Undgå fodbad i A4

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
JAM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 201
Tilmeldt: 2/02/2006 17:20
Geografisk sted: Birkerød

Undgå fodbad i A4

Indlæg af JAM »

Efter nogle heftige regnskyl for et par uger siden, kom jeg en morgen ud til bilen, dumper min datters taske ind på gulvet bag førersædet, og hører et ordentligt plask. F..., der stod 3-4 cm vand over gulvtæppeniveau i venstre side af kabinen!! Vræler

Jeg fik øset det værste ud, og gav mig så i kast med at finde årsagen. Først troede jeg at en rude eller en dør måske havde stået på klem, men alle ruder var lukkede og jeg kunne ikke konstatere andre åbne døre end den jeg havde åbnet for at sætte min datter i autostolen.

Om aftenen fik jeg min kone til at spule vand på bilen langs dør- og rudelister, men der kom ikke så meget som en dråbe ind den vej. Til gengæld kunne jeg konstatere at vandstanden steg, når der blev spulet på forruden. Da der var tørt langs rammen, måtte det jo være ude i motorrummet.

Min A4 er en B5 fra 2000, altså den faceliftede model hvor der over batteri og bremseforstærker mv., er monteret noget sort afdækningsplast. Dette tages meget nemt af, ved blot at trække den tykke gummiliste af der sidder i forkanten ud mod motorrummet (se billede M005).
M005 (Small).JPG
Herefter kan plastafdækningen trækkes fremaf, og fjernes. Det kræver intet værktøj!

Under bremseforstærkeren er der et hulrum (besynderlig idé, i øvrigt!!), og der stod faktisk temmelig meget vand. Min logiske sans sagde mig at der måtte være et afløb, og ganske rigtigt - under bremse forstærkeren kunne jeg lirke en hånd ind og mærke et afløb der var fyldt med hmm, snask. Pga. de snævre forhold kunne jeg dog ikke komme til at rense det, så jeg fandt en almindelig afløbsrenser (se billede M003) og stak i afløbet.
M003 (Small).JPG
Det hjalp, for ud under bilen væltede alt vandet Meget glad

Det hele blev samlet igen, og herefter har jeg ikke kunne konstatere at der trængte vand ind.

Tilbage stod nu at tørre kabinen og gulvtæppet. Det er ikke helt simpelt, for der skal pilles en masse lister af, og førersædet skal ud. Men efter 5 dage med gennemtræk og opsugning af vand, er den knastør igen, og der er inden spor af vandet...

Så et godt råd: Sørg for at afløbet under forruden er renset!!!!
Venligst, Jakob
______________________________
A3 8P 1,6 2006
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Jan-DK »

Skam dig Skam dig Ok Ok Super glad Super glad
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Soren »

Hej, Jeg har nu i 2 omgange (2005 og just nu) haft det samme problem (vand) i min Passat 3B B5, 1.6l, 1997. Vandet skvulpede rundt under førersædet og under venstre passagersæde. Vandet viste sig også at være løbet ind i styreboxen til centrallås, som lå under tæppet, hvor føreren har sine fødder - så der gik helt kage i døråbning mm.!
Airbag lampen lyste og kunne ikke resettes via VAG COM.
I 2005 og kostede det 12.000kr til kabineadskillelse, tørring, udløserenhed for airbag mm. Dengang var det afløbsproppen i vandkassen under batteriet, der var stoppet.
Reparationen dennegang: 2 nye bagdørslåse (de gamle var uhjælpeligt blokeret), ny styreenhed (den gamle var totalt oversvømmet og kom aldrig til at virke helt OK), ny bagagerumslåsemotor, ny airbag crashsensor (den under førersæde). Det blev lige 7.700kr.
Det viste sig dennegang at være, at proppen omkring kablet til motorrumsklap åbningen ikke sad fast i sit hul (se billede).

Billede

Efter isat prop og spuling af vand på forrude, kunne jeg konstatere, at der omkring denne tylle - på trods af, at den sidder højt - kunne samles rigtig meget vand, der kun langsomt fandt vej under motorelektronikboksen og drænhullet under batteriet. (se billedet)

Billede

Jeg har også i min Audi 2.8 en tilsvarende tylle, så pas på. at den sidder korrekt!
Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Zoso
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 384
Tilmeldt: 4/08/2006 10:04
Geografisk sted: københavn

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Zoso »

Da vi købte A100´n var den fyldt med blade i batteri rummet .Bladene var formulede,næsten blevet til jord.Idelt til at holde på fugtigheden.Drænhullerne er dog nemme at komme til på 100´n
Det skal tjeckes hvert år.
Panzer100A/2.3/1990 bilen ser bedre og bedre ud for hver dag der går.
BMW R90S 1976
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Soren »

Ja, vi har alle fundet forstoppede afløb. Kombinationen undervognsbehandling og at parkere under et birketræ er den sikre vej til tilstoppet afløb. Det er da også fint at rense op.
Men for at der skal blive vådt i kabinen, skal der altså være et andet sted, hvor vandet kan løbe ind!
Jeg troede længe, at det var nok at holde afløbet åbent, men først da jeg med en haveslange kunne sprøjte på forruden, kunne jeg med åben motorhjælm se, hvor vandet hobede sig op - og derfor, hvor det kunne løbe ind.
Jeg havde ikke drømt om, at det højt placerede sted, hvor tyllen sidder, kunne være kilden til vand i kabinen - men sikkert også pgra blade eller andet møj under motorstyringsboksen, så løb vandet altså så langsomt mod udløbshullet, at der var rigelig tid til at finde vej ind i kabinen via en tylle, der ikke sad ordentligt. Det ses tydeligt på det sidste billede, hvor man dels ser vandet løbe fra åbningen uden om viskerarmen og ser (den nu tætte) tylle helt under vand.
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Gammelt emne ja, men ikke desto mindre har jeg samme problem.

Beskrivelsen af afløbet i fører siden, synes jeg ikke passer på min B5?? Kan sagtens finde afløbet under batteriet, men det var ikke stoppet, og vandet smutter fint ud når jeg hælder vand på ruden. Men det hober sig godt nok op i førersiden omkring kablet til klappen....så her gætter jeg på stoppet afløb....men kan ikke finde skidtet.....en der kan kommer men en mere idiotsikker forklaring til placeringen?

Det mærkelige er bare at jeg både har vådt skumgummi under tæppet, i både passager og førersiden..

Vh,
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
Sass
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15/08/2006 20:24
Geografisk sted: Roskilde

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Sass »

Hej

Afløb i føreside sidder under bremseforstærker (y) begge skal være helt rene fri for olie/rustbeskytelse osv.

Vand kan osse komme ind ved slange til Aircon

tjek osse kondens afløb fra Aircon (sidder under hanskerum og kan hoppe af, så vand løber ned i bunden af bil istedet for ud af bilen (y)
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Har ikke aircon, så det er dejlig nemt :)

kan ikke mærke et afløb under bremseforstærker. kun et firkantet hul.....det er vel ikke afløbet? under batteriet er det en gummi tylle...

vh,
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af PEB »

woofer skrev:Har ikke aircon, så det er dejlig nemt :)

kan ikke mærke et afløb under bremseforstærker. kun et firkantet hul.....det er vel ikke afløbet? under batteriet er det en gummi tylle...

vh,


Der sidder også en gummitylle under bremseforstærkeren.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Hmm, ok

Jeg må ud og mærke efter igen....

Tak
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
biker
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 457
Tilmeldt: 22/04/2004 17:21
Geografisk sted: mariager

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af biker »

Der har været en aktion i tidernes morgen med at proppen under batteriet skulle fjernes.
Der havde været motorhaveri på diesel modeller,da der var suget vand ind gennem bremseforstærkeren.
:shock:
Audi A4-Lemans Edition.2.0TDI-07
Yamaha YZF 1000 Thunderace.-06
vw Golf 1,6-99
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Har fundet synderen......motorklaps kabel- gummitylle havde en revne. Det er lappet med silikone. forsøger lige og teste imorgen.

Det har dog stadig ikke lykkedes mig at finde drænet under bremseforstærker.Bremseforstærkeren er ret så stor, og det er meget svært at få fingrene ind under......det ku lige lade sig gøre og kan kun mærke et stort firkantet hul......ingen gummi-tylle

Men hold da op et arbejde at få gulvtæppet tørt....
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Nu fandt jeg den gummitylle under bremseforstærkeren. Den var poppet ud af hullet og hang og dinglede under bilen.....

Nå men den blev skubbet på plads, så den sidder hvor den skal. Dog synes jeg det virker lidt mærkeligt. Afløbets placering gør at vandet løber langs bilens bund, og faktisk ind under det jeg går ud fra er støjdæmpning, og så bliver det gennemblødt? godt/skidt?

i forbindelse med jeg tørrede gulvtæppet , fjernede jeg 4 propper ialt fra bilens bund for at forbedre afløbene......plejer de "bundpropper" at sidde i under normale omstændigheder......eller er det nogle som bør fjernes??

Pft
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Hej Venner....har stadig lidt problemer med passagersiden. førersiden er lappet og der er tørt. Men kan ikke lokalisere hvor vandet kan trække ind ved passagersiden. afløbet under batteriet er renset...

Har i nogle alternativer?

