endelig svar på dugproblemet

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

endelig svar på dugproblemet

Indlæg af bama »

hej

Jeg har tidligere kæmpet med et dugproblem i min ældre AUDI 80 med klimaanlæg (bilen har dog kun lige rundet de 90000km!)
Ingen her i dette forum har kunnet give mig dette rigtige svar på problemet. Det har jeg imidlertid nu endelig fået på et værksted, hvor der arbejdes med Audi.
Historien er at jeg kørte til det pågældende værksted, fordi jeg fandt ud af at klimakøleren var utæt og skulle udskiftes og der fik at vide at det selvfølgelig var nødvendigt at skiftde den - men at problemet efter deres mening skulle findes i en utæt varmeveksler i bilen. Og det viste sig at være rigtigt og varmeveksleren derfor samtidig skulle udskiftes. Der er sket - med mange værkstedstimer - fordi den selvfølgelig er placeret et utilgængeligt sted.
Men problemet er ikke løst endnu - for værkstedet har trods to tilsendte klimakondensere ikke fået en klimakondensor, der passer til min Audi med de rigtige studser og gevind. Så jeg går og venter på en løsning og håber at den findes. Ikke mindst nu, hvor årsagen til dugproblemet endelig er fundet.

Hilsen

Børge
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: endelig svar på dugproblemet

Indlæg af Kokken »

bama skrev:hej

Jeg har tidligere kæmpet med et dugproblem i min ældre Audi 80 med klimaanlæg (bilen har dog kun lige rundet de 90000km!)
Ingen her i dette forum har kunnet give mig dette rigtige svar på problemet. Det har jeg imidlertid nu endelig fået på et værksted, hvor der arbejdes med Audi.
Historien er at jeg kørte til det pågældende værksted, fordi jeg fandt ud af at klimakøleren var utæt og skulle udskiftes og der fik at vide at det selvfølgelig var nødvendigt at skiftde den - men at problemet efter deres mening skulle findes i en utæt varmeveksler i bilen. Og det viste sig at være rigtigt og varmeveksleren derfor samtidig skulle udskiftes. Der er sket - med mange værkstedstimer - fordi den selvfølgelig er placeret et utilgængeligt sted.
Men problemet er ikke løst endnu - for værkstedet har trods to tilsendte klimakondensere ikke fået en klimakondensor, der passer til min Audi med de rigtige studser og gevind. Så jeg går og venter på en løsning og håber at den findes. Ikke mindst nu, hvor årsagen til dugproblemet endelig er fundet.

Hilsen

Børge


kondenseren der passer kan købes ved FTZ
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: endelig svar på dugproblemet

Indlæg af Høy »

Ingen her i dette forum har kunnet give mig dette rigtige svar på problemet. Det har jeg imidlertid nu endelig fået på et værksted, hvor der arbejdes med Audi.


Er der nogen på forummet, der har set bilen? Det er jo lidt nemmere at diagnosticere, når man rent faktisk ser bilen.

PEB skrev det her til dig for 2 uger siden...

En utæt kondensator forårsager at trykket i køleanlægget forsvinder (fordamper) og dermed fungerer dit klimaanlæg ikke mere.
Den utætte kondensator har ikke direkte noget med dit dugproblem at gøre.

Hvis du har fugt i bilen (våde måtter eller vand i bunden) vil det skabe dugproblemer.

Denne dug kan klimaanlægget fjerne, fordi det affugter den luft der blæses ind i bilen. Fugten kondenseres på fordamperen og bliver lukket ud af bilen via en slange fra bunden af varmeapparatet.

Når ruderne dugger i en bil uden klimaanlæg (eller i en bil hvor klimaanlægget ikke fungerer) tyder det på at der er fugt i bilen et eller andet sted.


I betragtning af at han ikke har haft mulighed for at stikke næsen ind i bilen og konstatere, at fugten var kølervæske, var han da mere end tæt på (y).

Du må have efterfyldt kølervæske regelmæssigt?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: endelig svar på dugproblemet

Indlæg af Poe »

Her er den serveret efter ½ minut søgning :lol:
http://www.google.com/custom?hl=en&doma ... dk%2Fforum
A4 kim er på sporet her for dig: :-

http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... 8df78253fe

bama Titel: Re: Duggede ruder - Audi A4 2.8V6 fra 98: søn nov 07, 2010 19:57

Ny forumbruger


Tilmeldt: søn sep 26, 2010 18:38
Indlæg: 9
Geografisk sted:
--------------------------------------------------------------------------------

Hej K !


Jeg har haft akkurat de samme problemer med duggede rudder i min Audi 80 2.8 V6. Har også forgæves efter gode råd prøvet at skifte pollenfilter og underssøgt drænet fra klimaanlægget.
Lige indtil jeg hos min tidligere kølemiddelekspert ville have fyldt kølemiddel på. Han satte lige et par fingre på kondensoren og kunne konstatere, at den var utæt og skulle udskiftes. Og det var her årsagen til dugproblemet i bilen skulle findes. Så det håber jeg - til trods for at et værksted( indehaveren af OH biler i Viborg) ikke mener at det er kondenseren der er årsagen til dugproblemet - men som han hævdede: varmeagregatet i bilens klimaanlæg.
Men jeg skal under alle omstændigheder have skiftet kondensoren i bilen og overvejer at tage til et værksted i Flensborg, hvor jeg regner med at de har betydeligt større ekspertise på klimaanlæg end her i det mørke Jylland.

Venlig hilsen
Børge





Top

A4 Kim Titel: Re: Duggede ruder - Audi A4 2.8V6 fra 98: søn nov 07, 2010 22:23

Forumbruger



Tilmeldt: fre jun 10, 2005 22:09
Indlæg: 1865
Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...
--------------------------------------------------------------------------------

Audi club Danmark
medlem siden
17. feb 2006

--------------------------------------------------------------------------------

En garvet mekaniker smager på "duggen" på ruden.....
Smager den af kølervæske (som er MEGA giftigt ) så er det dit varmeapparat der er gået sig en tur.

Det er vist lidt klistret og "dufter" specielt i kabinen

_________________
Audi A4 - 11/2001 - model B6/8E5 - 1,9 TDI Avant - AWX - 130HK/285NM - 5 gear
Peugeot 107 SE 1,0
Mens jeg stadig venter på min Porsche 911
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: endelig svar på dugproblemet

Indlæg af Yann »

Når det er kølervæske der er årsag til ruden dugger, så kan man ofte lugte en sødlig duft.

Ja en smagsprøve kan mange gange lette fejlfindingen :mrgreen:
Er kølervæske megagiftigt? - mener da ellers det blev brugt i italiensk hvidvin engang :roll: :roll: :roll:
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: endelig svar på dugproblemet

Indlæg af tscheel »

Yann skrev:Når det er kølervæske der er årsag til ruden dugger, så kan man ofte lugte en sødlig duft.

Ja en smagsprøve kan mange gange lette fejlfindingen :mrgreen:
Er kølervæske megagiftigt? - mener da ellers det blev brugt i italiensk hvidvin engang :roll: :roll: :roll:


Lad mig eksemplificere : Berlusconi er italiener. Mussolini var italiener. Alfa Romeos tekniske chef er italiener. :mrgreen:
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"