overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af bama »

Jeg er den lykkelige ejer af en tysk importeret Audi 80 2.8 ( 1993- 60.00 km) automatic med klimaanlæg. Der var problemer med luftfordelingen til klimaanlæget som skyldtes en knækket arm på en servomotor. Jeg kunne selv klare at udskifte servomotoren og alt syntes at fungere med reguleringen af luftfordelingen til forrude, til midten og til gulv. Men jeg har dog mistanke om, at luften til forruden ikke er optimal, fordi ruden til tider tildugges ved ret kraftig blæsestrøm. Der kommer luft op i risten oven på instrumentbrættet - men skal der ikke også strømme luft op helt inde i bunden af forrudevindueskanten ?
Jeg ved det ikke og har ikke et overblik over luftsystemet, fordi det er skjult under instrumentpanelet. Og jeg har ikke kunne få fat i en tegning, der giver mig indsigt og overblik over hele luftsystemet - alle steder hver luften skal strømme ud.

Jeg ville dælme blive glad hvis nogen her kunne hjælpe mig .

venlig hilsen bama
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af Bjørn T »

Der skal ikke komme luft i kanten af forruden. Kun op af risten og de andre dysser du kan se i instrumentbordet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af PEB »

Bjørn T skrev:Der skal ikke komme luft i kanten af forruden. Kun op af risten og de andre dysser du kan se i instrumentbordet.


Jeg nu ikke sikker på at det er korrekt. Jeg mener at der også er dyser helt ud til kanten af forruden (på undersiden af instrumentbordet)
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af Bjørn T »

PEB skrev:
Bjørn T skrev:Der skal ikke komme luft i kanten af forruden. Kun op af risten og de andre dysser du kan se i instrumentbordet.


Jeg nu ikke sikker på at det er korrekt. Jeg mener at der også er dyser helt ud til kanten af forruden (på undersiden af instrumentbordet)

På de B4 modeller jeg har haft kom der ikke luft op ved forkanten.
nr. 1 & 2 på billedet er "Water Deflector"
Vedhæftede filer
tmp.pdf
(114.98 KiB) Downloadet 675 gange
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af bama »

Hej Bjørn T

Tak for et hurtigt svar og tegningen !

Jeg har jo et dugproblem, som jeg ikke mener jeg har oplevt så udtalt som nu. Og jeg mener at have
læst, at det evt. kan skyldes at der er kondensvand i bunden af den kasse, der har dræn. Og jeg kommer
nu i tanke om ,at jeg tidligere har oplevet - da Audien havde stået i sommersolen og været ophedet - at jeg med drøn på klimaanlæget fik en skylle vand på foden. Jeg spulede på dette tidspunkt afløbet som sidder i nederste højre side af bilen og så fik jeg ikke vand på foden længere. Jeg oplevede, at der kom noget skumgummilignende ud sammen med vandet.
Men kan drænen være lidt tilstoppet igen - ( jeg har jo ikke nogen elektronisk registrering af det i Audien som ellers ved mange andre ting i bilen. Og kan evy lidt vand i bunden af anlægget forårsage øget dugdannelse i bilen ?
Jeg vil i hvert fald bare prøve at spule drænrøret igen og se hvad der sker for at løse problemet.

Venlig hilsen
BMO
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af Bjørn T »

Lidt vand i bakken kan forårsage dug på ruderne, men det er noget helt andet hvis vandet er løbet over, og nu ligger under tæppet.
I denne tid sendes der temmelig meget varm luft ned til føderne, og det sammen med vandet i bakken kan give rigtig meget dug.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
bama
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26/09/2010 19:38
Geografisk sted: Skive

Re: overblik over rigtig luftfordeling i klimaanlæg

Indlæg af bama »

Hej Bjørn T

I forbindelse med luftfordelingen i en AUDI B4 med klimaanlæg skrev du at der kun skal komme luft ud af risten over
instrument panelet. Men i instruktionsbogen for MIN audi B4, 1993 har jeg nu set, at det af en oversigt ( se vedlagte fil!) fremgår at der faktisk skal komme luft ude i kanten af forruden. (som også hævdet af PEP).
Men gælder ovessigten mon kun for den almindelige AUDI b4 uden klimaanlæg? Jeg få ikke lufttilførsel ude i kanterne i min audi b4 med klimaanlæg.

Hvad siger du/i til det ?

Venlig hislen BAMA
Vedhæftede filer
audi.JPG
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"