Lysser mine lygter godt nok?

indlæg om lys & lygter.
Besvar
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Lysser mine lygter godt nok?

Indlæg af lopolla »

Jeg har en Audi A4, B6, 8E, 1.9 TDI, st.car, 130 hk, (står nogle gange som 96kW/131 HP).

Jeg har skiftet til nogle dyre LED pærer på nærlyset. Det er bedre end halogen, men stadig ikke rigtig godt. Har snakket med min mekaniker. Han sagde, at det kunne være parabolen. Tror måske lygten er uoriginal (valode-et-eller-andet), MEN altså ikke en Audi lygte. Ved ikke om det har noget at sige.

Min mekaniker fik målt lys-tal (candela). Den siger, at venstre lygte har et candela-tal på 2.000, mens højre har et candela-tal på 3.500. Jeg ved ikke om det er lavt eller højt.

Er der nogle derude, der har et godt forslag.....gør ingenting? Køb en brugt (original lygte)? Ny uoriginal? Ny original? Jeg hører gerne med forslag, der ikke er alt for tidskrævende i fejlfinding, osv - og heller ikke koster en formue :) Dog, hvis en original lygte er sagen, så vil jeg oevrveje det. De koster dog lidt over 3K stykket.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Lysser mine lygter godt nok?

Indlæg af SorenR »

lopolla skrev: 9/03/2021 14:46 Jeg har en Audi A4, B6, 8E, 1.9 TDI, st.car, 130 hk, (står nogle gange som 96kW/131 HP).

Jeg har skiftet til nogle dyre LED pærer på nærlyset. Det er bedre end halogen, men stadig ikke rigtig godt. Har snakket med min mekaniker. Han sagde, at det kunne være parabolen. Tror måske lygten er uoriginal (valode-et-eller-andet), MEN altså ikke en Audi lygte. Ved ikke om det har noget at sige.

Min mekaniker fik målt lys-tal (candela). Den siger, at venstre lygte har et candela-tal på 2.000, mens højre har et candela-tal på 3.500. Jeg ved ikke om det er lavt eller højt.

Er der nogle derude, der har et godt forslag.....gør ingenting? Køb en brugt (original lygte)? Ny uoriginal? Ny original? Jeg hører gerne med forslag, der ikke er alt for tidskrævende i fejlfinding, osv - og heller ikke koster en formue :) Dog, hvis en original lygte er sagen, så vil jeg oevrveje det. De koster dog lidt over 3K stykket.
Hvis lygten ikke er godkendt til LED, bliver de ikke godkendt til syn = ulovlige.

Audi benytter forlygter fremstillet af Hella eller Valeo, så det er formodentlig originale lygter.

Hvis dine lygter er uden DE-linse så skal du ikke forvente mirakler, de er absolut bedst indenfor byskiltet. Der findes (søg her på forum) et polsk (?) firma som kan levere nye DE-linse indsatser til erstatning for de originale og det er vist noget der rykker.

Jeg selv bor på landet og i vinterperioden benyttes 100W rallypærer (H4 & H7) fra Biltema på vore biler. Bedre og billigere! Vores Mercedes har selvstændige nærlys og fjernlys lygter, så et blink med overhalingslyset = 400W "Cool Blue" O:)

Hvor langt ude på landet er der nok nogen der spørger om... Så langt ude at når det er stjerneklart kan vi se Mælkevejen og Andromeda med solbriller på ;-)

Forhøjningen nede i højre side er Nexelø (jeg er ikke fotografen, det er Lone fra vores lokale FB gruppe)
156833017_10224112906356272_5377516316617326821_o.jpg
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"