manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt...
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Det er da godt det lykkedes for dig med gennemskylning af varmelegeme som jeg gjorde, og lidt den ene vej og lidt den anden, det fik jeg ikke skrevet, men godt tænkt .
Og det med boremaskinepumpen var da genialt tænkt, der er da også mere power i end i den lille "lommepumpe" på Mercedes, så respekt herfra .
Og det er jo MEGET nemmere at prøve sig forsigtigt frem og skylle varmelegeme igennem istedet for at bruge flere dage på at pille bilen i stumper og stykker.
Og det med boremaskinepumpen var da genialt tænkt, der er da også mere power i end i den lille "lommepumpe" på Mercedes, så respekt herfra .
Og det er jo MEGET nemmere at prøve sig forsigtigt frem og skylle varmelegeme igennem istedet for at bruge flere dage på at pille bilen i stumper og stykker.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Fint med tilbagemelding. Gad vide hvad der vil ske ved at komme opløsning i eks.beholder og køre længere tur. Måske er der tilsvarende nams i køler(ikke for at gøre dig ked af det). Gode billeder så alle kan forstå det. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
GertH skrev:Fint med tilbagemelding. Gad vide hvad der vil ske ved at komme opløsning i eks.beholder og køre længere tur. Måske er der tilsvarende nams i køler(ikke for at gøre dig ked af det). Gode billeder så alle kan forstå det. Mvh. Gert
ja der ligger sikkert også meget andet godt i resten af systemet, men det fungerer 100% som det skal, her er det jo mere overophedning man skal være bange for. Mit problem var udelukkende manglende varme i kabinen, og den er der til overmål nu, jeg kører faktisk rundt og småsveder bare fordi jeg er så begejstret over at mærke at der kommer varm luft ud af dyserne
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Godt arbejde, og fin dokumentation
Opvasketabs virker ret godt, når bilen bliver varm. En kammerats TDI (host ) skød en oliekøler, så der kom olie ind i vandet. Rent vand i sammen med to knuste tabs. Bilen stod stille, og da vandet efter en rum tid (diesel) var varmt, tømte vi mudderet af og fyldte rent vand på, efter at vi havde skyllet igennem fra alle retninger, så godt vi kunne.
Prøvetur kun med vand, nyt vand og endnu en prøvetur.
Kølervæske på og nyt kølervæske efter en uges tid. Ingen rester af noget som helst at se, men en svag olieregnbue på overfladen.
Det er nok ikke noget, man skal have i systemet særligt længe. Der kan forekomme legeringer, som nemt angribes... kobberpakninger og forskellige messingtyper (delvist kobber).
Der er i hvert fald noget med, at man ikke må vaske kobbergryder i opvaskemaskinen og slet ikke med fosfatfrie tabs.
\Alex
Opvasketabs virker ret godt, når bilen bliver varm. En kammerats TDI (host ) skød en oliekøler, så der kom olie ind i vandet. Rent vand i sammen med to knuste tabs. Bilen stod stille, og da vandet efter en rum tid (diesel) var varmt, tømte vi mudderet af og fyldte rent vand på, efter at vi havde skyllet igennem fra alle retninger, så godt vi kunne.
Prøvetur kun med vand, nyt vand og endnu en prøvetur.
Kølervæske på og nyt kølervæske efter en uges tid. Ingen rester af noget som helst at se, men en svag olieregnbue på overfladen.
Det er nok ikke noget, man skal have i systemet særligt længe. Der kan forekomme legeringer, som nemt angribes... kobberpakninger og forskellige messingtyper (delvist kobber).
Der er i hvert fald noget med, at man ikke må vaske kobbergryder i opvaskemaskinen og slet ikke med fosfatfrie tabs.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Super arbejde
Sådan en pumpe har jeg - sidst hjalp den med at tømme 20liter benzin af tanken da benzinpumpen stod af - selvfølgelig med 60 liter 98 oktan i tanken..
Nu skal den i arbejde igen for at kopiere din løsning - jeg har samme problem i min S2. Tak for fin vejledning - nu håber jeg ikke at næste uges opdatering fra dig handler om utæt varmeapparat
Sådan en pumpe har jeg - sidst hjalp den med at tømme 20liter benzin af tanken da benzinpumpen stod af - selvfølgelig med 60 liter 98 oktan i tanken..
