Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Spørgsmål og svar om navigation, både originalt Audi og andre mærker.
Låst
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

I juli måned skiftede jeg fra en A4 med "lille" NAV til en "vollausgestattet" A4 med Audi Navigationssystem plus (RNS-E). Jeg har nu kørt et stykke tid i bilen og det er virkeligt en fornøjelse at bruge det store anlæg. Dog er der nogle problemer, og jeg kan se ved at "bladre" i fora, at det er der mange der har!
Facts: Det er en A4 B8 fra 2005 købt i Tyskland. Lige før jeg overtog vognen blev anlægget stjålet og erstattet med et spritnyt af et Audiværksted i Hamburg. Version: HW: H80 SW: 0660. Jeg har mistanke om at denne udskiftning kan være årsagen til mine kvaler.
Telefon: Jeg bruger en Nokia 6300 i en dertil passende adapter. Bilen har ingen vanskeligheder med at finde telefonen, vice versa også OK. De på simkortet lagrede numre kommer op i FIS, jeg kan ringe op og blive ringet op. Lydkvaliteten er fin. Problem 1: Jeg kan ikke komme i forbindelse med den interne telefon. Jeg burde kunne lagre mine sim-numre i denne, hvilket ville være praktisk. Når jeg trykker på PTT-tasten og giver kommandoen "speichern" er der ingen reaktion. Kun "wie bitte?" og derefter en oplæsning af "wichtige Kommandos ...". Problem 2: Hvis jeg trykker på tasten TEL på anlægget arbejder displayet ikke med. Jeg får meddelelsen "Please insert the SIM card" (jeg har sat sproget i MMI til engelsk!). Jeg synes denne kommando er mærkelig. Simkortet ER indsat (i telefonen, forstås). Det kan vel ikke lade sig gøre at sætte simkortet i bilen, eller hyr?
Stemmestyring i øvrigt: Jeg opdagede (nærmest tilfældigt) at hvis man trykker på PTT får man mulighed for stemmebejening af den del af anlægget, der er aktivt: Radio, NAV, CD/TV, etc. Desvære virker det ikke. jeg kan ikke få dialogen i gang. Jeg får blot listen over "wichtige Kommandos sind ..." og derefter "abbruch".
Generelt: Det undrer mig at jeg ikke (som i den "gamle" bil, der havde manuelt gear) kan ringe osv, blot der er tænding på. I den nye bil "overruler" oplysningerne om at sætte foden på bremsen ved gearskift åbenbart muligheden for oplistning af telefonnumre i FIS.

Det var en lang snak. Har nogen lyst til at hjælpe?
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af 8PJ »

Tillykke med bilen (som dog næppe er en B8 :D )

Først skal vi nok have opklaret, hvad du mener med "interne telefon" - der er ikke "indbygget" telefon i RNS-E, så opkald sker via din telefon i holderen (alt efter generation af denne, kan opkoblingen være via Bluetooth eller kabel).

Der er forskel på fuld SDS og stemmestyring af telefonen. Du har SW version 660 som indikerer at RNS-E ikke er født med SDS, men at dette er lavet som et SW-hack. SDS vil dog kun fungere, hvis du har kodet bilen tilsvarende og mikrofonen i øvrigt sløjfes igennem RNS-E. Din beskrivelse indikerer, at mikrofonen ikke er forbundet korrekt.

Beskeden med "please" insert SIM tyder også på forkert kodning. En udlæsning af bilens konfiguration med VCDS ville være nyttigt. Der er sikkert medlemmer, som kan hjælpe i nærheden af din bopæl, ellers er du velkommen, hvis du skulle komme forbi Viborg.


