Tuning / renovering af KV motor

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:Har du undersøgt hos den lokale autoophugger?

Hvis du søger lidt på http://www.dataophug.dk kan du finde et par stykker.
Umiddelbart kunne jeg finde at følgende har NF topstykker liggende:


Held og lykke med det, og husk at beskrive processen når du går i gang Ok

Hilsen Karsten (KV-ejer)

Hej Karsten

Jeg har allerede været derinde og kikke. Desværre ligger det sig sådan, at NF topstykket ændrede indsugningsmanifold (til 2-delt som 'NG') og placering af dyser efter ca. midt 1988. Derfor vil de ikke kunne passe på min nuværende KV manifold da de alle er fra 1990. De motorer som ikke har motorkode har jeg allerede ringet og forhørt mig om. Smiler

Ja jeg lover at beskrive alt hvad jeg kan. Jeg har allerede lavet en del på http://passat.stupidmonkey.dk som jeg regner med skal være min vidensdatabase. Meget glad
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

Efter hvad jeg kan se, så kører det "nye" NF-topstykket med samme res.nr som NG-topstykke (034 103 351 C), hvorimd det gamle NF-topstykke (034 103 351 E) kun har siddet på følgende biler:

    Audi 100/Avant quattro 1985 , type 44
    Audi 100/Avant quattro 1986 , type 44
    Audi 100/Avant quattro 1987 , type 44
    Audi 100/Avant quattro 1988 , type 44, >> 44-J-200 099

    Audi 100/Avant 1987 , type 44
    Audi 100/Avant 1988 , type 44, >> 44-J-200 099

Det har ikke umiddelbart været monteret på 200-serien...

Jeg tror du skal være mere end almindeligt heldig for at finde dette topstykke...

med venlig hilsen
Karsten
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
Zoso
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 384
Tilmeldt: 4/08/2006 10:04
Geografisk sted: københavn

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af Zoso »

Man får jo helt lyst til at skille en motor ad. Smiler
Den toppakning er et grimt syn.Der har ikke løbet meget vand i de kanaler.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:Jeg tror du skal være mere end almindeligt heldig for at finde dette topstykke...

Har lige fundet et i USA.. men hvad f...... hjælper det hvis det koster 400$ at få det sendt! Ked af det

Zoso skrev:Man får jo helt lyst til at skille en motor ad. Smiler
Den toppakning er et grimt syn.Der har ikke løbet meget vand i de kanaler.

Nej det så ikke alt for godt ud. Tror næsten samtlinge kanaler i toppakningen var stoppet til. Ved du hvad det er der har stoppet den?
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

Er det kun for at få ventilerne? for jeg kan se at de bruger den størrelse ventiler i mange VW modeller. Så kan du jo høre den lokale cylinderservice om de vil lave nogle nye ventilsæder i dit topstykke.

...Men det er måske dyere end fragten fra usa Tænke
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
Zoso
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 384
Tilmeldt: 4/08/2006 10:04
Geografisk sted: københavn

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af Zoso »

[/quote]
Nej det så ikke alt for godt ud. Tror næsten samtlinge kanaler i toppakningen var stoppet til. Ved du hvad det er der har stoppet den?[/quote]

Nej det ved jeg ikke, men et gæt er at det er kølervæsken selv der bliver til de der ansamlinger.Måske fordi det kommer i kontakt med luft, samtidig med at det er varmt.Luften kan måske have trængt ind gennem pakningen som med tiden er blevet porøs.
Eller kalk fordi der ikke er blevet brugt demineraliseret vand.

Er der andre steder i vandkanal systemet hvor du har observeret samme slags ansamlinger?.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

Zoso skrev:Er der andre steder i vandkanal systemet hvor du har observeret samme slags ansamlinger?.


Der var meget kalk på selve termostathuset og på røret til radiatoren. En tæret vandstuds bag på motoren, men ellers ikke noget vildt.

KarstenM skrev:Er det kun for at få ventilerne? for jeg kan se at de bruger den størrelse ventiler i mange VW modeller. Så kan du jo høre den lokale cylinderservice om de vil lave nogle nye ventilsæder i dit topstykke.


