Kabineblæser modstand

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

Jeg er lidt træt af, at når en kabineblæsermodstand er brændt af, så skal man med djævlens vold og magt også købe dén plasticplade som den sidder monteret på - når man nu lige så godt kunne genbruge plastpladen, og bare udskifte selve modstanden.

Men, en tidskrævende søgning på Nettet har endnu ikke givet nogle brugbare resultater, mht. hvor jeg kan købe en sådan modstand "i løs vægt"...

Kender DU til noget sted, eller nogen, hvor jeg kan købe sådan en modstand?

Jeg har ikke kunnet måle de aktuelle værdier på de forskellige trin (da dén jeg har taget billede af jo er brændt af), men mon ikke den påtrykte tekst angiver modstandene...jeg ved det ikke?...
Vedhæftede filer
Kabineblæser modstand set forfra og bagfra
Kabineblæser modstand set forfra og bagfra
Kabineblæsermodstand for_bag.jpg (74.19 KiB) Vist 19092 gange
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af Høy »

:oops:

Du skal bruge effektmodstande og ikke bare almindelige fra elektronikbutikken. De skal kunne holde til den strømstyrke, som blæseren trækker, når den kører igennem den pågældende modstand. Det er nemmest at kigge efter, hvor mange watt blæseren trækker, når den kører uden modstand, og så købe modstande, der kan holde til den tilsvarende belastning.

Tvivler på, at det er billigere end at købe den samlede. Hvis den ofte går, bliver den jo overbelastet på en eller anden måde. Prøv at se, om sikringen eventuelt er for stor. Sikringen skal brænde over inden modstandene, hvis blæseren binder eller trækker for meget strøm af en eller anden grund.

Her er en masse forskellige... http://wirewoundresistor.net/mod_product-prdlist-p-9.html

\Alex
Senest rettet af Høy 19/01/2014 17:52, rettet i alt 2 gange.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af PEB »

Det er 0,26 ohm, 0,92 ohm og 2,28 ohm

Jeg har en liggende du kan købe.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af Høy »

Går de eventuelt i stykker, fordi de ikke kan komme af med varmen? Det er formodentlig nødvendigt, at de sidder det rigtige sted i luftstrømmen fra blæseren.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af GertH »

Jeg har også en eller to liggende. (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

Hej alle, og - tak for Jeres input.

Jeg fik desværre nok ikke udtrykt mig præcist nok i mit indledende indlæg, da dét jeg efterspørger er en butik/forhandler, hvor jeg kan købe NYE modstande.

Den hp du henviser til, Alex ( http://wirewoundresistor.net/mod_produc ... t-p-9.html ) har jeg også været inde på tidligere, men jeg kan i deres program ikke finde nøjagtigt dén modstand (med de korrekte værdier) som jeg står og skal bruge. Jeg gætter på, at årsagen er at min modstand (og bilens årgang) er for gammel - og måske er udgået af produktion?

Iøvrigt, Alex, er der et par ting i dét du skriver som jeg ikke umiddelbart forstår...
Du skriver bl.a:

Høy skrev::oops:

Du skal bruge effektmodstande og ikke bare almindelige fra elektronikbutikken. De skal kunne holde til den strømstyrke, som blæseren trækker, når den kører igennem den pågældende modstand. Det er nemmest at kigge efter, hvor mange watt blæseren trækker, når den kører uden modstand, og så købe modstande, der kan holde til den tilsvarende belastning.

Tvivler på, at det er billigere end at købe den samlede. Hvis den ofte går, bliver den jo overbelastet på en eller anden måde. Prøv at se, om sikringen eventuelt er for stor. Sikringen skal brænde over inden modstandene, hvis blæseren binder eller trækker for meget strøm af en eller anden grund.

Her er en masse forskellige... http://wirewoundresistor.net/mod_product-prdlist-p-9.html

\Alex


Mener du dermed, at der er forskel på dén jævnstrøm en bil leverer, og dén jævnstrøm som ”almindelig elektronik” udsættes for?...

”Det er nemmest at kigge efter, hvor mange watt blæseren trækker, når den kører uden modstand”

Hvor vil du ”kigge efter” dét?...