Federau skrev:I juli måned skiftede jeg fra en A4 med "lille" NAV til en "vollausgestattet" A4 med Audi Navigationssystem plus (RNS-E). Jeg har nu kørt et stykke tid i bilen og det er virkeligt en fornøjelse at bruge det store anlæg. Dog er der nogle problemer, og jeg kan se ved at "bladre" i fora, at det er der mange der har!
Facts: Det er en A4 B8 fra 2005 købt i Tyskland. Lige før jeg overtog vognen blev anlægget stjålet og erstattet med et spritnyt af et Audiværksted i Hamburg. Version: HW: H80 SW: 0660. Jeg har mistanke om at denne udskiftning kan være årsagen til mine kvaler.
Telefon: Jeg bruger en Nokia 6300 i en dertil passende adapter. Bilen har ingen vanskeligheder med at finde telefonen, vice versa også OK. De på simkortet lagrede numre kommer op i FIS, jeg kan ringe op og blive ringet op. Lydkvaliteten er fin. Problem 1: Jeg kan ikke komme i forbindelse med den interne telefon. Jeg burde kunne lagre mine sim-numre i denne, hvilket ville være praktisk. Når jeg trykker på PTT-tasten og giver kommandoen "speichern" er der ingen reaktion. Kun "wie bitte?" og derefter en oplæsning af "wichtige Kommandos ...". Problem 2: Hvis jeg trykker på tasten TEL på anlægget arbejder displayet ikke med. Jeg får meddelelsen "Please insert the SIM card" (jeg har sat sproget i MMI til engelsk!). Jeg synes denne kommando er mærkelig. Simkortet ER indsat (i telefonen, forstås). Det kan vel ikke lade sig gøre at sætte simkortet i bilen, eller hyr?
Stemmestyring i øvrigt: Jeg opdagede (nærmest tilfældigt) at hvis man trykker på PTT får man mulighed for stemmebejening af den del af anlægget, der er aktivt: Radio, NAV, CD/TV, etc. Desvære virker det ikke. jeg kan ikke få dialogen i gang. Jeg får blot listen over "wichtige Kommandos sind ..." og derefter "abbruch".
Generelt: Det undrer mig at jeg ikke (som i den "gamle" bil, der havde manuelt gear) kan ringe osv, blot der er tænding på. I den nye bil "overruler" oplysningerne om at sætte foden på bremsen ved gearskift åbenbart muligheden for oplistning af telefonnumre i FIS.

Det var en lang snak. Har nogen lyst til at hjælpe?
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

8PJ,

Tak for dit svar. Jeg har først lige set det, da jeg har haft nogle problemer med serveren hos min udbyder. Jeg vil gerne gøre brug af din kompetence, og måske vil det være nemmere at køre forbi Viborg end at finde en "lokal" ekspert.
Jeg kommer tilbage til dig når jeg får tid. Det bliver nok sidst i næste uge, hvis jeg ikke når det i morgen. Jeg skal rejse de første tre dage i næste uge og i morgen skal jeg forsøge at sælge min "gamle" 3.0 TDI posting.php?mode=reply&f=16&t=27309#
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

8PJ,

Tak for dit svar. Jeg har nok udtrykt mig lidt upræcist. Der er selvfølgelig ikke en intern telefon; det jeg mente var, at jeg ikke kunne arbejde med den interne telefonbog (bilens, ikke RNS-E's), sådan som jeg kan i min "gamle" A4. Denne har ikke anden stemmestyring end for telefonen. Det virker fint efter at jeg fandt en adapter til min Nokia 6300, der (også) fungerer over BT.

Jeg mener at det ville være rart om stemmestyringen virkede, specielt for NAV. Ligeledes kan bilen acceptere flere mobiltelefoner, hvorfor det ville være praktisk også at kunne bruge den interne telefonbog. For resten, gud ved om den kan forstå forskellige stemmer. Det har jeg ikke prøvet i den "gamle" bil.

Dit svar bekræfter at fejlen ligger i at værkstedet ikke har foretaget indbygning og kodning korrekt, da de erstattede det stjålne anlæg. Til gengæld har jeg måske fået nyere SW og HW. Problemet er, at det foregik i Hamburg, og selv om de egentlig burde foretage rettelsen, så har jeg ikke megen lyst til at køre helt til Hamburg for at få retet fejlen. Hertil komme problemer med at kommunikere med dem - det er ikke altid at man kan komme igennem med engelsk!