Ja det er kun for ventilernes skyld, og fordi det skulle have nogle bedre flowegenskaber. Nej, jeg har ikke forhørt mig hos en cylinderservice mht. større sæder, men det vil jeg gøre. Smiler
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:Efter hvad jeg kan se, så kører det "nye" NF-topstykket med samme res.nr som NG-topstykke (034 103 351 C), hvorimd det gamle NF-topstykke (034 103 351 E) kun har siddet på følgende biler:

Audi 100/Avant quattro 1985 , type 44
Audi 100/Avant quattro 1986 , type 44
Audi 100/Avant quattro 1987 , type 44
Audi 100/Avant quattro 1988 , type 44, >> 44-J-200 099

Audi 100/Avant 1987 , type 44
Audi 100/Avant 1988 , type 44, >> 44-J-200 099

Det har ikke umiddelbart været monteret på 200-serien...

Jeg tror du skal være mere end almindeligt heldig for at finde dette topstykke...

med venlig hilsen
Karsten

OK. Dvs hvis jeg har følgende:

Audi 100 1983-1991
Chassinr: ZZZ44ZJA014216
Motorser.nr: NF 100KW

Så skulle den være god nok?
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

KalleKaj skrev:OK. Dvs hvis jeg har følgende:

Audi 100 1983-1991
Chassinr: ZZZ44ZJA014216
Motorser.nr: NF 100KW

Så skulle den være god nok?


Ja, det burde den være vel. Men jeg vil ikke garantere for rigtigheden af vagcat kataloget Blinke

Er der ikke nogle ydre kendetegn på manifolden ?
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:
KalleKaj skrev:OK. Dvs hvis jeg har følgende:

Audi 100 1983-1991
Chassinr: ZZZ44ZJA014216
Motorser.nr: NF 100KW

Så skulle den være god nok?


Ja, det burde den være vel. Men jeg vil ikke garantere for rigtigheden af vagcat kataloget Blinke

Er der ikke nogle ydre kendetegn på manifolden ?


Jo, det er der. Hvis det er det gamle NF topstykke har det indsugningsporte som et 'KV' topstykke, og hvis det er det nye har det indsugningsporte som et 'NG'. Jeg fandt det hos en hugger i Sverige uden billede. Ville bare forhøre mig med eksperterne inden jeg gik i gang med at belemre ham med telefonopkald og emails! Blinke
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

Hvad er status på dette projekt ??
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

Hej Karsten

Det har desværre stået stille de sidste 6 mdr.pga. økonomiske årsager, men har planer om at gøre der færdigt her til sommer.

Lige mangler jeg faktisk bare at få sendt topstykke til "modificering" med nye dele / porting osv hos en fyr i Sverige jeg fik anbefalet:

http://topplocksverkstan.se/

Jeg mangler også at få lavet opdateringer på min hjemmeside:

http://passat.stupidmonkey.dk

Må se at holde jer opdaterede herinde når jeg kommer igang igen :-)
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

Lige et hurtigt spørgsmål her på falderebet.

Hvad er det her?

Mit eget bud er at det er en vandtemepraturmåler den ene, men den med spidserne på har jeg ikke lige noget bud på. Kan desværre ikke lige kikke på topstykket da det er i Sverige for at blive portet.

Billede

Billede
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af SorenR »

KalleKaj skrev:Lige et hurtigt spørgsmål her på falderebet.

Hvad er det her?

Mit eget bud er at det er en vandtemepraturmåler den ene, men den med spidserne på har jeg ikke lige noget bud på. Kan desværre ikke lige kikke på topstykket da det er i Sverige for at blive portet.


058 131 851 A Thermopneumatikventil...

Fundet på et Porsche 944 turbo forum.... skrev:It is a thermally activated vacuum valve that allows vacuum to pass to a vacuum solenoid that aids in venting the charcoal canister. Once the engine reaches ~50*C the valve is open all the time so if you bypassed it and connected the 2 lines together you should be fine. Unless, of course, I have that backwards and it is only open UNTIL the engine warms up... all of a sudden I feel really uncertain on that point.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

Tak for svar!

