Måling af oliestand ?
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Måling af oliestand ?
Under hvilke forhold skal man måle oliestanden på sin bil... Ved: Kold motor, varm motor, 10 min efter kørsel.?.?
Generelt har jeg også svært ved at måle oliestanden på min bil, da måle-pinden "slæber" lidt olie med op når som render ned på målefeltet. Om det er fordi olien er tynd tør jeg ikke sige. Men når jeg har prøvet at aflæse oliestanden, står jeg altid tilbage uden at være sikker på om jeg har aflæst korrekt...
Nogen der har en god idé, eller en måde man kan komme det lidt nærmere på ?
Mvh. John
Generelt har jeg også svært ved at måle oliestanden på min bil, da måle-pinden "slæber" lidt olie med op når som render ned på målefeltet. Om det er fordi olien er tynd tør jeg ikke sige. Men når jeg har prøvet at aflæse oliestanden, står jeg altid tilbage uden at være sikker på om jeg har aflæst korrekt...
Nogen der har en god idé, eller en måde man kan komme det lidt nærmere på ?
Mvh. John
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
- A4 Kim
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1886
- Tilmeldt: 10/06/2005 23:09
- Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...
Jeg mener at bilen skal være kold for at alt olien er på så lavt et niveau som den kan i tanken.
På min gamle 306 Gti var der elektronisk oliestandsmåler. Når bilen blev startet viste den standen i få sekunder på olietemperatursmåleren. Det var genialt. Hvorfor har Audi ikke det
Ydermere mener jeg det er vigtigt bilen holder på en flad vej. Det havde i hvert fald indvirkning på den elektroniske måling på gti'en hvis bilen ikke stod vandret. Stod den med næsen lidt nedaf så viste den 30% stand mens det måske var 70% hvis næsen stod opad.
Kan der være noget om dette fænomen?
På min gamle 306 Gti var der elektronisk oliestandsmåler. Når bilen blev startet viste den standen i få sekunder på olietemperatursmåleren. Det var genialt. Hvorfor har Audi ikke det
Ydermere mener jeg det er vigtigt bilen holder på en flad vej. Det havde i hvert fald indvirkning på den elektroniske måling på gti'en hvis bilen ikke stod vandret. Stod den med næsen lidt nedaf så viste den 30% stand mens det måske var 70% hvis næsen stod opad.
Kan der være noget om dette fænomen?
- DorkVonWaterfall
- Forumbruger
- Indlæg: 247
- Tilmeldt: 17/11/2005 23:42
- Kontakt:
A4 Kim skrev:På min gamle 306 Gti var der elektronisk oliestandsmåler. Når bilen blev startet viste den standen i få sekunder på olietemperatursmåleren. Det var genialt. Hvorfor har Audi ikke det
Fra ca. 2000 har Audi oliestandsmåler som standard. Der bliver ikke vist den aktuelle stand, men man får en advarsel når minimum er nået (hvis man skulle komme så langt ned).
Det kan være det er mere aktuelt på en fransk bil.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
DorkVonWaterfall skrev:...hiv pinden, tør den af, prop i, hiv op og kontroler oliestanden....
Ja ok - den havde jeg nok luret , men problemet er med at aflæse den korrekte stand... Når jeg hiver olie-sjoveren op er der ikke en tydelig markering, fordi olien bliver tværet ud på vej op...
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
kirkster skrev:DorkVonWaterfall skrev:...hiv pinden, tør den af, prop i, hiv op og kontroler oliestanden....
Ja ok - den havde jeg nok luret , men problemet er med at aflæse den korrekte stand... Når jeg hiver olie-sjoveren op er der ikke en tydelig markering, fordi olien bliver tværet ud på vej op...
Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...
Ole2 skrev:Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret
Hmmm. Hvad vil det hjælpe når nu "olien bliver tværet ud på vej op".?.?
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
kirkster skrev:Ole2 skrev:Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret
Hmmm. Hvad vil det hjælpe når nu "olien bliver tværet ud på vej op".?.?
Du vil tydligt kunne se hvor olien har gået til, og hvor fra den er blevet "slæbt"
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...
Ole2 skrev:Du vil tydligt kunne se hvor olien har gået til, og hvor fra den er blevet "slæbt"
Ok, det har jeg så lige prøvet, men måledelen er jo slæbt over med olie, så jeg får jo akurat det samme billede på køkkenrullen ?
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
Så ved jeg ikke lige
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...