Rystelser i undervogn

Indlæg om undervogn
Besvar
miquel
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/12/2011 16:05

Rystelser i undervogn

Indlæg af miquel »

Hej
Jeg er den lidt ulykkelige ejer af en A6 Avant 3,0 TDI fra 2009. Egentlig en dejlig bil, med alt i udstyr. Bl.a luft undervogn.
Problemet er en let rystelse ved hastigheder fra ca. 50-80 og 100-160 alt er prøvet bl.a. Flere typer original fælge og dæk, så det er ikke her problemet ligger. Der er også skiftet kardan og et svinghjulsarm i motoren, men alt uden held - rystelsen er der stadig.
Audi kan ikke finde fejlen og nu foreslå de at skifte de bageste trækaksler, men det er dyrt og der er allerede brugt mere end 15.000 på at afhjælpe problemet.

Jeg har selv en opfattelse af at det kan være fra undervognen, måske en styrearm, bøsninger, eller et ophæng et sted. Specielt fordi rystelsen ikke er statisk, den kan næsten forsvind og så komme igen, men den er aldrig helt væk og så er det måske værst når bilen er helt kold. Det er svært at sige og selv om jeg nu har kørt mere end 50.000 km i bilen er jeg ikke selv sikker på om det er fra fronten (det tror jeg) eller det er fra bagenden.

Måske har nogen en ide, eller kende nogen der er eksperter på dette område

Håber nogen kan hjælpe

Michael
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af Ivan »

miquel skrev:Hej
Jeg er den lidt ulykkelige ejer af en A6 Avant 3,0 TDI fra 2009. Egentlig en dejlig bil, med alt i udstyr. Bl.a luft undervogn.
Problemet er en let rystelse ved hastigheder fra ca. 50-80 og 100-160 alt er prøvet bl.a. Flere typer original fælge og dæk, så det er ikke her problemet ligger. Der er også skiftet kardan og et svinghjulsarm i motoren, men alt uden held - rystelsen er der stadig.
Audi kan ikke finde fejlen og nu foreslå de at skifte de bageste trækaksler, men det er dyrt og der er allerede brugt mere end 15.000 på at afhjælpe problemet.

Jeg har selv en opfattelse af at det kan være fra undervognen, måske en styrearm, bøsninger, eller et ophæng et sted. Specielt fordi rystelsen ikke er statisk, den kan næsten forsvind og så komme igen, men den er aldrig helt væk og så er det måske værst når bilen er helt kold. Det er svært at sige og selv om jeg nu har kørt mere end 50.000 km i bilen er jeg ikke selv sikker på om det er fra fronten (det tror jeg) eller det er fra bagenden.

Måske har nogen en ide, eller kende nogen der er eksperter på dette område

Håber nogen kan hjælpe

Michael


Hvad med din kardanaksel (spørgsmål fra en "ikke ekspert")?

Hvor i landet hører du til? - måske, du kan finde et medlem med en lignende Audi. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af SorenR »

Jeg har selv haft rystelser som kunne tilskrives næsten alt i undervognen... Det viste sig at være venstre bagbremse hvor caliberen ikke kunne glide frit...

Et andet tilfælde, vist nok herinde, havde problemer med en fejlmonteret bagstøddæmper som også gav rystelser i hele bilen...

Det behøver ikke være noget der "snurrer rundt" der er skyld i rystelserne ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
miquel
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/12/2011 16:05

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af miquel »

Til alle
Som jeg har skrevet så er der skiftet kardanaksel og tror ikke det er noget der køre rundt, der er jeg enig med Søren R.
Audi siger at alt er i orden: styretøj, bremser m.v. - er ikke selv helt sikker på de har ret!

M
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af LKA63 »

Hvor bor du henne i landet ? Få en kyndig herinde fra til at køre en tur i blien. Eller kender jeg rigtig mange dygtige mennesker, som kan anbefales. Det er helt ulideligt, at ha`en så dejlig vogn uden at kunne finde fejlen. Det spolerer fuldstændig køreglæden. Skriv evt. en PB.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
miquel
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/12/2011 16:05

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af miquel »

Hej LKA63
Tak for dit indlæg - jeg bor i Svendborg. Er rigtig interesseret såfremt du kender en ekspert. Ja det er surt :-(


M
miquel
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/12/2011 16:05

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af miquel »

LKA
Hvad er lige PB? Jeg er ikke så tit herinde og kender ikke alle muligheder.

M
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af Ivan »

miquel skrev:LKA
Hvad er lige PB? Jeg er ikke så tit herinde og kender ikke alle muligheder.

M


Har sendt dig en Privat Besked - knappen kommer frem, når du er logget ind.

Vi har samme type biler og bor 10-15 fra hinanden.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af pma »

miquel skrev:Hej
Jeg er den lidt ulykkelige ejer af en A6 Avant 3,0 TDI fra 2009. Egentlig en dejlig bil, med alt i udstyr. Bl.a luft undervogn.
Problemet er en let rystelse ved hastigheder fra ca. 50-80 og 100-160 alt er prøvet bl.a. Flere typer original fælge og dæk, så det er ikke her problemet ligger. Der er også skiftet kardan og et svinghjulsarm i motoren, men alt uden held - rystelsen er der stadig.
Audi kan ikke finde fejlen og nu foreslå de at skifte de bageste trækaksler, men det er dyrt og der er allerede brugt mere end 15.000 på at afhjælpe problemet.

