Servovæske stand

Indlæg om styretøj
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Servovæske stand

Indlæg af congo »

hejsa,

jeg tror jeg skal ha fyldt servovæske på beholderen - er det noget man selv kan gøre ?


mvh
thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Servovæske stand

Indlæg af SorenR »

congo skrev:hejsa,

jeg tror jeg skal ha fyldt servovæske på beholderen - er det noget man selv kan gøre ?


mvh
thomas

Det er normalt ikke noget der skal efterfyldes... Har du checket at din tandstang ikke er utæt ???
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Servovæske stand

Indlæg af congo »

SorenR skrev:Det er normalt ikke noget der skal efterfyldes... Har du checket at din tandstang ikke er utæt ???


Er der et særligt godt tricks til hvordan jeg tjekker dette?

- da jeg købte den, var der noget mekanikeren mumlede om at han lige havde efterfyldt lidt servovæske fordi advarselslampen blinkede, og den blinkede da heller ikke da jeg købte den... indtil nu, og jeg opfatter det lidt som samme problem, den virker lidt ustabil i servoen (svært rigtigt at forklare)
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Servovæske stand

Indlæg af SorenR »

congo skrev:
SorenR skrev:Det er normalt ikke noget der skal efterfyldes... Har du checket at din tandstang ikke er utæt ???


Er der et særligt godt tricks til hvordan jeg tjekker dette?

- da jeg købte den, var der noget mekanikeren mumlede om at han lige havde efterfyldt lidt servovæske fordi advarselslampen blinkede, og den blinkede da heller ikke da jeg købte den... indtil nu, og jeg opfatter det lidt som samme problem, den virker lidt ustabil i servoen (svært rigtigt at forklare)

Øhm... Advarselslampe til servoolien ??? Det har jeg ikke set før... :-k
Ikke sikker på min gamle quattro fra 82 har sådan en selv om servokredsløbet inkluderer både tandstang og bremseforstærker...

Min gamle quattro har en børnesygdom... Hvis man river for meget i rattet med slukket motor kan den godt skyde lidt servoolie ud gennem beholderen...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Servovæske stand

Indlæg af Havberg »

umiddelbart kender jeg nu heller til advarsels lampe for servo.
Jeg havde et utæt servo væske rør på min S2 - og fyldte lidt efter til jeg fik fundet lækagen.

Bare sørg for at hjulene peger ligeud og så fyld op til max. mærket på beholderen.
Det eneste man skal passe lidt på med er, at hvis man kører med for lav stand kan der komme luft i systemet og det er pumpen ikke glad for - samt at der skal luftes ud i systemet.
Man kan lufte ud ved at dreje hjulene fra side til side et par gange med motoren i gang - men sørg for, at der er nok olie på så den ikke suger mere luft med ind.

Måske det kan være luft i systemet der gør, at du oplever servoen lidt underlig :-k

Audi/VW har noget orig. olie - G002000 (eller hedder det 3000 nu :-k ) som er halv pepret.
Nogle efterfylder bare med alm. automatgearkasse olie - jeg har nu altid holdt mig til det originale (y)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Servovæske stand

Indlæg af tscheel »

CoupéGt skrev:umiddelbart kender jeg nu heller til advarsels lampe for servo.


Nogle B4 og type 89 har niveauføler (en simpel flyder indbygget i skruelåget) i servobeholderen. I instrumenter med autocheck vises der et rødt udråbstegn, jeg kan ikke huske hvordan det ser ud med minicheck. Måske er der kun føler på modeller med hydraulisk bremseforstærker?

Den nye standard hedder G004000, men forvirringen er total, fordi der på de gamle biler der kræver G002000 står "Nur mineralisch..", og du kan godt få G004000 der er syntetisk - og den skulle være bagudkompatibel :-s

Jeg hælder G004000 på min, det er efter sigende en dyr omgang at hælde noget forkert på, når alle pakninger i systemet skal skiftes efterfølgende ;)

Jeg håber dog at det med et efterfylde er en saga blot på S2'eren efter at den tidligere ejer skiftede tandempumpe, og jeg skiftede det utætte kølerrør før pumpen :lol:
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Servovæske stand

Indlæg af Havberg »

hov ja, det er da også rigtigt. :lol:
Min S2 har da også føler i beholderen og tænder vist det irreterende (I) i autocheck hvis niveauet er for lavt.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Servovæske stand

Indlæg af SorenR »

Hvis servoolien er rød skal man bruge ATF Dexron...

Det er let at se - hvis beholderen er metal skal man bruge den røde, hvis beholderen er plastic skal man bruge den grønne...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Servovæske stand

Indlæg af congo »

jamen - her ses min servobeholder... såvidt mit kendskab til grundstoffer fortæller mig, så er denne fremstillet i plast :-k

Jeg har dog midlertid temmelig svært ved at aflæse den - men ska ha fat på noget meget kraftigt baglys så jeg bedre kan se standen - jeg syns dog at fornemme omkring denne beholder har det sprøjtet godt og grundigt til med væske, hvilket jeg ikke husker var der da jeg købte, så jeg tænker beholderen lækker.
Vedhæftede filer
2013-04-30 18.48.43.jpg
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Besvar

Tilbage til "Styretøj"