Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

...og det er jo lidt træls med den tid vi går i møde.

Her selvfølgelig kontrolleret sikringer og nej... jeg har ikke skiftet klimapanel eller lign. altså forventer jeg ikke det er komponentbeskyttelse med mindre det sådan uden videre kan opstå?
Konen har dog ved flere lejligheder haft startspærreproblemer med hendes nøgle hvor bilen så ikke ville starte.
Efter at have trukket nøglen ud og sat den i igen et par gange virkede den dog. Jeg har forøvrigt aldrig haft samme problem med min nøgle.

Lampen i knappen tænder fint som den skal, men går ud efter nogle minutter hvor den førhen lyste noget længere. Den er dog tændt længe nok til at man burde kunne se noget ske på bagruden.

Når det både er varme i sidespejle og elbagruden der ikke virker kan det så være relæet?
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Din kone kan have tabt nøglen på jorden/gulvet, så transponderen er blevet mærkelig. Magnetisk nøglering, måske? Prøv at bytte nøgler. Hvis fejlen vandrer med, er hendes nøgle defekt. Hvis ikke, er det en betjeningsfejl.

Der sidder en 40A sikring og ét relæ (J9) til elbagruden bagest i højre side. Hvis sikringen er i orden, og relæet arbejder, skyldes problemet formodentlig energistyringen. Hvis der over lidt længere tid bruges mere strøm, end der produceres, slukker bilen selv for forskellige ting, så det forhindres, at du pludselig ikke kan starte.

Er batteriet gammelt, og er det kodet korrekt? Hvis du sætter et ladeapparat til, og bagruden så godt kan tændes, er generatoren formodentlig defekt.

Der er også en udetemperatursensor, som kan hindre spejlenes funktion, men jeg er ikke sikker på, om den skulle påvirke bagruden.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Hej Alex.

Tak for din (altid hurtige) tilbagemelding :)

Batteri er et par år gammelt og er kodet til bilen af Audi, så formoder det er korrekt.

Jeg vil prøve med ladeapparat, da jeg lige har været ude og køre efter hun var af sted til morgen.
Duggen havde sat sig på bagruden og spejlene, så jeg prøvede at tænde og bid mig i armen om ikke det virkede nu!

Jeg har nemlig en enkelt fejl jeg aldrig har fundet en løsning på... mon den kan have noget med det at gøre?

Styreenhed 05: Adg./Startkodning Forklaringsfil: NEZ\4F0-910-852.clb
Styreenhedsnr: SW: 4F0 910 852 HW: 4F0 905 852 B
Komponent : FBSAUDIC6 ELV H30 0220
Revision: 31050601 Serienummer: 10600300036405
Kodning : 0000001
Forhandler : WSC 48275 141 81818
VCID: 63CFDDBBA2670B5ABF-8036

Undersystem 1 - Styreenhedsnr:: 4F0 910 131 D
Komponent : FBSAUDIC6 EZS H43 0070

Undersystem 2 - Styreenhedsnr:: 4F0 910 220 D
Komponent : FBSAUDIC6 IDG H35 0020

1 fejl fundet:
01049 - Spændingsforsyning: kl. 50
006 - Kortslutning til plus
Fryseramme:
Fejl status : 01110110
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 1
Nulstiltæller: 45
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Tja... laderen viser at kapaciteten på batteriet er i bund, så du har sq nok ret Alex (y)
Oplevede også lige efter udlæsning (med tænding på 20-25min) at den ikke ville "autostarte" motoren. Jeg måtte holde nøglen vredet for at starte... nok samme problem.

Spørgsmålet er så hvilken generator man skal vælge (såfremt det er den) til en bil der har gået over 420K?
Fandt en ny Valeo til 259€ og brugte BOSCH og Valeo fra 70€ på eBay??
Ser ud som om Valeo også er monteret originalt?
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Klemme 50 er så vidt jeg husker aktiveringen til magnetspolen, der bringer starteren i indgreb og sørger for, at den kan køre. Starteren skal ikke kunne dreje, medmindre den er i indgreb. Hvis der er kortslutning til plus på den, vil det være en god idé at tjekke ledningerne på starter, generator og batteri. Med tiden kan de rådne, svulme op og komme til at røre hinanden eller få så dårlig forbindelse, at strømmen går en anden vej igennem andre komponenter.

