Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg om instrumenter og kabine
Besvar
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af MOW »

Hej 0000 venner

Den gamle dame ( C4 ) får stadigt nye små skavanker - senest er lyset i board computer forsvundet. Jeg har læst at det er VDO som har leveret denne, men kan der gøres noget andet end at skifte enheden?
Board computeren som sådan virker helt som den skal.

Jeg har det samme med udetemp displayet, men det har jeg vendet mig til ikke lyser da det har været sådan de seneste 10 år. Men temperaturen måles og vises som den skal (bortset fra det manglende lys altså).

/Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af Høy »

Her kan du se, hvordan man kommer til udetermometeret:

http://www.audic4.de/aussentemperaturanzeige.html

Jeg skiftede selv pæren i en C4 for mange år siden, og det var ikke svært, selv om pæren skal loddes i. Ham her lodder pæren i, og han er endda længe om det, fordi han forklarer og viser alting: https://www.youtube.com/watch?v=Rs9_nTpYv8s

Så vidt jeg husker er der to pærer i boardcomputeren, som bare sidder lidt over alle indikatorpærerne, men lyset kan også mangle på grund af en løs forbindelse i tilslutningen på printet (hvis man banker på instrumentbrættet, kommer det i så fald muligvis tilbage).

Her er en film om en hovedrenovering. Du skal ikke være bange for det, der er ikke noget af det, der er hverken småt eller kompliceret.

https://www.youtube.com/watch?v=yvhUHtbAnjg

Fordelen er, at det hele giver sig selv, efterhånden som man kommer frem, dvs. hvad der har hvilken funktion osv.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af MOW »

Tak for superinput, Alex (y)

Jeg har prøvet at give panelet et par klaps, men det hjalp ikke. jeg får se om jeg tør at gå i krig med dette selv eller om jeg skal trække på min mekaniker eller bare lade det være uden lys...
Jeg mangler en egnet loddekolbe så den skal evt indkøbes eller lånes af en ven etc, men enig i at det så faktisk ikke såå svært ud. vi får se bob bob :-
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af MOW »

Alex, bare et spm til:

Er de lyspærer i boardcomputer de samme som i udetemp display?

Jeg har fundet den lampe hos Conrad til 7 kr så det ville være smart hvis jeg med fordel kunne købe alle de som jeg evt skal bruge i en og samme ordre.

/Martin

PS: jeg mangler også lys i et par af rudehejserne - igen samme lampe? :-
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af Blenster »

Hej Martin, har du haft hele huset ude og kigget bagpå?
I min tidligere Audi 80 af samme årgang som din, var udetemperatur en digital del man kunne skifte ud - gjorde dette med min da pixel var svage. De andre pærer burde alle være de samme til rest lys.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af Blenster »

Sorry så lige at du skriver Board computer .. så er mit råd måske helt hen i skoven :)
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af Høy »

Er de lyspærer i boardcomputer de samme som i udetemp display?
Dem til baggrundslyset i selve boardcomputeren er jeg ikke 100% sikker på. Med lidt held er det som på den her 95'er, hvor det tilsyneladende bare er en almindelig sokkelpære, der sættes ind fra bagsiden. I en anden video så det ud til at være to, men det er nok til Auto Check øverst. Der er tilsyneladende kun én. Pæren sidder i en lille plasticfatning, som man drejer ind omkring fortinnede spor i kanten af printet.

Ham her har et fint billede, der viser stedet: https://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/213206.phtml

Der er forskelle på styrken, men omkring 0,8-1,2 W bør være sikkert. Det sikreste er at se efter, hvad der sad i instrumentet i forvejen.

https://b2c.dg-licht.de/Leuchtmittel/LE ... gKRA_D_BwE. De koster maks. 10. EUR for 10 stk. Køb under alle omstændigheder en håndfuld, for der er med sikkerhed noget af baggrundsbelysningen bag urene, som er defekt.

Dem til udetermometeret og dørkontakten er bare små glaspærer med ben, som man lodder på (har du sikkert allerede set). De minder om lysdioder i formen, men det er ikke dioder. Ikke for kraftige, så smelter termometeret. Hvor kraftig er den fra Conrad?

Fås her med nogle ganske slatne effekttal, som i hvert fald ikke smelter noget: https://www.ebay.de/itm/10-x-Subminatur ... 52341?var=

Jeg beklager, men jeg kan ikke sige dig på forhånd, præcis hvilke styrker du skal købe. Jeg har ikke flere instrumenter liggende, og bilen er solgt for et år siden, så jeg kan ikke komme til at se efter.

EDIT: Ham her beskriver det samme og forklarer, at pæren til termometeret er på 0,72 Watt (8:30 i filmen), hvilket passer meget godt med ca. 60 mA som i den anden video: https://www.youtube.com/watch?v=QDrbvLVZr1E

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af MOW »

Hej igen Alex et all

Det er bare superinput! Igen TAK!

Jeg har bestilt pærer hos Conrad iht video. Bestilte 8 styks - 56 kr i alt - fragt 59 kr bob bob
Og jeg har en ven som har en tynd nok loddebolt så det bliver at fikse den udetemp selv (I hope :oops: ) :lol:

Mht de pærer som sidder i instrumentpanelet og forhåbentligt også bagved boardcomputer så har jeg bestilt 10 styks som du anbefalede.
Skal nok vende tilbage når jeg har fået dette forhåbentligt til at lyse o.O [-o< :lol:

/Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af MOW »

Så fik jeg skiftet board computerpæren - det var som du Alex skrev, en sokkelpære. Det viste sig at være en 1,1w pære (orange sokkel. Jeg nåede at købe en 1,2w også før jeg fik åbnet op og fandt den rigtige ... :cry: :lol:

Med hensyn til udetemp pære så er den indkøbt, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal få enheden ud uden at måtte fjerne den lyse bagbeklædning og det mistet jeg lidt lysten til nu her i frygten at jeg skulle få lavet noget l...rt for så vigtig er det lys altså ikke. Måske prøver jeg at kigge på det igen i morgen hvor jeg har lidt mere tid end nu her hvor det bliver mørkt om en halv time. :-k

Tak igen Alex!

/Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af morten00 »

Med hensyn til udetemp pære så prøv at se her https://www.youtube.com/watch?v=YbqoF1CUn_E
Selvom filmen ikke viser det særlig godt så tror jeg du kan se hvordan han gør og det også sådan jeg husker det fra dengang jeg skiftede det på min.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Lyset gået i board computer og i udetemp display

Indlæg af bertlov »

MOW skrev: 19/11/2020 15:30 PS: jeg mangler også lys i et par af rudehejserne - igen samme lampe? :-
Nej, den er mindre end til udetempdisplay. Dem er det aldrig lykkedes mig at finde, men har kunne finde brugte kontakter ved ophuggeren der virkede..

Vedr. Lys i udetempdisplay, så bemærk at diameteren på pæreren til udetempdisplay er mindre end de flesre pære der kan findes. De skal ind i "røret" i kappen.

Rettelse, Alex beskriver det så flot, og med en rigtig god video... (y)
Høy skrev: 20/11/2020 11:55 https://www.ebay.de/itm/10-x-Subminatur ... 52341?var=

EDIT: Ham her beskriver det samme og forklarer, at pæren til termometeret er på 0,72 Watt (8:30 i filmen), hvilket passer meget godt med ca. 60 mA som i den anden video: https://www.youtube.com/watch?v=QDrbvLVZr1E

\Alex
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"