Nu skal den i arbejde igen for at kopiere din løsning - jeg har samme problem i min S2. Tak for fin vejledning - nu håber jeg ikke at næste uges opdatering fra dig handler om utæt varmeapparat
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
tscheel skrev:Super arbejde
- nu håber jeg ikke at næste uges opdatering fra dig handler om utæt varmeapparat
Det håber jeg dælme duleme heller ikke
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Brian Pedersen
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Nå, så blev det prøvet. "Desværre" var det pinlig rent det der kom ud af apparatet. Bjørn må have behandlet den godt. Metoden er nem - alm. haveslange kan klemmes ind i studserne og holde sig selv, mens man fumler med vand, spand, strøm og boremaskine
Måske fik jeg luftet varmeapparatet bedre ud denne gang - en udetemperatur på 11,5 kunne snildt hæves til 27grader. En kodeudlæsning af klimaanlægget gav :
06.3 Kühlmittel-temperaturfühler (ECT), sporadisches A/C offen".
Anlægget er alligevel tørt for kølervæske, så det tager jeg ikke så tungt. Ingen fejl på spjæld eller temperatursensorer.
En grafisk udlæsning udlæsning (kanal 53) gav symbolet for G1 G2 og G3 "Systemfunktion O.K." men også A1 der betyder "Lüfter für Innentemperatursensor". Om den er død er lidt svært at aflæse ud fra koden.. ? Det må der graves lidt i.
Desuden er der godt gang i kølerblæseren (på niveau 2) allerede fra koldstart. Måske føleren i køleren er færdig.
EDIT - det blev klaret med et nyt (brugt) "214" relæ fra stakken. Pillede toppen af det fejlende relæ - ser fint ud . Nå, nu starter blæseren kun når temperaturen rammer en halv streg over 90grader. Mon ikke det også giver bedre arbejdsbetingelser for radiatoren.
Phew - nogen gange ville jeg ønske det var en Ford T.
Måske fik jeg luftet varmeapparatet bedre ud denne gang - en udetemperatur på 11,5 kunne snildt hæves til 27grader. En kodeudlæsning af klimaanlægget gav :
06.3 Kühlmittel-temperaturfühler (ECT), sporadisches A/C offen".
Anlægget er alligevel tørt for kølervæske, så det tager jeg ikke så tungt. Ingen fejl på spjæld eller temperatursensorer.
En grafisk udlæsning udlæsning (kanal 53) gav symbolet for G1 G2 og G3 "Systemfunktion O.K." men også A1 der betyder "Lüfter für Innentemperatursensor". Om den er død er lidt svært at aflæse ud fra koden.. ? Det må der graves lidt i.
Desuden er der godt gang i kølerblæseren (på niveau 2) allerede fra koldstart. Måske føleren i køleren er færdig.
EDIT - det blev klaret med et nyt (brugt) "214" relæ fra stakken. Pillede toppen af det fejlende relæ - ser fint ud . Nå, nu starter blæseren kun når temperaturen rammer en halv streg over 90grader. Mon ikke det også giver bedre arbejdsbetingelser for radiatoren.
Phew - nogen gange ville jeg ønske det var en Ford T.
Senest rettet af tscheel 18/10/2013 08:41, rettet i alt 1 gang.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
tscheel skrev:Nå, så blev det prøvet. "Desværre" var det pinlig rent det der kom ud af apparatet. Bjørn må have behandlet den godt. Metoden er nem - alm. haveslange kan klemmes ind i studserne og holde sig selv, mens man fumler med vand, spand, strøm og boremaskine
Måske fik jeg luftet varmeapparatet bedre ud denne gang - en udetemperatur på 11,5 kunne snildt hæves til 27grader. En kodeudlæsning af klimaanlægget gav :
06.3 Kühlmittel-temperaturfühler (ECT), sporadisches A/C offen".
Anlægget er alligevel tørt for kølervæske, så det tager jeg ikke så tungt. Ingen fejl på spjæld eller temperatursensorer.
En grafisk udlæsning udlæsning (kanal 53) gav symbolet for G1 G2 og G3 "Systemfunktion O.K." men også A1 der betyder "Lüfter für Innentemperatursensor". Om den er død er lidt svært at aflæse ud fra koden.. ? Det må der graves lidt i.
Desuden er der godt gang i kølerblæseren (på niveau 2) allerede fra koldstart. Måske føleren i køleren er færdig.
Phew - nogen gange ville jeg ønske det var en Ford T.
Ja, så bliver man jo næsten glad for at man ikke har klima, eller sågar manuel aircondition, men kun et helt almindeligt varmeapparat
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Star skrev:Ja, så bliver man jo næsten glad for at man ikke har klima, eller sågar manuel aircondition, men kun et helt almindeligt varmeapparat
Det er måske også en kende optimistisk at tro at klimaanlæg i en åben vogn kan ændre meget. Ellers ville Lomborg sgu' nok have beskrevet det i sine klimarapporter
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
en update -
forleden begyndte varmen (sgu og f...... ) at svigte igen , så jeg begyndte forfra og gav den en ny tur med "Storm P apparatet" - hvilket resulterede i en ny portion "slam" - eller måske snarere en slags sort grus i returpanden. Så enten fik jeg ikke det hele ud sidste gang, ellers er det simpelthen i motorens kølesystem dette slam cirkulerer, og så efter en tid ophober sig i varmeapparatets enhed og blokerer for ordenligt gennemstrømning af det varme vand/kølervæske.