På min hindrer startspærren ikke starteren i at dreje, men tilader ikke tænding. Kan være anderledes på din, men jeg tror nøgleproblemet har noget med klemme 50 at gøre også. Drejer du måske nøglen langsommere end din kone, dvs. først tænding på og så starte, mens hun drejer den på én gang?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Nej... jeg er ret hurtig til at slippe nøglen igen... det er nok nærmere omvendt ;)
Altså ... funktionsmåden på min er at så snart jeg har haft den vredet rundt kan jeg slippe for computeren sørger så for at starteren drejer indtil motoren starter eller måske kun et forudbestemt tidsrum (det sidste er jeg dog usikker på).
Denne funktion virkede ikke da jeg testede inden laderen røg på for knap 2 timer siden. Tror altså det er pga. for lidt strøm... lyder i hvert fald logisk hvis den ligefrem overvåger strømforbrug og lukker ned for diverse funktioner ved meget lave reserver.

Jeg kontrollerer lige terminalerne ved starteren.
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Den bliver næppe bare ved. På et tidspunkt fiser starteren af. Min er så gammel, at jeg skal holde nøglen, så længe starteren skal køre. Generelt skal man slippe igen efter ca. 5 sek. og holde pause.

Prøv at google reservedelsnumrene i din fejllog. Måske har startautomatikken noget at gøre med hvileforbruget på batteriet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Yep det var også det jeg tænkte ;)
Venter lige til laderen har masseret batteriet lidt mere og ser om ikke det var det.
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

4F0 910 852 = Audi A6, Steering column control unit
4F0 910 131 D = ignition/starter switch
4F0 910 220 D = ??

Den sidste kan jeg ikke finde noget info på og det er vel her fejlen opstår?
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Fuldt opladet batteri og problemet var væk.
Konklusion: når der ikke er strøm nok lukker systemet ned for alle funktioner der ikke er nødvendige... såsom elvarme og autostart etc.... præcis som Alex formodede :D

Tak... (y)

...generator er bestilt og er på vej :)

Nogen der ved hvad dette er? 4F0 910 220 D
Kan ikke finde info nogen steder!
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Vil du ikke først tjekke, om der er hvileforbrug? Hvis et eller andet bruger strømmen, hjælper den nye generator ikke ret meget.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Har du en ide til hvordan jeg gør det?

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Ja da, du sætter et tangamperemeter omkring stelkablet ved batteriet.

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Et tangamperemeter er ikke verdens mest nøjagtige redskab, og det kan være vanskeligt at finde et, som kan vise meget små værdier. Alternativt må du bruge et almindeligt og sætte det i serie imellem batteriet og bilens ledningsnet.

Husk, at du skal etablere normalsituationen, så du er nødt til at lukke alle døre, bagklap osv. og låse med fjernbetjeningen, eller hvordan du nu gør. Bagklappen skal naturligvis være åben, for at du kan komme til batteriet, men så opstår normalsituationen aldrig. Situationen kan muligvis eftergøres ved at trykke låsepalen i bagklappen ind med en skruetrækker (husk at tage i håndtaget igen, inden du smækker den (ellers BANG)). Ellers må du lægge multimeteret, så det kan ses udefra, og lyse ind på det med en lygte. Så snart du tager i et håndtag, ændres der på systemet, og hviletilstanden afbrydes (og dermed stiger strømforbruget).

Jeg ved ikke, hvilket hvileforbrug bilen normalt har, men en 5 W pære svarer til omkring 400 mA, og styrekredsen i et relæ skal ikke forbruge mere end 100 mA. Jeg vil tippe på, at der er noget galt, hvis der er mere end 200 mA forbrug med alarmen armeret, når bilen har stået i et kvarters tid. Derefter skal det falde til ca. en tiendedel igen (det sidste kan være vanskeligt at måle med et tangmeter).

Hvis du har noget siddende i cigarstikkene, er det sandsynligvis årsagen. Cigarstikkene afbrydes ikke med tændingen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Tak :)

Jeg vil prøve at rigge et multimeter til i serie og skabe normaltilstanden enten med multimeteret udenfor bagagerummet (ekstra lange ledninger) eller som du siger "lukke" uden at lukke, så lampen slukker.

