Automatgearkasse
Automatgearkasse
Hej Alle sammen
Jeg har skiftet min A8 4,2 TDI (D3) ud med en S8 V10 (D3). Jeg faldt over dette lækkre kompressor kit på nettet og tænkte straks at sådant et kit måtte jeg eje. Mere vil jo gerne have mere . MEN MEN MEN, der nogen her på sitet der ved hvor mange NM denne 6 trins automatgearkasse fra en S8 V10 (D3) kan klare. Jeg mener at have læst et sted at gearkassen er bygget til at håndtere 650 NM. Firmaet siger at den godt kan klare momenetet og at den samme gearkasse er monteret i Bentley Continental bi-turbo samt i Mercedes - BMW. Jeg vedhæfter linket på sættet og hører gerne kompetende svar her fra sitet.
Kompressorkittet yder 730hp og 942NM.
https://tony-ricci-ghek.squarespace.com/d3-s8-v10
mvh Munthe
Jeg har skiftet min A8 4,2 TDI (D3) ud med en S8 V10 (D3). Jeg faldt over dette lækkre kompressor kit på nettet og tænkte straks at sådant et kit måtte jeg eje. Mere vil jo gerne have mere . MEN MEN MEN, der nogen her på sitet der ved hvor mange NM denne 6 trins automatgearkasse fra en S8 V10 (D3) kan klare. Jeg mener at have læst et sted at gearkassen er bygget til at håndtere 650 NM. Firmaet siger at den godt kan klare momenetet og at den samme gearkasse er monteret i Bentley Continental bi-turbo samt i Mercedes - BMW. Jeg vedhæfter linket på sættet og hører gerne kompetende svar her fra sitet.
Kompressorkittet yder 730hp og 942NM.
https://tony-ricci-ghek.squarespace.com/d3-s8-v10
mvh Munthe
Re: Automatgearkasse
Munthe skrev:Hej Alle sammen
Jeg har skiftet min A8 4,2 TDI (D3) ud med en S8 V10 (D3). Jeg faldt over dette lækkre kompressor kit på nettet og tænkte straks at sådant et kit måtte jeg eje. Mere vil jo gerne have mere . MEN MEN MEN, der nogen her på sitet der ved hvor mange NM denne 6 trins automatgearkasse fra en S8 V10 (D3) kan klare. Jeg mener at have læst et sted at gearkassen er bygget til at håndtere 650 NM. Firmaet siger at den godt kan klare momenetet og at den samme gearkasse er monteret i Bentley Continental bi-turbo samt i Mercedes - BMW. Jeg vedhæfter linket på sættet og hører gerne kompetende svar her fra sitet.
Kompressorkittet yder 730hp og 942NM.
https://tony-ricci-ghek.squarespace.com/d3-s8-v10
mvh Munthe
Hvad er gearkassekoden?
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Automatgearkasse
Hej Bjørn
Hvor finder jeg gearkassekoden ? Kan det være disse oplysninger fra den tyske reg. attest rubrik 02 Fahrzeugtyp 4E - variante LBSMQ1 - version QA6EC0R4EK2S50GG. Rubrik 06 Fahrzeug-Identifizierungsnummer WAUZZZ4E99N009946
hilsen Munthe
Hvor finder jeg gearkassekoden ? Kan det være disse oplysninger fra den tyske reg. attest rubrik 02 Fahrzeugtyp 4E - variante LBSMQ1 - version QA6EC0R4EK2S50GG. Rubrik 06 Fahrzeug-Identifizierungsnummer WAUZZZ4E99N009946
hilsen Munthe
Senest rettet af Munthe 8/12/2018 23:51, rettet i alt 1 gang.
Re: Automatgearkasse
Udover prisen på told og moms og montering, er der også lige den lille udfordring omkring synsgodkendelse - eller problemer med gensalg, hvis det ikke er godkendt. Sådan et kompressorkit er nok ikke usynligt for en synsmand. Hvis du ikke kan få heste nok, var det så ikke en bedre investering at købe en RS6 med V10 og biturbo. Hvis de 580 heste i sådan en ikke er nok, er det nok nemmere at lave tuning, der ikke springer i øjnene.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Automatgearkasse
Munthe skrev:Hej Bjørn
Hvor finder jeg gearkassekoden ? Kan det være disse oplysninger fra den tyske reg. attest rubrik 02 Fahrzeugtyp 4E - variante LBSMQ1 - version QA6EC0R4EK2S50GG. Rubrik 06 Fahrzeug-Identifizierungsnummer WAUZZZ4E99N009946
hilsen Munthe
Kig på etiketten i servicehæftet eller i bagagerummet...
Ser nogenlunde sådan ud...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Automatgearkasse
Hej Søren
Tak for brugbar oplysning:
VIN: wauzzz 4E 9 9NOOO9946 4E2 SSL 4733555
Engine Transmission Details: 331kw A6 11/08
Engine Code: BSM Transmission Code: HNM KZK LY5X/LY5X
Tak for brugbar oplysning:
VIN: wauzzz 4E 9 9NOOO9946 4E2 SSL 4733555
Engine Transmission Details: 331kw A6 11/08
Engine Code: BSM Transmission Code: HNM KZK LY5X/LY5X
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0910[1].JPG (52.87 KiB) Vist 13055 gange
Re: Automatgearkasse
KZK er Gearkasse. HNM er bagdifferentiale.