”Hvis den ofte går, bliver den jo overbelastet på en eller anden måde. Prøv at se, om sikringen eventuelt er for stor. Sikringen skal brænde over inden modstandene, hvis blæseren binder eller trækker for meget strøm af en eller anden grund”

Problemstillingen er ikke, at det på én bestemt Audi er sådan at blæsermodstanden ofte går. I så fald ville det være en kende tåbeligt at blive ved med, at smide 3-400 kr. i hovedet på den samme defekte kabineblæsermotor igen-og-igen-og-igen...

En (lidt) mandschauvenistisk talemåde siger: ”Det er menneskeligt at lave fejl, men - det er kvindeligt at lave den samme fejl igen-og-igen!”... :-

Problemet er mere, at jeg på nogle ældre Audi’er har skiftet blæsermodstand (+ kabineblæsermotor), og hver gang været lidt ærgerlig over at jeg ikke bare kunne købe modstanden (uden plaststykket), og så bare lodde den på den gamle plastplade med stikforbindelserne på.

Det er jo sådan, at når kabineblæsermotoren når en vis alder, og lejerne er tilstrækkelig slidte og giver tilstrækkelig mekanisk modstand, ja - så stiger den indre elektriske modstand jo også.
Når den elektriske modstand stiger, og spændingen/strømmen er uforandret, så stiger effekten målt over modstanden. Effektudviklingen på en modstand giver sig til udtryk i form af varme, og på et tidspunkt kan modstanden ikke holde til mere varme - og brænder af!...

Høy skrev:Går de eventuelt i stykker, fordi de ikke kan komme af med varmen? Det er formodentlig nødvendigt, at de sidder det rigtige sted i luftstrømmen fra blæseren.

\Alex


Plastpladen som blæsermodstanden er monteret på, er - som en slags dæksel - skruet på dét hus, som bl.a også rummer kabineblæsermotoren, og luftstrømmen fra denne passerer som det allerførste forbi netop blæsermodstanden. Så, kølingen af blæsermodstanden er proportional med luftstrømmen som igen er proportional med kabineblæsermotorens belastning.

Men, igen - tak for dine input. (y)

Poul Erik Bech og GertH - er det nye modstande? I så fald er jeg interesseret...
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af PEB »

Min er ikke ny, men den er som ny. Pris 100,-kr.

Har du kontrolleret sikringen på modstanden? Den burde brænde af inden modstanden.

Se billede.
Vedhæftede filer
Sikring
Sikring
sikring.jpg (11.26 KiB) Vist 19003 gange
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af Høy »

Almindelige elektronikmodstande er kun beregnet til en ganske lav strømstyrke.

Dine modstande skal kunne tåle den strømstyrke, som blæseren arbejder med, hvilket må være op til omkring 12 A ved 12 V. Jeg går ud fra, at keramikrøret i hver enkelte modstand skal sætte den i stand til at
komme af med varmen. En almindelig "lille" modstand ville svjv. smelte med det samme.

Hvis blæsermotoren ikke er den originale, og man f.eks. har sat en større kredsløbssikring i, for at motoren ikke skal slå den, vil det kunne få modstandene (den indbyggede sikring) til at fise af.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af morten00 »

jannpedersen skrev:...Jeg fik desværre nok ikke udtrykt mig præcist nok i mit indledende indlæg, da dét jeg efterspørger er en butik/forhandler, hvor jeg kan købe NYE modstande......
Kig her http://www.pc-elektronik.dk/
Gå ind under -> Modstande -> 9W aksiale
Her er hele udvalget til billige penge.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

PEB skrev:Min er ikke ny, men den er som ny. Pris 100,-kr.

Har du kontrolleret sikringen på modstanden? Den burde brænde af inden modstanden.

Se billede.


Nej, Poul Erik - det har jeg ikke. Der er stadig forbindelse på dén leder der giver trin 4, og da kabineblæsermotoren gik ganske stramt i lejerne - vurderede jeg bare at jeg skulle have en ny blæsermodstand på.

Da jeg kan se at jeg har en bil næsten magen til din, med problemer med bl.a centrallåsen - vil jeg spørge dig om du mon har haft oplevet noget lignende...eller har hørt om nogen der har?...

I en anden tråd har jeg beskrevet mit problem:

jannpedersen skrev:
En A6 Avant, 4A, registreret 1. gang i 1995, uden fjernbetjening af lås, ingen alarm. Den laver periodisk og sporadisk problemer med centrallås OG kabinebelysning!

Det kommer i perioder, og fejlene på centrallås og kabinelys følges gerne ad. Hvis jeg har haft bilen i mit opvarmede værksted i et par dage, virker alt perfekt - når den er blevet tørret godt igennem. I sommertiden optræder fejlene sjældent (men, dog alligevel), i vinterperioden er det dagligt...

