EPC og ESP

Indlæg om alt det andet
Besvar
V8
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6/10/2016 23:59

EPC og ESP

Indlæg af V8 »

Hey
Håber der nogen herinde der kan hjælpe : :D
Jeg har haft et ongoing problem på min Q7 4,2 FSI fra 2006 model 2007

Har haft bilen siden okt 2016, 14 dage efter jeg havde fået bilen - startede det - ESP og ESP med at lyse derefter limp mode, ingen kraft, så kunne jeg stoppe og restarte bilen - alt ok i 1 dag eller flere, kørte den til forhandleren - han udlæste fejlen med vcds og fandt at Gas spjældet meldte fejl - han skiftede det og alt var ok i en 14 dages tid, så begyndte fejlen igen og derefter har det bare været en ongoing fejl, har fået fortalt at ESP blive udløst af EPC....

Den har siden været hos Audi i Tyskland uden resultat, de mente bare den skulle have grundstillet gasspjældet igen, men det holdt kort -
På den igen, så blev den kørt til Audi i Fredericia - de skiftede ledningsnettet fra gaspedalen til gasspjældet ( 900 kr ) regningen lød på 12000 kr, holdt ca 6 måneder, samme fejl - afsted igen - masse fejlsøgning - og en regning på 9000 kr, så kørte den i 7 måneder - samme fejl igen, den har været ved Audi 5-6 gange og stadig kommer den samme fejl, nu er det begyndt at blive lidt træls - nu er den begyndt igen, syntes jeg er en meget tålmodig mand, men nu er det ved at gå på mit nervesystem og skal på skiferie i uge 7.

Har selv købt en VCDS og sletter selv fejlene når de dukker op, jeg har haft et strømproblem, men det er rettet - dårlig forbindelse lige under terminal blokkene + og minus i motorrum.

Ting der er lavet / skiftet / Checket
Gasspjæld, vacum dåse for krumtaps udluftning, komplet gaspedal, ledningsnet, ECU sendt ind til Bosch checket og sealet ok

Mvh
Kim

Her er lidt udskrift fra VCDS
Torsdag,23,Januar,2020,11:29:29:05763
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - K¯rer p Windows 10 x64
VCDS version: NEZ 19.6.1.0 HEX-V2 CB: 0.4508.4
Dataversion: 20190702 DS310.0
http://www.vcds.dk


Stelnummer: WAUZZZ4L47D032309 Indreg.nr.: BD 23313
K¯restrÊkning: 217000km Reparationsordre:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Modeltype: 4L (4L0)
S¯gt pÂ: 01 02 03 05 07 08 09 0E 15 16 17 19 34 36 37 42 46 47 4F 52
55 56 61 62 69 6D 6F 72 76 77

Stelnummer: WAUZZZ4L47D032309 K¯restrÊkning: 217000km

00-Styrevinkelf¯ler -- Status: Ok 0000
01-Motor -- Status: Fejlfunktion 0010
02-Automatik -- Status: Ok 0000
03-ABS bremser -- Status: Fejlfunktion 0010
05-Adg./Startkodning -- Status: Fejlfunktion 0010
07-Betjening for -- Status: Ok 0000
08-KlimaanlÊg -- Status: Fejlfunktion 0010
09-Centralelektrik -- Status: Ok 0000
0E-Mediaplayer 1 -- Status: Ok 0000
15-Airbags -- Status: Ok 0000
16-Ratelektronik -- Status: Ok 0000
17-Instrument -- Status: Ok 0000
19-CAN Gateway -- Status: Ok 0000
34-Niveauregulering -- Status: Ok 0000
36-SÊdeindst. V for -- Status: Ok 0000
37-Navigation -- Status: Ok 0000
42-D¯relektr. V for -- Status: Fejlfunktion 0010
46-Komfortelektronik -- Status: Ok 0000
47-Soundsystem -- Status: Ok 0000
4F-Centralelektrik II -- Status: Ok 0000
52-D¯relektr. H for -- Status: Fejlfunktion 0010
55-LyslÊngdereg. -- Status: Ok 0000
56-Radio -- Status: Ok 0000
61-Batteriregulering -- Status: Fejlfunktion 0010
62-D¯relektr. V bag -- Status: Fejlfunktion 0010
69-AnhÊngertrÊk -- Status: Ok 0000
6D-Bagklapelektronik -- Status: Fejlfunktion 0010
6F-Komfortelektr. II -- Status: Ok 0000
72-D¯relektr. H bag -- Status: Fejlfunktion 0010
76-ParkeringshjÊlp -- Status: Ok 0000
77-Telefon -- Status: Ok 0000
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil:. NEZ\079-907-560-BAR.clb
Styreenhedsnr: SW: 4L0 910 560 B HW: 4L0 907 560 A
Komponent : 4.2l V8/4V FSI 0070
Revision : 71H39--- Serienummer :
Kodning : 01210003190F0560
Forhandler : WSC 03958 002 1048576
VCID: 2708F15F33EC7C0FAB3-8072

