kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens aircon

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens aircon

Indlæg af bama »

Hej

Jeg har lige været til syn med min Audi 80 2.8 V6 ( AAH)automatic og kunne under synet konstatere, at der var oliespild.
Oliespildet var ikke lokaliseret under bilens bundkar men længere inde under motoren ( lige før autmatgeakassen) - især på to rør, som jeg formoder er rør til bilens klimaanlæg, som længe har været sat ud af drift. Jeg ved ikke om det pågældene værksted, der desværre ikke kunne skaffe en ny kondensator, der passer - om de har tømt klimaanlægget for kølemiddel og olie.

Jeg har allerede i dette forum fået nogle praj om, at det konstaterede oliespil kan skyldes flere andre ting: en defekt olieføler, som siddderpå et for mig meget utilgængeligt sted under motorblokken, en utæt ventildækselpakning,( som der påstås ikke at være nogen ben at udskifte ?)
Og så det umiddelbare standardsvar: det er toppakningen, det er galt med - fra en dygtig audi- mekaniker, jeg før har brugt - men som ikke ednu selv har set hverken ned i bilens motorrum eller inspiceret under bilen.


Med venlig hilsen
Børge
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens

Indlæg af SorenR »

Flere af automatgearkasserne har oliekøler, typisk integreret i bilens køler så hvis de to rør går ind i gearkassen er det fra en oliekøler. Aircon rør plejer ikke at sidde så langt bagud...
Hvad med et par billeder ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

Re: kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens air

Indlæg af bama »

Hej igen Søren

Og tak til dig fordi du forfølger mit problem med oliespildet i min (stadigvæk) og ellers velkørende Audi 80. Jeg har god nok foreløbigt tørret oliespildet af inde under bunden på de to rørføringer og jeg skal prøve at tage nogle billeder af det.
Men jeg bliver da nu fandes bekymret for min automatgearkasse, som ellers tlsyneladernde fungerer fint. Jeg vil kotrollere oliestanden i autoatgearkassen - men tør vel knap nok selv at påfylde den særlige gearkasseolie - hvis oliestanden er pået minimum.


Venlig hilsen

Børge
Brugeravatar
RS2fan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 618
Tilmeldt: 18/09/2007 09:13
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens air

Indlæg af RS2fan »

Hej har selv en Audi cabrio med abc motor og cln automatgearkasse.. Min den savler også lidt bag motoren fik af vide BOS Brøndby Ombytnings service at det er pakdåsen der er utæt.. Man skal have hele gearkassen af og for at kunne komme til den og få den skiftet.. Så det er højest sandsynlig det din fejler..
Venlig Hilsen

Phillip Kjær Ballegaard

______________________________
Ejer af hele tre Charlottenlund Berlingoer ifølge Christian Grau!

Porsche Typ 2862 Audi RS2 Laser Rot 1995
Audi 2,6E Cabriolet Vulcan Schwarz 1995
Audi Q7 3,0 TDI quattro Phantom Schwartz 2007
Audi Cabriolet Kinder Cabrio blå metal
VCDS 15.7.1 NETECH
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

Re: kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens air

Indlæg af bama »

Hej Philip

Og tak for dine oplysninger om årsagen til oliespildet under min Audi 80 2.8 med automatgearkasse. Jeg tror indtil videre at du er den der har det rigtige bud med en utæt pakdåse i automatgeakassen. Derfor har jeg målt oliestanden - med drifttemperatur på 60, motoren i tomgang og gearvælgeren i stillig P - i automatgearkassen med en forentning om at den var for lav. Men jeg kunne ikke registrere for lav oliestand idet oliestanden er mellem max og min som forskrifterne siger. Jeg ved ikke hvor længe der har været et oliespld -men jeg må formode, at oliespildet idtil nu har været meget lille.
Jeg kan se, at du selv kører med et lille oliespild i din Audi med samme auromatgeakasse som i min. Skyldes det, at det lille oliespild ikke er risikabelt at køre med, hvis man løbende kontrollerer oliestanden og evt. efterfylder med ATF-olie ? Og i lyset af, at jeg formoder, at det er en temmelig omfattende og dyr reperation, der skal til fo at skifte pakdåsen.
Jeg ved ikke om mit VAG-værksted på forhånd kan eller vil give mig en pris på reperationen evt et olieskift samtidigt.

Venlig hilsen

Børge
Brugeravatar
RS2fan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 618
Tilmeldt: 18/09/2007 09:13
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: kan iagttaget oliespild under motoren skyldes bilens air

Indlæg af RS2fan »

Olie spildet på min Audi var ikke af den Store betydning da jeg var forbi Brøndby Ombytnings service.. Men den skal skiftes snarest.. Mener de gav mig et tilbud på omkring 7 til 8 tusind.. Fordi de skal have gearkassen af og splitte noget af den ad for at komme til pakdåsen.. Samt sætte den op igen mv.. Tror ikke et Audi værksted er billigere..
Venlig Hilsen

Phillip Kjær Ballegaard

______________________________
Ejer af hele tre Charlottenlund Berlingoer ifølge Christian Grau!

Porsche Typ 2862 Audi RS2 Laser Rot 1995
Audi 2,6E Cabriolet Vulcan Schwarz 1995
Audi Q7 3,0 TDI quattro Phantom Schwartz 2007
Audi Cabriolet Kinder Cabrio blå metal
VCDS 15.7.1 NETECH
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"