når nu det er en original DVD, firmwaren stammer fra......

Mht. klokkeslet: Jo - uret i RNS-E en bliver jo nu styret fra det radiostyrede ur i Kombien. Desværre er der visse fejl her. Siden Bjarne fra det amerikanske forum ikke laver flere CAN-Gate's, der løser problemet: Er du mon manden, der kan producere sådan et "apparat"????

Venlige, superglade hilsner

Christof
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af Yann »

Godt at høre det virker nu :-)
(Købte du et nyt kombiinstrument, eller kunne du finde et brugt? Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde et brugt....)

Jeg har pt. desværre ikke mulighed for at lave en sådan CAN-gate, som Bjarne har gjort.
Der har ellers været noget lignende på tegnebrættet, men tiden går til andre sjove ting. Men med det vejr vi har her i landet er der jo egentlig en reel chance for at få så meget tid indendørs at jeg begynder at kede mig og tager projektet op igen :-)
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
A3 8LV
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/08/2010 15:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: RNS-E i A3 8L - Problemer med FIS-visning

Indlæg af A3 8LV »

Ja, det er superfedt at det virker nu :-

Jeg var så heldig at finde et brugt kombiinstrument på e**y til under 100 Euro. Men så manglede fronten med glaspladen også. Til gengæld har displayet været skiftet 8) . Men hvad gør det: Min bil er født med FIS og glas og front passer over fra den gamle kombi...

Prøv selv at se - du skal lede efter speedometre med numrene 8L0 920 *** * , hvor 920 er det vigtigste (er så med Infotainment CAN). Og så behøver jeg vel ikke at fortælle dig, at du skal være opmærksom på forskellen mellem Diesel og Benziner..... og at du skal ændre på belægningen af stort set alle 3 stik til kombien, hvis du har en før-faceliftet A3 8L.

Mht. Can-Gate: Jeg forstår, at sidste udgave af Bjarne's CAN-Gate kan en masse mere end bare at blokere for ursignalet fra Kombien. Det er jo ikke nødvendigt her når alt andet virker.

Hvis ikke du kender til urproblemet, så går det ud på dette her: Tiden overføres fra kombi til RNS-E. Det foregår korrekt fra klokken hel til klokken kvart over. Herefter sakker tiden bagud, indtil klokken bliver hel igen. Og efter kl. 15 (tror jeg nok) så går tiden forkert - udover det netop anførte, trækkes 6 timer fra o.O

Når RNS-E er tilsluttet via CAN, kan man desværre ikke vælge menupunktet i RNS-E en, der går ud på at tiden tages fra GPS. Måske det ville være nemmere for en, der kan programmere lidt, at "åbne" for muligheden i menuen for, at RNS-E tager tiden fra GPS???? JEg kan ikke - kan du eller er der en anden, der kan???

Det var alt for nu -

Venlig (denne gang uden "w") hilsen

Christof
Besvar

Tilbage til "DVD Navigation Plus RNS-E"