Jeg har i øvrigt taget mig sammen og taget billeder i weekenden til jer allesammen. ;-) Giver en kort forklaring her, men linker ellers til min hjemmeside hvor alle tingene ligger.

1. KV quattro 5-3 udstødningsmanifold og nedgangsrør! Fandt det hver for sig på hhv. ebay og audiguattroteile.de http://passat.stupidmonkey.dk/?p=297

Billede

2. Har fået en masse ting pulverlakeret. Bla. oliekar, ventildæksel m.m http://passat.stupidmonkey.dk/?p=301

Billede

3. Har fået en masse dele hjem fra 034motorsport til bla. mit topstykke. Dem sender jeg videre til ham min mand somskal porte og polere. Der kan nævnes ny knast, nye løftere, stærkere fjedre m.m. http://passat.stupidmonkey.dk/?p=303

Billede

4. Har fået alle aluminiumsdele (undtaen topstykket) hjem fra kuglepolering. Det ser fedt ud! :D http://passat.stupidmonkey.dk/?p=313

Billede

5. Har købt et motorstyringskit så jeg kan skifte det gamle K-Jetronic ud. Hehe, lige præcis her tror jeg at jeg har rodet mig ud hvor jeg ikke kan bunde.. :roll: http://passat.stupidmonkey.dk/?p=197

Billede
Brugeravatar
Zoso
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 384
Tilmeldt: 4/08/2006 10:04
Geografisk sted: københavn

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af Zoso »

(y) flotte dele. (y)
Spænende med det nye indsprøjtning.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

uuuuuuh.. Det ser lækkert ud (y)

En skam jeg ikke vidste du ledte efter manifold+forrør. Jeg har netop solgt begge dele meget billigt :(

Hvad er dine planer for knastaklsen? Beholde eller ændre ?

Jeg har selv overvejet en mild udgave fra DBILAS, men jeg ved ikke rigtig :-k
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

KarstenM skrev:uuuuuuh.. Det ser lækkert ud (y)

En skam jeg ikke vidste du ledte efter manifold+forrør. Jeg har netop solgt begge dele meget billigt :(


Ja det er der jo ikke lige noget at gøre ved nu.. :-)

KarstenM skrev:Hvad er dine planer for knastaklsen? Beholde eller ændre ?

Jeg har selv overvejet en mild udgave fra DBILAS, men jeg ved ikke rigtig :-k


Jeg har købt en 272 graders knast hos 034 motorsport. Data fra hjemmesiden står herunder:

Specs:
.450″ lift.
Seat Pressure – 92lbs@31.5mm
Opening Pressure – 220@11.5mm
Coil bind at 19mm
Rate – 11.2 lbs/mm
Senest rettet af KalleKaj 22/06/2010 14:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KalleKaj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18/08/2008 16:42
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KalleKaj »

Flere opdateringer!

Har fået renset alle stempler og indkøbt nye stempelringe, plejlstangslejer og krumtapslejer. Lejerne er alle til Audi RS2, så de burde holde! ;-) Det betyder også, at jeg nu for første gang er ejer af en stempelringspresser og aftager!

Jeg har nummereret alle stempler sammen med deres plejlstænger i en sådan måde, at de kommer i samme sted og retning som de kom ud.

http://passat.stupidmonkey.dk/?p=324
Vedhæftede filer
Stempler
Stempler
Lejer og aftager
Lejer og aftager
Stempelringe
Stempelringe
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Tuning / renovering af KV motor

Indlæg af KarstenM »

Hehe.. Jeg kan se at vi bruger samme leverandør i værktøj :mrgreen:

Det bliver spændende at se med din 272 graders knastaksel. Jeg har tidligere kørt med 272 grader i et andet bilmærke. Det hævede effekten fra 120(ikke målt) til 130 hk (med defekt katalysator) - 8.3%.

Personligt vil jeg dog ikke vælge så højt gradtal denne gang, da jeg ikke bryder mig om den manglende "komfort", som højt et gradtal giver 8-[
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"