Det ser ud til at du har styr på hvad der er galt, men du fortæller ikke hvor arbejdskrævende det er at foretage rettelserne. Hvad indebærer det og er det noget jeg kan bede dig om at hjælpe mig med (for klubfælleskabs skyld evt. suppleret med noget god rødvin)?
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af 8PJ »

Kodning tager ikke lang tid. Hvis din bil ikke er født med SDS, skal der ændres ledningsføring til mikrofonen. Det er ikke svært, men lidt mere besværligt og tager noget længere tid.

Jeg skal gerne bistå en klubfælle med check/korrektion af kode u/b, men skal jeg til at trække ledninger/lodde stik etc. skal der nok lidt mere til for at lokke mig ud af min varme stue :D .

Der er dog flere medlemmer med VCDS i dit nærområde, så det kan næppe svare sig at køre helt til Viborg bare for det (men du skal dog være velkommen)

Federau skrev:8PJ,

Tak for dit svar. Jeg har nok udtrykt mig lidt upræcist. Der er selvfølgelig ikke en intern telefon; det jeg mente var, at jeg ikke kunne arbejde med den interne telefonbog (bilens, ikke RNS-E's), sådan som jeg kan i min "gamle" A4. Denne har ikke anden stemmestyring end for telefonen. Det virker fint efter at jeg fandt en adapter til min Nokia 6300, der (også) fungerer over BT.

Jeg mener at det ville være rart om stemmestyringen virkede, specielt for NAV. Ligeledes kan bilen acceptere flere mobiltelefoner, hvorfor det ville være praktisk også at kunne bruge den interne telefonbog. For resten, gud ved om den kan forstå forskellige stemmer. Det har jeg ikke prøvet i den "gamle" bil.

Dit svar bekræfter at fejlen ligger i at værkstedet ikke har foretaget indbygning og kodning korrekt, da de erstattede det stjålne anlæg. Til gengæld har jeg måske fået nyere SW og HW. Problemet er, at det foregik i Hamburg, og selv om de egentlig burde foretage rettelsen, så har jeg ikke megen lyst til at køre helt til Hamburg for at få retet fejlen. Hertil komme problemer med at kommunikere med dem - det er ikke altid at man kan komme igennem med engelsk!

Det ser ud til at du har styr på hvad der er galt, men du fortæller ikke hvor arbejdskrævende det er at foretage rettelserne. Hvad indebærer det og er det noget jeg kan bede dig om at hjælpe mig med (for klubfælleskabs skyld evt. suppleret med noget god rødvin)?
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

Til 8PJ. Tak for tilbudet. Jeg har for en uge siden prøvet at få sælgeren til at kontakte værkstedet i Hamburg for at få deres kommentar. Jeg har ikke hørt noget endnu, og som sagt har jeg ikke megen lyst til at køre helt til Hamburg med alt hvad det indebærer af aftaler mv. Jeg tænkte at der måske var en mulighed for et "samarbejde" mellem værkstedet og en dansk eller "flensburgsk" forhandler/værksted. Jeg kommer tilbage til dig hvis jeg ikke løser problemet ad anden vej.

I mellemtiden kunne det være interessant hvis der meldte sig en "nørd" i Odenseområdet.
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af ullum »

Har du multifunktionsrat
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

Ja, jeg har multifunktionsrat. Der er næsten ikke den ting, jeg ikke har (se vedhæftede "Protokol zur Gebrauchtfahrzeug-Bewertung (Brugtbilværdiansættelse)"), og derfor er det en skam, at de har sløset med installeringen af Navi-anlægget, da de skulle erstatte det, der var stjålet. Jeg har lige fra min sælger i Hamburg fået detaljerne omkring udskiftningen (faktura- og sagsnummer, navn og adresse på Audiværkstedet, mv). Jeg vil prøve at kontakte dem, men som sagt er det dumt at skulle køre helt til Hamburg for at få det ordnet! Fredericia er unægteligt meget kortere!
Vedhæftede filer
Brugtbilsværdiansættelse.pdf
(48.22 KiB) Downloadet 785 gange
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

Ullum,

Jeg glemte at bemærke at din Audi er rigtig fed! Det er dog lidt forvirrende at linket hedder "Hr Bettesen", ik?
Jeg kan se at du har monteret LED-baglygter. Det kunne være interessant for mig, da jeg står over for at skulle udskifte én af mine, da den er læk (jeg kan se vand på indersiden af lygteglassene). Jeg får hele tiden (når jeg starter) (falske) meddelelser om at bremse- og blinklys i denne lygte ikke virker! Jeg har spekuleret på hvad det ville indebære at få skiftet til LED.
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af ullum »

