Hej,
Min klimakondensator på min A80 er blevet utæt, men jeg ønsker ikke at udskifte den lige nu, da bilen mest bruges om vinteren, hvor klimaanlæggets kølefunktion ikke er påkrævet. Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg passer bedst på kompressoren. Hvis jeg tager elledningen fra magnetkoblingen og dermed ikke motionerer kompressoren, vil den så gro fast og blive ødelagt? Hvis jeg på den anden side motionerer den en gang imellem uden tilstrækkeligt kølemiddel på bliver den vel også ødelagt? Har nogen den rigtige løsning?
Mvh
HME
Klimakompressorspørgsmål
Klimakompressorspørgsmål
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Re: Klimakompressorspørgsmål
Du kan ikke motionere kompressoren uden kølemiddel. Hvis systemet registrere at der ikke er kølemiddel på, så slukker den selv for anlægget....
'98 A6 2.4 avant (konens)
'03 Land Rover Discovery 2 TD5 (min)
Nu med VCDS.
'03 Land Rover Discovery 2 TD5 (min)
Nu med VCDS.
Re: Klimakompressorspørgsmål
Man kan vel luse højt/lav tryk kontakten så kan den vel køre
Det kan på nogle anlæg
Det kan på nogle anlæg
HANG LOOSE
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Re: Klimakompressorspørgsmål
Tak for svarene. Jeg har mest lyst til at lade kompressoren stå stille indtil videre, men kan den tage skade af det? Håber nogen kan svare på det.
Mvh
HME
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Re: Klimakompressorspørgsmål
HME skrev:Tak for svarene. Jeg har mest lyst til at lade kompressoren stå stille indtil videre, men kan den tage skade af det? Håber nogen kan svare på det.
Mvh
HME
Pakninger, pakdåser og O-ringe tørre ud, og den bliver utæt. Der kan i visse tilfælde være op til 20 bar på tryksiden af et klimaanlæg.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Klimakompressorspørgsmål
Tak for svaret Bjørn. Alt i alt må jeg nok se i øjnene, at hele systemet skal adskilles og forsynes med div. nye pakninger m.m., når det igen skal være funktionsdygtigt. Det er vel i øvrigt også nødvendigt af den grund, at man nu bruger et andet kølemiddel end det der oprindeligt var i systemet, og som de oprindelige tætninger ikke kan klare.
Mvh
HME
Mvh
HME
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Re: Klimakompressorspørgsmål
Hey
Du har som sådan ikke nøde at udskifte alle pakninger og O-ringe det kommer lidt an hvilken type anlæg det er og så kommer det lidt an på som Bjørn siger om det har stået åbent sådan at de er tørret ud. Det er "bare" med at få købt en ny condenser og få skifte den nyt køle middel på og så videre.
Det der kan være det store "problem" er hvis der er et gammel R 12 anlæg for så skal olien i anlægget skifte og filter, de fleste vil sige at ud også skal skifte O-ringe og pakninger fordi man som regel går over og fylder R134 A som er en mere aggressiv gas hvilket medføre at O-ringene og pakninger ikke kan holde, det er i hvert falde det teorien siger men, i mange tilfælde har det vist sig i praksis at O-ringene og pakninger er de samme om det er det ene eller andet type anlæg og derfor holde de som regel uden at blive skifte.
Casper...
Du har som sådan ikke nøde at udskifte alle pakninger og O-ringe det kommer lidt an hvilken type anlæg det er og så kommer det lidt an på som Bjørn siger om det har stået åbent sådan at de er tørret ud. Det er "bare" med at få købt en ny condenser og få skifte den nyt køle middel på og så videre.
Det der kan være det store "problem" er hvis der er et gammel R 12 anlæg for så skal olien i anlægget skifte og filter, de fleste vil sige at ud også skal skifte O-ringe og pakninger fordi man som regel går over og fylder R134 A som er en mere aggressiv gas hvilket medføre at O-ringene og pakninger ikke kan holde, det er i hvert falde det teorien siger men, i mange tilfælde har det vist sig i praksis at O-ringene og pakninger er de samme om det er det ene eller andet type anlæg og derfor holde de som regel uden at blive skifte.
Casper...
Re: Klimakompressorspørgsmål
Bilen bør have R143a på
HANG LOOSE
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
VH DP
VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Re: Klimakompressorspørgsmål
DP skrev:Bilen bør have R143a på
Jeg vil anbefale R134a
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere