Autom. Klima i S2

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Autom. Klima i S2

Indlæg af Bjørn T »

Er der nogen der har en snu måde at snyde klimaanlægget på. Jeg er godt træt af at kompressoren ikke vil køre når temperaturen kommer under +5 gr. Sur
Der er jo netop her der er brug for affugtning.
Jeg kan selvfølgelig lave noget fikumdik med temp-føleren, men det går så ud over temp-visningen i instrumentet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Bjørn T »

Opper Engel
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af SorenR »

So why can't the air conditioning system be used to de-fog below 32°?

First off, it has nothing to due with "freezing" the compressor. Even at the pressures and temperatures within the refrigeration system, the refrigerant is always well above its freezing point. What can freeze is moisture on (not refrigerant in) evaporator coil. The humidity in the air is removed by condensation forming on the evaporator coil. If this moisture is condensed on the coil at a temperature below 32°, it will collect on the coil in the form of ice. The ice layer on the surfaces of the coil will become thicker and thicker, until it is completely covered with ice. Once this happens, air can no longer pass through the coil, and the system would no longer be able to function. This is where compressor damage could happen: once the evaporator is covered with ice, and the airflow cut off, heat transfer ceases to happen. The refrigerant never boils into a gas, and can return back to the compressor in the form of a liquid. The compressor will attempt to compress it, but liquids are not compressible. Compressor damage is often the result. For this reason, automotive air conditioning systems are designed to prevent freezing on the coil. Audi appears to sense the outdoor temperature, and disable the system at some point above freezing. More conventional (manual climate control) systems simply measure the temperature of the coil, usually by sensing the pressure within the evaporator (which can be correlated to a temperature, given that the refrigerant is at the boiling point). These systems are designed to disable the system at some temperature above 32°, as the surfaces of the coil are somewhat lower than the air passing through it, to provide good heat transfer.


http://www.audiworld.com/tech/misc2.shtml

32°F = 0°C
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Bjørn T »

Tak...det var hvad Google oversætter fik ud af det. Vræler

Jeg prøve selv at hakke mig igennem med mit skoleengelsk.

First off, det ikke har noget at følge med "fastfrysning" kompressoren. Selv på det pres og temperaturer i køleanlæg, kølemiddel er altid et godt stykke over sit frysepunkt. Hvad kan fryse er fugt på (ikke kølemiddel i) inddampningsapparat tændspole. Luftfugtigheden i luften fjernes ved kondensation dannes på fordampningsenheden tændspole. Hvis denne fugt kondenseres på spolen ved en temperatur på under 32 °, vil det samle sig på bredbånd i form af is. Isen lag på overfladen af bredbånd bliver tykkere og tykkere, indtil den er helt dækket med is. Når dette sker, kan luften ikke længere passere gennem spolen, og systemet ikke længere ville være i stand til at fungere. Det er her kompressor skaderne kan ske: når inddampningsapparat er dækket af is, og luftstrømmen afbrød, varme overførsel ophører med at ske. Kølemiddel aldrig koger i en gas, og kan vende tilbage til kompressor i form af en væske. Kompressoren vil forsøge at komprimere det, men væsker er ikke komprimerbar. Compressor skade er ofte resultatet. Af denne grund, automobilsektoren klimaanlæg er konstrueret til at forhindre frysning på spolen. Audi tilsyneladende forstand den udendørs temperatur, og deaktiver system på et tidspunkt over frysepunktet. Mere konventionel (manuel klima kontrol) systemer simpelthen måle temperatur på spolen, normalt ved hjælp af sensorer presset i inddampningsapparat (som kan være korreleret til en temperatur, da kølemiddel er på kogepunktet). Disse systemer er konstrueret til at deaktivere systemet på nogle temperatur over 32 °, så overfladen af bredbånd er noget lavere end den luft der passerer gennem det, at levere gode varme overførsel
Engelsk > Dansk swapOversæt Ked af det Smiler Meget glad Griner
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Jan-DK »

Med andre ord: Nix pille. Snak til hånden
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Bjørn T »

Jan-DK skrev:Med andre ord: Nix pille. Snak til hånden

Ok. Så er den feset ind.
Forstår bare ikke at klimaen i Pegøjten ikke slukker for kompressoren, selv om det er frostvejr.
Min forrige Audi 80 2,6 med eftermonteret klimanlæg gjorde heller ikke.
Tænke
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af SorenR »

En hurtig oversættelse...

Hvorfor kan air conditioning systemer ikke bruges som af-dugger under 0°C?

For det første, det har intet at gøre med at "fryse" kompressoren. Selv med trykket og temperaturene inde i kølesystemet er kølevæsken altid pænt over dets frysepunkt. Hvad der kan fryse er fugt (ikke kølevæske i) fordamperen. Fugtigheden i luften fjernes ved kondensering på fordamperen. Hvis fugt kondenseres på fordamperen ved temperaturer på 0°C, vil det samle sig i form af is. Isen på fordamperen vil blive tykkere og tykkere, indtil den er fuldstændig dækket af is. Når det sker, kan luft ikke længere passere gennem fordamperen og systemet fungerer derfor ikke længere. Det er her hvor der kan opstå kompresser skader: når fordamperen er dækket af is og luftgennemstrømningen er stoppet, stopper varmeoverførslen. Kølemidlet koger ikke længere op til gas form og kan returnere til kompressoren som væske. Kompressoren vil forsøge at komprimere det, men væsken kan ikke komprimeres. Dette resulterer i kompressorskader. Af denne grund er automotive air conditioning systemer konstueret til at forhindre isdannelser på fordamperen. Audi synes at føle udendørstemperaturen og afbryder systemet på et punkt over frysepunktet. Mere konventionelle (manuel kontrol) systemer måler ganske simpelt temperaturen på fordamperen, normalt ved at registrere trykket i fordamperen (hvilket kan korreleres til en temperatur ud fra forsætningen af at kølevæsken er på kogepunktet). Disse systemer er konstueret til at afbryde systemet ved en temperatur over 0°C, idet temperaturen på overfladen af fordamperen er noget lavere end den luft der passerer igennem den, for at give en god varmeoverførsel.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Kokken »

Firserfan skrev:Er der nogen der har en snu måde at snyde klimaanlægget på. Jeg er godt træt af at kompressoren ikke vil køre når temperaturen kommer under +5 gr. Sur
Der er jo netop her der er brug for affugtning.
Jeg kan selvfølgelig lave noget fikumdik med temp-føleren, men det går så ud over temp-visningen i instrumentet.


jeg har 2 føler på. en til klimaet og en til tempraturen til instrumentet. så hvis det er kan jeg flytte en ene føler om vinteren ind i motor rummet så den kan køre hele året rundt Ok

på en eller anden måde duede min nemlig ikke til instrumentet men den føler som klimaet bruger men til klimaet dur den fint. der for har jeg 2 følere i. så det hele virker.
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Bjørn T »

Kokken skrev:
Firserfan skrev:Er der nogen der har en snu måde at snyde klimaanlægget på. Jeg er godt træt af at kompressoren ikke vil køre når temperaturen kommer under +5 gr. Sur
Der er jo netop her der er brug for affugtning.
Jeg kan selvfølgelig lave noget fikumdik med temp-føleren, men det går så ud over temp-visningen i instrumentet.


jeg har 2 føler på. en til klimaet og en til tempraturen til instrumentet. så hvis det er kan jeg flytte en ene føler om vinteren ind i motor rummet så den kan køre hele året rundt Ok

på en eller anden måde duede min nemlig ikke til instrumentet men den føler som klimaet bruger men til klimaet dur den fint. der for har jeg 2 følere i. så det hele virker.

Tak Søren.
Hej Brian. Er det originalt med 2 følere. Jeg kan kun finde en. Jeg troede (måske fejlagtigt) at klimaanlægget brugte føleren til instrumentet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Kokken
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27/01/2004 22:36
Geografisk sted: Vendsyssel

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Kokken »

Firserfan skrev:
Kokken skrev:
Firserfan skrev:Er der nogen der har en snu måde at snyde klimaanlægget på. Jeg er godt træt af at kompressoren ikke vil køre når temperaturen kommer under +5 gr. Sur
Der er jo netop her der er brug for affugtning.
Jeg kan selvfølgelig lave noget fikumdik med temp-føleren, men det går så ud over temp-visningen i instrumentet.


jeg har 2 føler på. en til klimaet og en til tempraturen til instrumentet. så hvis det er kan jeg flytte en ene føler om vinteren ind i motor rummet så den kan køre hele året rundt Ok

på en eller anden måde duede min nemlig ikke til instrumentet men den føler som klimaet bruger men til klimaet dur den fint. der for har jeg 2 følere i. så det hele virker.

Tak Søren.
Hej Brian. Er det originalt med 2 følere. Jeg kan kun finde en. Jeg troede (måske fejlagtigt) at klimaanlægget brugte føleren til instrumentet.



nej der er orginale kun 1 føler

men på en eller anden måde duede den ikke til mit instrument bord visning så jeg fik sat en extra føler i så jeg har 2 følere i.
Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234

Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(

Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Autom. Klima i S2

Indlæg af Jan-DK »

Er det ikke en kombination af udetemp. føleren og indetemp føleren.
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"