2 fejlkoder fundet:
005497 - GasspjÊldsstyreenhed (J338)
P1579 - 001 - Adaption ikke startet - Periodisk
Fryserammedata:
Fejl status : 00100001
Fejlprioritet: 0
Fejlhyppighed: 1
NulstiltÊller: 255
K¯restrÊkning: 217008 km
Tidsindikation: 0

Fryserammedata:
Omdr.: 137 /min
Last: 100.0 %
Hastighed: 0.0 km/h
Temperatur: 37.0∞C
Temperatur: 28.0∞C
Absolut tryk: 1020.0 mbar
Volt: 9.906 V

000545 - Vinkelf¯ler 2 for gasspjÊldsmotor (G188)
P0221 - 008 - Urealistisk signal - Fejllampe aktiveret
Fryserammedata:
Fejl status : 11101000
Fejlprioritet: 0
Fejlhyppighed: 1
NulstiltÊller: 255
K¯restrÊkning: 217008 km
Tidsindikation: 0

Fryserammedata:
Omdr.: 1809 /min
Last: 16.5 %
Hastighed: 0.0 km/h
Temperatur: 37.0∞C
Temperatur: 28.0∞C
Absolut tryk: 1020.0 mbar
Volt: 11.811 V

Readiness: 0000 0100

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\09D-927-750.clb
Styreenhedsnr: SW: 09D 927 750 FJ HW: 09D 927 750 FJ
Komponent : AL 750 6A 0938
Revision : 00H52000 Serienummer :
Kodning : 0000504
Forhandler : WSC 31414 790 00001
VCID: 7BA0FD2F9FE408EF9FB-802E

Ingen fejlkoder fundet.

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser Forklaringsfil:. NEZ\4L0-910-517-V1.clb
Styreenhedsnr: SW: 4L0 910 517 A HW: 4L0 614 517 A
Komponent : ESP ALLRAD MK25E1 0130
Revision : 00H21001
Kodning : 0021553
Forhandler : WSC 31414 790 00001
VCID: 280AF2633EF27377A29-807C

1 fejl fundet:
01314 - Motorstyreenhed
013 - Kontroller fejlkoder
Fryserammedata:
Fejl status : 01101101
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 4
NulstiltÊller: 176
K¯restrÊkning: 217008 km
Tidsindikation: 0
Dato: 2020.01.23
Tid: 11:21:51

Fryserammedata:
TÊller: 192
TÊller: 13057
TÊller: 8196
TÊller: 42752
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: EPC og ESP

Indlæg af GertH »

Det er da træls.
Sjovt nok melder den A4 jeg går og repper på samme fejl når jeg starter den på et batteri der ikke er strøm nok på. Jeg kan læse at du har haft fat i strømmen, men kan ikke lade være med at tænke på om dit batteri er ok.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
V8
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6/10/2016 23:59

Re: EPC og ESP

Indlæg af V8 »

Hey Gert
Har fået nyt batteri hvert år, altså 3 stk - men den ladede kun med 13,5 volt og når jeg satte lys - elbagrude og sædevarme på faldt den til 12,8 volt selvom jeg kørte på motorvej, men siden vi faldt overgangen i terminalen under + og - i motorrummet - har den ladet med 13,8 til 14,1 volt.
mvh
Kim
V8
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6/10/2016 23:59

Re: EPC og ESP

Indlæg af V8 »

Hey Igen

Så er der lidt nyt :D nu har jeg kørt i snart et år uden fejl fra min ECU, efter udskiftning af ECU - med en spritny - kodet og installeret, gik alt godt i 14 dage, så var fejlen tilbage :( , tilbage til mekanikeren igen :-k .
han ringede dog dagen efter - og sagde at nu mente han at han havde fundet fejlen :D lækkert....

Det viste sig at efter han havde fjernet al isolerbånd - omkring multistikkene til ECU'en faldt der en ledning ud multistikket og en sad løs i multistikket, 2 nye stik i multistikket og bilen kører som ny, uden FEJL 8)

Utroligt at Audi ikke finder en sådan fejl, efter en 5 - 6 besøg til ca 23K :suicide:

mvh
Kim
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: EPC og ESP

Indlæg af morten00 »

V8 skrev: 22/03/2022 20:07 ..
Utroligt at Audi ikke finder en sådan fejl, efter en 5 - 6 besøg til ca 23K :suicide:

mvh
Kim
Fin tilbagemelding (y)

Ja det var en dyr ledning, men tydeligvis ikke let at finde - sådan er det desværre tit med løse forbindelse.
Men hvis det er en typisk fejl på modellen burde Audi selvfølgelig let kunne finde det.

Dejligt du nu er kørende uden periodiske fejl.

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: EPC og ESP

Indlæg af Reno »

Godt du/I fandt fejlen, træls med din værkstedshistorik, tak for din opdatering (y)
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: EPC og ESP

Indlæg af SorenR »

Kommer man ind med en bil med intermittend elektriske problemer, så vil enhver tekniker med respekt for sig selv fjerne isolerbånd omkring fabriksmonterede stik ! Bilen blev jo ikke leveret med isolerbåndet, vel?

