Dug på ruden!

Indlæg om klima & varmeanlæg
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Kørte hertil aften hjem og kunne bare ikke slippe af med duggen. Jeg har en 1,9 TDI, b4, stationcar. Det har regnet og det var da også koldt omkring 7 grader. Kørte omkribg 1 time og lige meget hjælp det. Måtte sidde med kludden og tørre hele vejen hjem :/[]

Jeg har alm. Luft, dvs jeg har ikke klimaanlæg eller andet "moderne" udstyr. Jeg har ikke mulighed for at cirkulere luften eller undlade cirkulation, så det er ikke det.

Prøvede på kold luft. Den føltes kold, måske ikke så kold som luften udenfor, men måske nok koldere end kabineluften. Så jeg antager at der kommer luft udefra, men måske ikke nok?

Jeg skal generelt ikke skrue særlig meget væk fra den kolde luft før end der kommer varm luft. Måske der kommer for lidt luft udefra?

Der er ikke noget i bilen der umiddelbart føles vådt andet end vanddråberne på ruden.

Det eneste logiske jeg kan tænke er, at der ikke kommer nok luft ude fra, og det måske i særdeleshed det gælder når det kommer til den varme luft. Den varme luft er endda brandvarm. Måske det kan tyde på, at der er meget vand i?

Jeg må fejltjekke fra en kant af. Nogle forslag? Jeg har aldrig rodet med det her før. Er der noget luftfilter til kabineluften? Jeg er på meget bar bund.

Ser frem til at høre fra Jer.

Mvh. Nikolaj
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Blenster »

Sidder der ikke et filter i passager siden under afdækningen ved vinduesviskerne .. Åben motorhjelmen og fjern den plast dækning ved vinduesviskerne. Under denne sidde der et filter til kabine... Det kan være godt fyldt med blade m.m. Mener det var sådan i min tidligere 80'er.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Dug på ruden!

Indlæg af SorenR »

Fuld knald på varmen og sæt et vindue på klem...
Har du checket at 'vandkassen' er tør og fri for blade?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Blenster »

Måske var det nok at fjerne den tykke gummi beskyttelses liste der sidder hele vejen over motorrummet og klemmer i mod motorhjelmen når den lukker .. Så kan du komme til filtret i passager siden..
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Dug på ruden!

Indlæg af GertH »

Jeg tør næsten ikke nævne det :cry: , men hvis varmeapparat/varmelegme er utæt giver det fugt på ruderne. Er der en ny lugt i bilen eller måske vådt ved tæppet under pedaler.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Hej allesammen.

Tak for alle de gode svar. Jeg fandt pollenfilteret. Bare til fremtidens foilk, der får bøvl, så er det helt rigtigt hvad Blenster siger. Der sidder 3 plastic "skruer" ved passagersiden. Man kan skrue dem ud med en meget bred ligekærvet skruetrækker eller bare en kniv. Man fjerner plastic og så er man ikke i tvivl, hvor pollenfilteret er :) Det er lige til at gå til.

Det har med sikkerhed ikke været skiftet de sidste 100.000 km. Det var fyldt med blade. Måske det er nok? Det finder jeg snart ud af! Lige under pollenfilteret sidder blæseren, man kigger lige ned i den, så der er vel også et sted, hvor luften varmes op tænker jeg? Eller trækker den kold luft ned og først efter blæseren, så varmes den kolde luft op?

Ift. lugt, så er der ingen ny lugt.
Ift. at komme til, så viste det sig at være ret simpelt
Jeg er ikke helt med, hvad SorenR mener med "vandkassen"?

Nu tager jeg en tur, og så ser jeg om det var pollenfilteret. Jeg vender tilbage her i tråden, når det er konstateret :)

Mvh. Nikolaj
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Dug på ruden!

Indlæg af MortenAa »

Ja efter blæser er der 2 veje luften kan gå, det er igennem varmefladen eller uden om(kan kombineres), det er typisk sådan man gør ved ventilation
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Gio »

lopolla skrev:Det har med sikkerhed ikke været skiftet de sidste 100.000 km. Det var fyldt med blade.
Normalt et filter der skiftes ved service-udførsel.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Gio skrev:
lopolla skrev:Det har med sikkerhed ikke været skiftet de sidste 100.000 km. Det var fyldt med blade.
Normalt et filter der skiftes ved service-udførsel.


Ja, det er sandt. Nu kører jeg jo ikke ligefrem på Audi Værksted med den gamle slæde, så det har vi sku glemt :)
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Gio »

lopolla skrev:
Gio skrev:
lopolla skrev:Det har med sikkerhed ikke været skiftet de sidste 100.000 km. Det var fyldt med blade.
Normalt et filter der skiftes ved service-udførsel.


Ja, det er sandt. Nu kører jeg jo ikke ligefrem på Audi Værksted med den gamle slæde, så det har vi sku glemt :)
Fair nok. Tænkte mere det står i service-oversigten, hvis man ellers lige gennemgår en sådan inden opstart af Perlestens-GDS AutoFix i/s. "Service" er jo ikke kun olie-skift :D
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Dug på ruden!

Indlæg af MortenAa »

Gio skrev:
lopolla skrev:Det har med sikkerhed ikke været skiftet de sidste 100.000 km. Det var fyldt med blade.
Normalt et filter der skiftes ved service-udførsel.


Mener det står det skal skiftes hvert andet service
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Blenster »

Hjalp det så at rense filtret og ned i kassen?