Beskrivelse af symptomer:

Bilen er låst, jeg låser op med nøglen i døren = ingen problemer! Den låser faktisk ALTID op som den skal...

Bilen er låst op, jeg låser med nøglen i døren, dén dør jeg står ved låser (mekanisk) - men ingen reaktion på de øvrige døre! (Samme resultat, uanset hvilken dør/bagklap jeg prøver).
Der kommer ingen lyd fra pumpen, jeg tænker at den overhovedet ikke får strøm.

Når jeg så prøver en 7-8 gange, kan jeg være heldig at pumpen pludselig går i gang, og den låser straks alle døre som den skal.
Jeg kan også være heldig, hvis jeg lader (f.eks førerdøren) være låst et stykke tid, kan den finde på lige pludselig (efter et par minutter) at starte pumpen - og alle døre låses...

Jeg har forsøgt følgende:

ALLE kontakter i ALLE døre + bagklap har jeg haft afkoblet (adskilt stikkene til dem), uden at dét har haft indflydelse på noget. Slanger er kontrolleret, og fundet tætte.
Alle sikringer har været afmonteret, og målt igennem. Jeg har også pillet dem ud og stukket dem i et par gange hver, for at sikre mig imod ir på kontaktfladerne.

Mit eget umiddelbare gæt (når nu centrallås- og kabinelysproblemer følges rimeligt ad) er, at det måske kan være en fælles stelforbindelse ét eller andet råddent sted der kan være årsagen??? ...Men, hvor?...
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

morten00 skrev:
jannpedersen skrev:...Jeg fik desværre nok ikke udtrykt mig præcist nok i mit indledende indlæg, da dét jeg efterspørger er en butik/forhandler, hvor jeg kan købe NYE modstande......
Kig her http://www.pc-elektronik.dk/
Gå ind under -> Modstande -> 9W aksiale
Her er hele udvalget til billige penge.

Mvh Morten

Det ser umiddelbart rigtig fint ud, Morten. (y)

Men, er det bare at købe de 4 modstande i individuel rigtig størrelse - og så bare lodde dem i, i stedet for dén der sidder nu? Er der noget jeg bør være ekstra påpasselig med? Jeg vil jo så nødigt komme til, at brænde andet af... :-k
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

Høy skrev:Almindelige elektronikmodstande er kun beregnet til en ganske lav strømstyrke.

Dine modstande skal kunne tåle den strømstyrke, som blæseren arbejder med, hvilket må være op til omkring 12 A ved 12 V. Jeg går ud fra, at keramikrøret i hver enkelte modstand skal sætte den i stand til at
komme af med varmen. En almindelig "lille" modstand ville svjv. smelte med det samme.

Hvis blæsermotoren ikke er den originale, og man f.eks. har sat en større kredsløbssikring i, for at motoren ikke skal slå den, vil det kunne få modstandene (den indbyggede sikring) til at fise af.

\Alex

Super! Tak for hjælpen. Kredsløbssikring, er det dén der sidder på blæsermodstanden? Eller, er den lokaliseret andetsteds?...
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af PEB »

Trin 4 på blæseren er uden modstand. 12 volt direkte.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af Høy »

Der bør være en anden sikring et sted i sikringskassen, men det er jeg ikke 100% sikker på. Kunne være nr. 17 på 30A.

Selve modstandene har man næppe manipuleret.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af jannpedersen »

Høy skrev:Der bør være en anden sikring et sted i sikringskassen, men det er jeg ikke 100% sikker på. Kunne være nr. 17 på 30A.

Selve modstandene har man næppe manipuleret.

\Alex

Ja, den er formodentlig ikke mindre... :)
Men, som jeg skrev til Poul Erik Bech, virker den stadig på trin 4. Og, da der (formodentlig) ikke er flere sikringer til samme elektriske enhed, må jeg umiddelbart antage at en evt. sikring er intakt?... :-k

"Manipuleret"...mener du - som hvis hver enkelt modstand skulle være sikret individuelt?...
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Kabineblæser modstand

Indlæg af GertH »

Hej. Mht. til låseproblem, kan fejl være defekte ledninger i gummimuffe i døråbning(mellem hængsler) ved førerdøren. Dette er ikke teori, men noget jeg har oplevet et par gange i bla. i min forrige C4 1991. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"