Og så er der folk som undrer sig over at jeg laver mine egne biler ... I vores sidste Audi Cabriolet har der været rigeligt at sådanne AHA oplevelser. Hvis jeg nogen sinde møder den forrige ejer (den sidste ejer vi købte bilen af havde opgivet) så laver jeg en Will Smith.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: EPC og ESP

Indlæg af Høy »

Hvis jeg nogen sinde møder den forrige ejer (den sidste ejer vi købte bilen af havde opgivet) så laver jeg en Will Smith.
Du får nok ikke en Oscar bagefter? :D
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: EPC og ESP

Indlæg af SorenR »

Høy skrev: 1/04/2022 11:16
Hvis jeg nogen sinde møder den forrige ejer (den sidste ejer vi købte bilen af havde opgivet) så laver jeg en Will Smith.
Du får nok ikke en Oscar bagefter? :D
Tja, måske ikke så stort et tab alligevel ;-)

Der var lavet 2 DIN konsol og noget har ikke passet så har man da rettet til med en nedstryger - mens rammen sad i konsollen og varmereguleringen er flyttet ned hvor de tre ure sad (de er væk!) men man har ikke lavet det ordentligt, så en af knapperne er "drejet over", fordi nogle af armene til kablerne hang fast i konsollen...

Jeg købte en ny konsol og lavede det om så nu sidder 2 DIN radioen fast og alle knapperne fungerer uden at støde på. Alle spjæld i varmesystemet manglede skum så der var fri blæs i alle kanaler.
Styreboksen til toppen (manuel) var brændt af og man havde klippet ledninger for at lave noget der virkede med en on-off-on switch. Alle ledninger er nu genetableret med lodning og krympeflex da jeg så man kunne opnå samme resultat i to blå stik og nu sidder der en slimline on-off-on switch i dørfalsen hvor den originale knap var erstattet med en plastic prop og resten af ledningsnettet kan re-etableres på 30 sek. når jeg får lavet styreboksen.

Bilen var nysynet da vi købte den og det kan KUN være fordi man har kendt synsmanden. Lambda sonden blev også skiftet da jeg fik et oscilloscope på bilen og kunne se den regulerede ekstremt langsomt. Når man startede bilen kunne den bestå CO2 test indenfor 3-5 sekunder derefter blev den vidt høj. :/[]

Temperaturføleren i kølevandet (til ECU og Tændingsmodul) var erstattet med en radiator on-off føler. Det tog lidt tid inden jeg gennemskuede det og fik afprøvet med et par faste modstande. Man havde også fjernet proppen i mængdefordeleren så man kunne justere spjældet.
Anyways jeg fandt da ud af hvordan man justerer CO2 på en KE-Jet med et amperemeter 8)

Jeg måtte også skifte ABS blokken i vinters da den fik sværere og sværere ved at bremse. Begge frontkalibre var fyldt med "mudder". Jeg skiftede pakninger på stemplerne og der kom "mudder" ud af rørene. Det endte så med en fin ABS blok fra en hugger i Jylland til 450 kr. (y)

Har stadig lidt issues med tomgang og det er enten "cigaren" eller det lille potentiometer på siden af mængdefordeleren der er slidt i banen.

Nå ja, spejlene (gamle RS2 kopier fra Cult-Society) sad løst, centrallåsen virkede ikke i passagersiden, varmelegemet i kabinen er skiftet og spjældene er fiksen. Ruderne har været ude og justeret, dørene har været taget af og justeret - og hullerne til højttalerne er rettet ud og grundet. Den er stadig utæt i samlingerne til kalechen og jeg skal have fundet en ny gummiliste til forkanten på kalechen på midten hvor der kommer vand ind. Servopumpen var begyndende utæt, så den har fået nye pakninger. Rammen i ryglænet på førersædet var knækket (?) og er midlertidigt "syet" med noget 3mm hegnstråd jeg havde stående. I sidste ende skal jeg enten svejse rammen og sy det gamle læder eller finde et nye sæde. Jeg har allerede syet det værste slid - ja, det har sine fordele at jeg i mine unge år kom meget hos en autosaddelmager hvor en kammerat var i lære - og at jeg i en periode var kærester med en pige som gik på Margretheskolen (tøj design) og senere tilskærerakademiet O:)

Nå ja, der var ingen sideblink på bilen så den faldt selvf. til periodesyn sidst så nu sidder mini LED blinklys fra Swelight i kofangeren som på URQuattro.
https://streetparts.dk/shop/50-paerer-l ... -blinklys/

Stødpuderne til bagklappen er pulveriseret så også her er der lavet en fix (der virker) og jeg skal enten finde nye til en ordentlig pris eller finde en model til min printer så jeg kan printe nyt gummi i TPU 80 durometer. Det ender nok med jeg skal designe nogle selv.

Så, ser du Høj ... jeg har et par udeståender med vedkommende. Noget er dårlig vedligehold og noget er 112% fusk i stil med gamle Godt Nok fra TV reklamerne fra OBS.

Mht. midterkonsollen og 2 DIN så arbejder jeg lidt på denne lige p.t. https://www.thingiverse.com/thing:4760512
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Andet"