Ka være du skal komme til fredericia, jeg har samme set-up som dig plus vcds, at trække det ekstra kabel er derlidt arb i, men vi kan da kigge på det

Når man kommer fra en 6'er er en 3'er altå bare mindre.
Hr. Bettesen kommer fra olsen banden i jylland hvor karla er lidt forelsket i preben kaas :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af Federau »

Det ser nu ud til at problemerne kan blive løst. Efter en snak med Peter Theisen i Nyborg lader det til, at problemet er at mit BT modul ikke kan kommunikere med interface i RNS-E (håber jeg har udtrykt mig korrekt!). Endvidere skal der trækkes nogle ledninger for at få SDS til at virke. Desuden har klubmedlem Henrik Ullum været hjælpsom med at diagnosticere med vcds. Det gav i øvrgrigt anledning til overvejelser om andre småting, der skal ordnes!
Jeg skal altså investere i noget HW og noget arbejdsløn til ledningstrækkeri. Tilbage er der et lille, men irriterende problem: Jeg har nu det nyeste RNS-E, som min manual desværre ikke helt passer til. Så vidt jeg kan se er den væsentligste forskel, at min manual kun omtaler SDS for såvidt angår telefonbetjening. Jeg kan se (eller rettere høre) på mit anlæg, at det tilbyder stemmestyring af alle funktioner: TEL, NAME, CD, RADIO OG NAV.
Jeg efterlyser altså en behjertet sjæl med et nyt RNS-E, der vil hjælpe mig ved at skanne de relevante sider i manualen.
Mit RNS-E har serienummer AUZBZ7B0066531
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af 8PJ »

Det står nu ikke meget i manualen omkring SDS. Når du har fået sløjfet mikrofonen igennem RNS-E, kan du blot aktive stemmetyringen og få oplæst de forskellige kommandoer. F.eks. ved at spørge (og det behøver ikke engang at være høfligt): "Help radio" (forudsat, at du har valgt engelsk som sporg), hvorefter du får listet de mulige kommandoer. SKal dog gerne scanne de få sider fra manualen ved lejlighed. Jeg har vist også nogle screendumps fra SDS-delen på RNS-E, som jeg kan poste.



Federau skrev:Det ser nu ud til at problemerne kan blive løst. Efter en snak med Peter Theisen i Nyborg lader det til, at problemet er at mit BT modul ikke kan kommunikere med interface i RNS-E (håber jeg har udtrykt mig korrekt!). Endvidere skal der trækkes nogle ledninger for at få SDS til at virke. Desuden har klubmedlem Henrik Ullum været hjælpsom med at diagnosticere med vcds. Det gav i øvrgrigt anledning til overvejelser om andre småting, der skal ordnes!
Jeg skal altså investere i noget HW og noget arbejdsløn til ledningstrækkeri. Tilbage er der et lille, men irriterende problem: Jeg har nu det nyeste RNS-E, som min manual desværre ikke helt passer til. Så vidt jeg kan se er den væsentligste forskel, at min manual kun omtaler SDS for såvidt angår telefonbetjening. Jeg kan se (eller rettere høre) på mit anlæg, at det tilbyder stemmestyring af alle funktioner: TEL, NAME, CD, RADIO OG NAV.
Jeg efterlyser altså en behjertet sjæl med et nyt RNS-E, der vil hjælpe mig ved at skanne de relevante sider i manualen.
Mit RNS-E har serienummer AUZBZ7B0066531
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Stemmestyring af NAV, TEL, mv

Indlæg af 8PJ »

Har scannet de relevante sider (dog er kvaliteten meget dårlig, men er der vilje, går det nok). Kunne ikke uploade filen, så du får den via mail.



Federau skrev:Jeg efterlyser altså en behjertet sjæl med et nyt RNS-E, der vil hjælpe mig ved at skanne de relevante sider i manualen.
Låst

Tilbage til "Navigation"