LY5X/LY5X er farvekode.
LY5X/LY5X er farvekode.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Automatgearkasse
Hej Bjørn
Tak for info.
Hvor eller hvem, kan jeg henvende mig til for at få oplyst hvad denne gearkasse kan håndtere af NM.
Grunden til at jeg søger information om gearkassen, er at dette trim kan være konseptets akilleshæl. Som betyder ødelæggende belastning af gearkassen. Motorydelsen er jeg ikke nervøs for, motoren skal nok klare det. Jeg formoder at motoren er trimmet ind med 99/100 oktan bensin. Er der nogen som har teknisk indsigt i hvad konsekvensen i ydeevnen på motoren vil kunne sænkes med, hvis man påfyldte 95 oktan for derved at forskyde tændingstidspunktet i motorstyringen eller er det ødelæggende for motoren.
mvh Munthe
Tak for info.
Hvor eller hvem, kan jeg henvende mig til for at få oplyst hvad denne gearkasse kan håndtere af NM.
Grunden til at jeg søger information om gearkassen, er at dette trim kan være konseptets akilleshæl. Som betyder ødelæggende belastning af gearkassen. Motorydelsen er jeg ikke nervøs for, motoren skal nok klare det. Jeg formoder at motoren er trimmet ind med 99/100 oktan bensin. Er der nogen som har teknisk indsigt i hvad konsekvensen i ydeevnen på motoren vil kunne sænkes med, hvis man påfyldte 95 oktan for derved at forskyde tændingstidspunktet i motorstyringen eller er det ødelæggende for motoren.
mvh Munthe
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Automatgearkasse
Munthe skrev:Hej Bjørn
Tak for info.
Hvor eller hvem, kan jeg henvende mig til for at få oplyst hvad denne gearkasse kan håndtere af NM.
Grunden til at jeg søger information om gearkassen, er at dette trim kan være konseptets akilleshæl. Som betyder ødelæggende belastning af gearkassen. Motorydelsen er jeg ikke nervøs for, motoren skal nok klare det. Jeg formoder at motoren er trimmet ind med 99/100 oktan bensin. Er der nogen som har teknisk indsigt i hvad konsekvensen i ydeevnen på motoren vil kunne sænkes med, hvis man påfyldte 95 oktan for derved at forskyde tændingstidspunktet i motorstyringen eller er det ødelæggende for motoren.
mvh Munthe
Hvis det er lavet ordentligt så bør det ikke være farligt for motoren med mindre du behandler speederen som en ON/OFF knap.
Min gamle S4 2.7T var chippet ca. 21% før den blev importeret til DK, så jeg formoder det var til 100 oktan. Den kunne sagtens køre på 92 oktan, hvis der ikke var andet, men man skulle lige trække 100 HK fra. Som jeg husker det var der lige over 40 HK forskel på 96 oktan og 99 oktan målt på samme rullefelt. (330hk/516nm)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Automatgearkasse
Så vidt jeg kan google mig frem til, er det en ZF 6hp26 gearkasse (https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_6HP_transmission#6HP26) - ifølge wikipedia er den rated til 600 Nm, men et par af bilerne (eksempelvis RS6) har et maksimalt moment på 650 Nm. Synes umiddelbart det lyder lidt voldsomt at øge momentet med 50% over rating, men det er måske bare mig, der er pylret.
Re: Automatgearkasse
Hej Søren og Jorlund
Mange tak for jeres indlæg.
Bensin med lavere oktantal lyder til at kunne være en nødløsning. Jeg har også spekulerede på en anden løsning, som kunne være at montere et større remhjul på kompresseren så omdrejningerne på kompressoren reduceres, men det vil kræve en komplet remapping af styreboxen på rullefeldt samt nye beregninger af bensin mængde og tryk, og så løber projektet ud i sandet.
Jeg har set på det link Jorlund vedhæftede vedr. gearkassen. Jeg må sandelig sige at jeg var ikke klar over at så mange bilmodeller benyttede sig af denne gearkasse, selvfølgelig med divergence gearinger.
Jeres indlæg har givet mig stof til eftertanke. Endnu engang tak
Munthe
Mange tak for jeres indlæg.
Bensin med lavere oktantal lyder til at kunne være en nødløsning. Jeg har også spekulerede på en anden løsning, som kunne være at montere et større remhjul på kompresseren så omdrejningerne på kompressoren reduceres, men det vil kræve en komplet remapping af styreboxen på rullefeldt samt nye beregninger af bensin mængde og tryk, og så løber projektet ud i sandet.
Jeg har set på det link Jorlund vedhæftede vedr. gearkassen. Jeg må sandelig sige at jeg var ikke klar over at så mange bilmodeller benyttede sig af denne gearkasse, selvfølgelig med divergence gearinger.
Jeres indlæg har givet mig stof til eftertanke. Endnu engang tak
Munthe