Jeg spekulerer om man kan lave noget lignende ( rensetur) med resten af systemet, hvor det ikke er på traditionel basis, - altså tilsætte noget rens, -køre tur - tapppe af - køre tur - tappe af - men bruge lidt samme model jeg har brugt, hvor man tilsidst tilsætter rent vand, til det er helt rent det som kommer ud i den "anden ende" - hvorefter man så først her hælder noget helt frisk kølervæske/vand blanding på.
Mon man skader pakninger og lign i motorens kølesystem? - og hvor er det bedst at "fylde på / tappe af - der er jo ingen almindelig kølerdæksel på køleren så vidt jeg kan se, kun via ekspansionsbeholderen, og det er nogle små tynde slanger..?
PS: efter den nye rensning af varmeapparatet, så kører det igen for fuld skrue med varmen - men man har jo ikke lyst til at skulle gøre dette hver anden måned....
forleden begyndte varmen (sgu og f...... ) at svigte igen , så jeg begyndte forfra og gav den en ny tur med "Storm P apparatet" - hvilket resulterede i en ny portion "slam" - eller måske snarere en slags sort grus i returpanden. Så enten fik jeg ikke det hele ud sidste gang, ellers er det simpelthen i motorens kølesystem dette slam cirkulerer, og så efter en tid ophober sig i varmeapparatets enhed og blokerer for ordenligt gennemstrømning af det varme vand/kølervæske.
Jeg spekulerer om man kan lave noget lignende ( rensetur) med resten af systemet, hvor det ikke er på traditionel basis, - altså tilsætte noget rens, -køre tur - tapppe af - køre tur - tappe af - men bruge lidt samme model jeg har brugt, hvor man tilsidst tilsætter rent vand, til det er helt rent det som kommer ud i den "anden ende" - hvorefter man så først her hælder noget helt frisk kølervæske/vand blanding på.
Mon man skader pakninger og lign i motorens kølesystem? - og hvor er det bedst at "fylde på / tappe af - der er jo ingen almindelig kølerdæksel på køleren så vidt jeg kan se, kun via ekspansionsbeholderen, og det er nogle små tynde slanger..?
PS: efter den nye rensning af varmeapparatet, så kører det igen for fuld skrue med varmen - men man har jo ikke lyst til at skulle gøre dette hver anden måned....
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Re: Sv: manglende varme i kabinen, det begynder at blive kol
Ville måske prøve at rense køleren som Gert snakker om.
I stedet for at få det renseværk igennem motoren hvor der måske er en pakning af kobber?
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
I stedet for at få det renseværk igennem motoren hvor der måske er en pakning af kobber?
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur
Klima der dur
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
eller måske snarere en slags sort grus i returpanden.
Er det metal- eller gummikrymmel?
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Høy skrev:eller måske snarere en slags sort grus i returpanden.
Er det metal- eller gummikrymmel?
\Alex
Det er svært at sige, det er ret fint, det kunne være begge dele, hælder mest til metal....det føles "sten" agtigt,
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Prøv med en magnet. Hvis det ikke er magnetisk, kan det være alu eller kalkgrums fra vandet . Stik magneten i en pose først, så du bare behøver at fjerne den fra posen igen for at få den gjort ren, hvis det er jernpulver.
Du kan bruge citronsyre til at tjekke, om det er kalk. Afkalker til kaffemaskinen skulle opløse det, hvis det er kalk. Hvis du kan udelukke kalk og jern, kan du prøve, om det brænder (gummi), eller om det eventuelt skulle være aluminium fra topstykket.
Lidt mystisk.
\Alex
Du kan bruge citronsyre til at tjekke, om det er kalk. Afkalker til kaffemaskinen skulle opløse det, hvis det er kalk. Hvis du kan udelukke kalk og jern, kan du prøve, om det brænder (gummi), eller om det eventuelt skulle være aluminium fra topstykket.
Lidt mystisk.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: manglende varme i kabinen, det begynder at blive koldt..
Høy skrev:Prøv med en magnet. Hvis det ikke er magnetisk, kan det være alu eller kalkgrums fra vandet . Stik magneten i en pose først, så du bare behøver at fjerne den fra posen igen for at få den gjort ren, hvis det er jernpulver.
Du kan bruge citronsyre til at tjekke, om det er kalk. Afkalker til kaffemaskinen skulle opløse det, hvis det er kalk. Hvis du kan udelukke kalk og jern, kan du prøve, om det brænder (gummi), eller om det eventuelt skulle være aluminium fra topstykket.
Lidt mystisk.
\Alex
hmm ja. men det må blive næste gang, for det er jo blevet skyllet ud i afløbet...
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny - Også solgt til glad mand
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs