Dato og tid er 27/08/2014 21:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvor forsvinder mit kølervæske hen?
Ny forumbruger
Ny forumbruger

Geografisk sted: Odense

Kære Audifolket

Jeg er den glade ejer af en rigtig familiebil en Audi Avant S6 med en dejlig V8 motor i, som køre helt fantastisk.

Her hen over sommeren er den begyndt sporalsk at fordøje noget kølervæske og jeg forstår ikke helt hvor det bliver af. Køleren er tæt og alle slanger osv er tæt og den drypper ingen steder fra. Men fra tid til anden kan den godt fordøje noget kølervæske og jeg har virkelig ingen anelse omkring hvad det kan være, eftersom at den ikke melder fejl i infoboardet, men ved den jævnlige bilvask og dertilhørende olietjek, kan jeg se den bruger lidt kølervæske fra tid til anden. Er der nogen herinde der ved hvad dette kan være? Bilen køre fint og ligger fint på arbejdstemperatur og er aldrig over 90 grader.

Håber nogen kan hjælpe mig da det hurtigt kan blive dyrt hvis SMC skal forsøge at lokaliserer fejlen.

Hører meget gerne nærmere.

Mvh

Mads

Titel: Re: Hvor forsvinder mit kølervæske hen?
Forumbruger
Forumbruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Audi club Danmark
medlem siden
18. okt 2006

Der er mange muligheder der kan være en toppakning der er gået mellem et vandkammer og forbrændingskammeret, så bliver kølervæsken forbrændt stille og roligt eller en toppakning der er gået mellem et vandkammer og oliekanal så vil du typisk se "mayonaise" på oliepåfyldningsdækslet eller oliefilm i kølervæsken.

Det kan også være en lille uskyldig utæthed hvor der siver en lille smule ud som når at fordampe, det kan jo være næsten kogende væske der trænger ud.

Sådan et problem kan vel dianostigseres af en hvilken som helst mekaniker det behøver vel ikke at være SMC.

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Køge opland

Audi club Danmark
medlem siden
15. aug 2006

Nu er det jo sådan, at når den originale rød/lilla G12 kølervæske fordamper, efterlader den farven som et fint rød/lilla pulver. Det gør optisk fejlfinding en hel del lettere Blinke

Billede

"We say it is about 330 bhp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy"

- Ferdinand Piëch.

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord sjælland

SorenR skrev:
Nu er det jo sådan, at når den originale rød/lilla G12 kølervæske fordamper, efterlader den farven som et fint rød/lilla pulver. Det gør optisk fejlfinding en hel del lettere Blinke

Ja ind imellem er der sku en tysk ingeniør der tænker sig ualmindeligt godt om. Tænke Tænke Tænke

Tidligere: TT-R 225 hk fra 2000 med ca. 110.000 km.
BMW 330d E46, 6 cylindere 2XX HK.
Nu: Opel Antara 2.0TDI

Forumbruger
Forumbruger

Geografisk sted: Nordsjælland

Er der løse foringer i en alu v8?

Ny forumbruger
Ny forumbruger

Hej Igen

Tak for de mange fine svar men som jeg ser det er det ikke konstant. Nogen gange bruger den ingenting og andre gange mere. Den efterlader ikke noget væske eller nogen farver nogensteder eller film eller lign. Derfor tror jeg det er enutæthed et eller andet sted som skal laves ved næstkommende service men som SMC sagde så skulle de have 20 kilo for at lave det.

Hvorfor er det egentlig man bruger den G 12 kølervæske? og hvor kan den købes henne?

Mvh

mads

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...

Kom lige til at tænke på at min gamle B5'er lækkede kølervæske gennem et sted hvor en slange var spændt på med en slags spændebånd lige ved ekspansionsbeholderen. Der kunne løbe en lille smule ud når der var tryk på.... Måske det kunne være det samme hos dig?

Prøv evt at tage bundpladen af bilen og rense den. Kør i en uges tid og se så efter spor på bundpladen. Måske det kunne afsløre en utæt slange?

Ny forumbruger
Ny forumbruger

Ja jeg tror det er det samme og så skifter jeg termostaten med det samme eftersom jeg et par enkelte gange har oplevet at den køler motoren ned når bilen bliver presset i sær på små vej med mange accelrationer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time