P.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Ja, det virkede. Jeg har ikke kørt nogen lang tur, men jeg tror, at det var det, der gjorde det. Der kunne seriøst heller ikke komme luft ind. Det var propfyldt! Når jeg har kørt en længere tur, så melder jeg endeligt tilbage :)
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Det var ikke nok at tømme pollenfilteret! Så er det måske selve varmeapparatet som Gert foreslog?
Jeg har ikke aircon eller andet. Er det så nok at skifte varmeapparatet eller skal der også skiftes andet?

Se denne hurtigtspillende film. Her ser det ud som om, at mekanikeren skifter to ting:
https://www.youtube.com/watch?v=ijmzePqgW3s

Det her må være et varmeapparat ikke?
http://www.mister-auto.dk/da/varmeappar ... Akz88P8HAQ

Men hvad er den anden ting, har jeg også sådan en? Nogle forslag til, hvad der skal shoppes, så jeg ikke står og mangler noget, når jeg går igang?

....og andre gode forslag før end bilen splittes ad?

Mvh. Nikolaj
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Aboje »

Den første del han skifter er køleelementet, som du ikke har - så glem den. Den anden han skifter er varmeelementet, og for at skifte den behøver du ikke hive hele "kassen" ud. Den skal blot løsnes for at du kan komme til at skifte varmeelementet. Og sæt en hel dag af til projektet.

Jow - det er varmeelementet du linker til.

MEN - er du helt sikker på at det er varmeelementet der er gået :?: Hvis det ikke lugter sødt/underligt når bilen er varm og der ikke er vand i bunden af bilen i passagersiden, tvivler jeg på det er varmeelementet. Og det er dælme r... og nøgler at skille det hele ad, skifte varmeelementet, samle det hele igen for at finde ud af det ikke var det ;(

Check indvendigt i bagenden om der måske kommer vand ind ved baglygterne eller bagklap.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Der er ikke nogen lugt ej heller vand i bunden af bilen. Alt er helt normalt, bortset fra, at det dugger og jeg ikke kan komme af med duggen. Det bliver værre, når jeg kører med varm luft på og holdes bedre nede, når jeg kører med kold luft.

Jeg forstår det du siger som, at det kan være, at der kommer vand ind et andet sted? Og du tror, at dette vand spredes via luftsystemet? Når du specifikt angiver baglygterne, hvad er så årsagen til netop dette sted, når du varmeblæseren sidder foran?

Jeg har faktisk haft bøvl med vand i buinden af bilen ved bagagerummet (siderummet til venstre, der går ret dybt). Men det vand ligger jo helt nede i bunden og jeg har svært ved at forestille mig, at det er store mængder. Kan bare ikke huske om det er denne her eller min forrige Audi 80, der drillede med det.

Jeg beklager min manglende viden jeg skal bare lige forstå ;)

Mvh. Nikolaj
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Aboje »

Hvis der er vand i bunden eller andre steder indvendigt i bilen, er der jo en væsentlig højere fugtighed, og det sætter sig som dug på ruderne, og jo varmere indvendigt / koldere udenfor jo værre er problemet. Grunden til du oplever problemet som mindre ved at tilføre kold luft, er at den kolde luft kan indeholde mere fugtighed inden den sætter sig som dug på ruderne.

I min hedengangne 80'er (Avant) oplevede jeg på et tidspunkt at ruderne duggede mere end normalt, og det viste sig at være vand der kom ind ved baglygterne. Da jeg fik det stoppet og udtørret forsvandt duggen igen.

Senere fik jeg så oplevelsen med utæt varmeelement og efterfølgende udskiftning :cry:
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Nu har jeg tjekket det rum, hvor der kunne være vand (venstre rum ved bagagerummet)

Billede 1:
Billede

Der er lidt vådt, men ikke voldsomt. Lygterne sidder højere og de er helt tørre.

En del er nok suget af den der skum-måtte eller hvad man vil kalde det, se nedenunder på billede 2:
Billede

Skummåtten er pænt våd, dvs. den har suget vandet, men hvor vandet kommer fra har jeg ingen ide om. Og den er kun delvis våd, dvs. det er vel begrænset hvor meget vand, der kommer ind der?

Mvh. Nikolaj
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Dug på ruden!

Indlæg af Aboje »

Det ser jo ikke ud til det vælter ind med vand der, og det er jo heller ikke sikkert at det er det der gør det.

Prøv at køre bilen varm og lade den stå i tomgang indtil blæserne kobler ind, for at skabe så højt tryk på kølevandet som muligt. Og check herefter om det lugter anderledes i kabinen.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Dug på ruden!

Indlæg af lopolla »

Nu er det vand væk og den der lidt mugne måtte også smidt i skraldespanden. Jeg tror også jeg har luret hvor det måske har dryppet ind. Det er også ordnet. Men nej, jeg tror heller ikke, at det er der vandet kommer ind for alvor

Okay, jeg tror aldrig jeg har fået blæserne igang. Det er jo en diesel. Så det er noget med at køre den rigtig godt varm og så sidde og give gas i tomgang. Når du siger lugter anderledes er det du tænker på om der kommer til at lugte af kølervæske, havd end det lugter af? Der er i øvrigt muligvis en utæthed i kølersystemet et sted. Har for nylig påfyldt omtrent 1-2 liter, men har ellers aldrig oplevet noget. Men nu ser det ud til at være stabilt nu. Har kørt nok 300 km uden forandret væskestand.

Skal jeg køre med kold eller varm luft i kabinen eller ingen luft (lukket)?

Og hvad kunne det være for en lugt, der eventuelt skulle komme i kabinen?


Mvh. Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"