Jeg kører med Garmin Navi, men det er altid taget fra når bilen står natten over, så der burde ikke umiddelbart være noget der trækker strøm.
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Så fik jeg testet...
Et par minutter efter bilen blev låst stod den et par minutter på ca. 3,79A hvorefter den faldt i steps i løbet af 20-30sek til 0,01A dvs. 10mA hvilket vel er ok?
Det er forøvrigt mindste visning på mit multimeter når det skal kunne tåle 10A+ ... og det skal det ;)
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Det vil jeg mene er i orden.

Du kan ikke starte bilen igennem amperemeteret, og det er heller ikke nødvendigt. Starteren til en benziner har ca. 1 hk, og det betyder, at den trækker omkring 100 A.

Jeg købte et tangmeter, fordi det er lettere. Ellers kan du skrue stelkablet løs og sætte den ene sonde fast i kablet. Når du så har haft tænding på og slået den fra igen, holder du den anden sonde imod batteripolen (under kablet), mens du løfter kablet af med den første sonde påsat. På den måde undgås høje belastninger på amperemeteret, og man kan klare sig med et på 10A.

Den samme variant kan man praktisere med to startkabler, som kan føres ud igennem bagklappen.

Tjek alle kabler grundigt, inden du skifter generatoren, så du er helt sikker på, at det er den, der er defekt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Vi har nu prøvet at oplade batteriet flere nætter og de nætter hvor det er ladet 100% inden kørsel dagen efter har der været ZERO problemer. De nætter hvor der ikke er blevet ladet har bilen opført sig mærkeligt. Når jeg derefter har tilsluttet laderen var den næsten i bund igen, så tror efterhånden på det er generatoren den er gal med og måske er jeg heldig at det også har været skyld i de andre problemer jeg har haft med urolig mortorgang ved start og ved "ingen-belastning"-kørsel... [krydser-fingre-smilie]...

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af rofl »

kimenemark skrev:Vi har nu prøvet at oplade batteriet flere nætter og de nætter hvor det er ladet 100% inden kørsel dagen efter har der været ZERO problemer. De nætter hvor der ikke er blevet ladet har bilen opført sig mærkeligt. Når jeg derefter har tilsluttet laderen var den næsten i bund igen, så tror efterhånden på det er generatoren den er gal med og måske er jeg heldig at det også har været skyld i de andre problemer jeg har haft med urolig mortorgang ved start og ved "ingen-belastning"-kørsel... [krydser-fingre-smilie]...

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk


Jeg har haft rigtig mange lign problemer med strømmen på min 3 8P og har nu skiftet generator og nyt batteri. Kan se den gamle generator var fyldt med kul støv og kul næsten slidt i bund og det "hængte" lidt. Prøvede at måle på den store plus og stel og der var godt med overgang i den. Min nye 220 volt lader kunne ikke rigtig lade det nye batteri helt op over natten sammen med den gamle generator , men med den nye generator på uden overgang skriver 220 volt lader nu "fuld opladt" pænt hurtigt, så sikker på en ny lader er vejen frem for dig inden du søger videre efter fejl.
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af kimenemark »

Tak for info.
Jeg har skiftet batteri og sat en anden (ikke ny, men få km) generator på.
Jeg kan fint lade batteriet helt op til 100% og den forbruger ikke mere strøm end den skal når den står natten over (uden lader), men når den er i drift må den forbruge alt for meget... ved bare ikke lige hvordan jeg skal teste dette.
Efter et par dage begynder computeren at deaktivere diverse moduler/kredse (kan jeg udlæse med VCDS) sandsynligvis fordi batteriovervågningen opdager for højt forbrug i forhold til opladningen fra generatoren.

Nyt problem er så at bagrudevarme og varme i sidespejlene overhovedet ikke virker mere uanset om batteriet er helt opladet eller ej! ;(
Har igen kontrolleret alle sikringer (også den 40amp i bagagerummets højre side).
Kan der være andre sikringer jeg har overset?

Når jeg trykker på knappen til bagrudevarme tænder den, men slukker igen meget hurtigere end normalt. Tiden den er tændt burde dog være mere end nok til at det skulle kunne ses på bagruden!
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Elbagrude og varme i sidespejle virker pludselig ikke

Indlæg af Høy »

Kan du tjekke spændingen med motoren i gang? Hvis den ikke er 14,noget, lades batteriet ikke helt/ordentligt. Spændingsregulatoren kan være dårlig. Byttede du den, eller brugte du den fra den gamle generator?

Prøv, om bagruden virker med eksternt ladeapparat sluttet til.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"