Tak
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Gleerup »

Fruen kom ind i lørdags, i sidste ude, og sagde at der stod 4-5 cm vand i passagersiden, så jeg har osse kæmpet med vandet i en uges tid nu, og har, som andre har, måtte splitte hele kabinen ad.
Ud med sæderne, både for og bag, d agulvtæppet sidder fast oppe under bagsædet.
Nå, her er hvad jeg har gjort, en lille billede serie :
Vedhæftede filer
Her var der 4-5 cm vand, de måtter der ligger her (er lig nu på tørestativet) , havede suget vildt meget vand, de gik næsten istykker da jeg tog dem ud, så pas på der. Nu ligger der et vræd aviser og suger det sidste op.
Her var der 4-5 cm vand, de måtter der ligger her (er lig nu på tørestativet) , havede suget vildt meget vand, de gik næsten istykker da jeg tog dem ud, så pas på der. Nu ligger der et vræd aviser og suger det sidste op.
Prøv lige at kom der op under, glem det. Du skal splitte hele ventilatione ad, og det kunne jeg ikke overkomme, især ikke når det pisset ned hele tiden. Men det var der oppe fra det kom ind.
Prøv lige at kom der op under, glem det. Du skal splitte hele ventilatione ad, og det kunne jeg ikke overkomme, især ikke når det pisset ned hele tiden. Men det var der oppe fra det kom ind.
Først var det her, hvor skrugen holder pollenfilterkassen på plads, en gang silikone og så kommer der ikke mere ind den vej. Men men , det løb stadig....
Først var det her, hvor skrugen holder pollenfilterkassen på plads, en gang silikone og så kommer der ikke mere ind den vej. Men men , det løb stadig....
Her er fjlen, samlingen er simpelt ikke tæt nok, så med en gang vådrumssilikone.
Her er fjlen, samlingen er simpelt ikke tæt nok, så med en gang vådrumssilikone.
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af woofer »

Super!

lige hvad jeg manglede. Jeg kigger lige tingene igennem ved pollen filteret....

Men ja, noget værre møg og en rigtig tidsdræber :(

tak
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Brugeravatar
MikkelS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 614
Tilmeldt: 22/07/2009 12:15
Geografisk sted: Aalborg

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af MikkelS »

Den her slags indlæg kombineret med alt det regnvejr vi har pt. giver mig lidt stress - er der nogen der ved hvor jeg skal kigge om min TT gemmer på en masse vand som bare venter på at løbe ind i kabinen? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der matcher jeres ;)
Audi A4 1,8 TFSI Avant 160 hk model 2009
jepsen1
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23/08/2010 22:46
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af jepsen1 »

Hej alle.
Jeg er først i august blevet den lykkelige ejer af min Audi nummer 3. En A4 Avant fra 1997. Dejlig bil. Men første gang det regnede på dansk, stod der blankt vand i passagersiden. Derfor fandt jeg denne tråd.
Tak for de gode råd. Har renset afløbene. Skiftet pollenfiltret, det var drivvådt. Men er ikke helt sikker på den er tæt endnu. Hvordan får jeg bilen tørret grundigt ??? Er det nødvendigt at splitte hele kabinen ad ???
A4 Avant 1.6 1997
Brugeravatar
Gleerup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 281
Tilmeldt: 8/07/2010 20:42
Geografisk sted: Rønnede
Kontakt:

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af Gleerup »

Det er det desværre nok. De måtter der ligger under gulvtæppet, er herre tykke, og suger helt vildt meget vand.
Audi 80 2.0E '94 limo
Audi 80 2.0S, '94 ... ombygget til 1.9 TDI.... Sat på græs, uden plader
vw passat 94 2.0E variant
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: Undgå fodbad i A4

Indlæg af MOW »

med fare for at ødelægge denne tråd... men jeg oplevede også vand i kabinen pga tilstoppet afløb under fronthjelmen - dog kun lidt på plastikmåtterne på begge sider foran ( 2-3 cl i alt)... så fik jeg lært det afløb at kende ---for det fossede ud vand da det blev åbnet for..

Men ... jeg oplevede også vand kom ind ved soltaget når det indre tag var åbent og når bilene hellede fremover (f.eks. ved opbremsning). Ikke de store mængder ( måske 1 cl eller 2) og det har fået mig til at tænke om jeg har et afløb bagtil som også kan være delvist tæt..?

I tillæg oplevede jeg da jeg endelig fik op reservehjulet (mekanismen var rustet fast så plastikhåndtaget måttet klippes så møtrikken kom fri - nu er møtrikken frit tilgængelig og WB40 smurt) lå det lidt vand ( igen kun ca 1 cl) i reservehjulsbrønden...

Hvordan kan jeg få checket afløb bagtil? Umiddelbart er der intet at se...
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"