skal fjederen sætte sig..?

Her tales om undervogn, støddæmpere, styretøj, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
audimaan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 15/09/2013 02:31

skal fjederen sætte sig..?

Indlæg af audimaan »

Har skiftet fjederen i den ene side da den knækkede.
Men den er nu lidt højere nu, skal den bar køres lidt til ..?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: skal fjederen sætte sig..?

Indlæg af SorenR »

audimaan skrev:Har skiftet fjederen i den ene side da den knækkede.
Men den er nu lidt højere nu, skal den bar køres lidt til ..?

Det er meget normalt. På gevindundervogne plejer man gerne at stille den lidt højere, for så at lave den endelige justering efter et par uger... med mindre man skal over 5-10 stillevejsbump hver dag ;-)

Teknikken bag er noget med fjederstål og blivende deformationer...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: skal fjederen sætte sig..?

Indlæg af PEB »

Normalt skifter man fjedre parvis og er således fri for problemet med forskellig højde.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: skal fjederen sætte sig..?

Indlæg af SorenR »

PEB skrev:Normalt skifter man fjedre parvis og er således fri for problemet med forskellig højde.

... og forklaringen på hvorfor finder man i motorsportsverden... Cornervejning.

Vi er ude i de små maginaler, som har stor indflydelse når man "lever på grænsen" ;-)

Præcis som en sporing/4-hjulsmåling sikrer den korrekte geometri, sikrer vægten på hvert hjul at der er perfekt vejgreb i hvert hjul. Min gamle S4 blev cornervejet så vægtfordelen på hvert hjul var optimal, med en gevind undervogn er det let, med faste fjedre kan men ikke gøre noget. Det kan sammenlignes med at lægge skiver under bordben indtil bordet ikke vipper længere, dvs. vægten hvert ben har på gulvet er ens... Vægten er selvfølgelig ikke den samme på alle 4 hjul, der ligger jo en tung motor foran men man justerer så vægtfordelingen er ens mellem for- og baghjul i hver side, så er det OK at der ikke er den samme vægt mellem højre og venstre side. Der var lige over 50 kg forskel højre/venstre i min gamle S4.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Undervogn"