Jeg har selv en opfattelse af at det kan være fra undervognen, måske en styrearm, bøsninger, eller et ophæng et sted. Specielt fordi rystelsen ikke er statisk, den kan næsten forsvind og så komme igen, men den er aldrig helt væk og så er det måske værst når bilen er helt kold. Det er svært at sige og selv om jeg nu har kørt mere end 50.000 km i bilen er jeg ikke selv sikker på om det er fra fronten (det tror jeg) eller det er fra bagenden.

Måske har nogen en ide, eller kende nogen der er eksperter på dette område

Håber nogen kan hjælpe

Michael


Hej Michael,

jeg har samme bil og nøjagtig samme problem. Har du fundet en løsning? Eller fundet ud af hvad der er galt?

MVH Peter
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
KHN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4/02/2015 15:00

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af KHN »

Hej SorenR
Jeg er ikke mekaniker... men hvordan kan man montere en bagdæmper forkert ?
Bil: Audi A6 3,0 TDI quattro Avant , S-line 2009
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af SorenR »

KHN skrev:Hej SorenR
Jeg er ikke mekaniker... men hvordan kan man montere en bagdæmper forkert ?

Pas... Det skal man nok være autoriseret mekaniker for at gøre ;-)

Spøg til side.. Det er nok noget med at montere fjeder, hjælpefjeder og gummi-stop i den rigtige rækkefølge.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af Soren »

Hej Michael,

Mine trængsler med rysteri, klonkelyde mm. står beskrevet i denne lange tråd:
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=19200
og noget her:
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=6087

Håber du får has på det.

mvh
Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af jbagh »

viewtopic.php?f=13&t=30689

Jeg har dog kun problemer med rystelser mellem 120 og 140

Jeg har efterfølgende fået skiftet dæk og det er det samme. Ryster stadig. Den har været til analyse, hvor hele undervognen har været undersøgt uden at finde noget. Så jeg lever med det og siger at det er AB FABRIC
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
KHN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4/02/2015 15:00

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af KHN »

Hej
Jeg har det samme problem. Men jeg syntes ikke man skal give op, selvfølgelig er der en økonomisk grænse for, hvad man vil lave m.m. Mrn i min verden kan det ikke passe at en bil i den kaliber skal have rystelser i undervognen. Det bør kunne findes og derved hjælpe mange andre Audi ejer.

Du skriver analyse af undervognen. Jeg ved ikke hvem der laver den analyse, men min opfattelse er at hvis man sender bilen til f.eks. Audi, så vil de ikke lave bilen af den simpel grund , at chance for at de finder problemet er meget lille og det vil koste en hulens masser af penge og Audi værkstedet skal diskutere med os private mennesker omkring regningen bagefter. jeg tror i bund og grund at Audi er ligeså meget på bargrund som os, når det gælder rystelserne i bilerne. Jeg vil hvert ifald prøve at se om jeg kan finde en løsning på problemet.
Bil: Audi A6 3,0 TDI quattro Avant , S-line 2009
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Rystelser i undervogn

Indlæg af karsten_horn »

miquel skrev:Hej
Jeg er den lidt ulykkelige ejer af en A6 Avant 3,0 TDI fra 2009. Egentlig en dejlig bil, med alt i udstyr. Bl.a luft undervogn.
Problemet er en let rystelse ved hastigheder fra ca. 50-80 og 100-160 alt er prøvet bl.a. Flere typer original fælge og dæk, så det er ikke her problemet ligger. Der er også skiftet kardan og et svinghjulsarm i motoren, men alt uden held - rystelsen er der stadig.
Audi kan ikke finde fejlen og nu foreslå de at skifte de bageste trækaksler, men det er dyrt og der er allerede brugt mere end 15.000 på at afhjælpe problemet.

Jeg har selv en opfattelse af at det kan være fra undervognen, måske en styrearm, bøsninger, eller et ophæng et sted. Specielt fordi rystelsen ikke er statisk, den kan næsten forsvind og så komme igen, men den er aldrig helt væk og så er det måske værst når bilen er helt kold. Det er svært at sige og selv om jeg nu har kørt mere end 50.000 km i bilen er jeg ikke selv sikker på om det er fra fronten (det tror jeg) eller det er fra bagenden.

Måske har nogen en ide, eller kende nogen der er eksperter på dette område

Håber nogen kan hjælpe

Jeg har siden jeg fik min A6 quattro haft en ubestemmelig rysten/vibration som især var værst når bilen havde stået stille et stykke tid. Jeg tilskrev det egentlig mine dæk og fælge men så ville skæbnen at mit venstre forhjuls leje begyndte at støje. Jeg fik selvfølgelig skiftet lejet og vupti, bilen kørte derefter snorlige. Det viste sig at navet var en anelse skævt(måske en skade fra tidligere lejeskift) men værkstedet skiftede selvfølgelig de defekte dele og som sagt, nu kører bilen som en drøm igen. Den vibrerede længe før at lejet begyndte at støje og ingen tvivl om at lejet døde som følge af det skæve nav.

Måske du har et tilsvarende problem ?



Michael
Besvar

Tilbage til "Undervogn"