Måling af oliestand ?

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Måling af oliestand ?

Indlæg af kirkster »

Under hvilke forhold skal man måle oliestanden på sin bil... Ved: Kold motor, varm motor, 10 min efter kørsel.?.?

Generelt har jeg også svært ved at måle oliestanden på min bil, da måle-pinden "slæber" lidt olie med op når som render ned på målefeltet. Om det er fordi olien er tynd tør jeg ikke sige. Men når jeg har prøvet at aflæse oliestanden, står jeg altid tilbage uden at være sikker på om jeg har aflæst korrekt...

Nogen der har en god idé, eller en måde man kan komme det lidt nærmere på ?

Mvh. John
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Brugeravatar
A4 Kim
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1886
Tilmeldt: 10/06/2005 23:09
Geografisk sted: Lidt vest for Roskilde...

Indlæg af A4 Kim »

Jeg mener at bilen skal være kold for at alt olien er på så lavt et niveau som den kan i tanken.

På min gamle 306 Gti var der elektronisk oliestandsmåler. Når bilen blev startet viste den standen i få sekunder på olietemperatursmåleren. Det var genialt. Hvorfor har Audi ikke det Tænke

Ydermere mener jeg det er vigtigt bilen holder på en flad vej. Det havde i hvert fald indvirkning på den elektroniske måling på gti'en hvis bilen ikke stod vandret. Stod den med næsen lidt nedaf så viste den 30% stand mens det måske var 70% hvis næsen stod opad.
Kan der være noget om dette fænomen?
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17/11/2005 23:42
Kontakt:

Indlæg af DorkVonWaterfall »

ved kold motor, og ellers efter ca 10 min. stilstand, sådan at olien fra toptykke/r er løbet tilbage i bundkarret...

hiv pinden, tør den af, prop i, hiv op og kontroler oliestanden.....

self. skal bilen stå plan/vandret....
Billede
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

A4 Kim skrev:På min gamle 306 Gti var der elektronisk oliestandsmåler. Når bilen blev startet viste den standen i få sekunder på olietemperatursmåleren. Det var genialt. Hvorfor har Audi ikke det Tænke


Fra ca. 2000 har Audi oliestandsmåler som standard. Der bliver ikke vist den aktuelle stand, men man får en advarsel når minimum er nået (hvis man skulle komme så langt ned).

Det kan være det er mere aktuelt på en fransk bil. Mr. Green
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Indlæg af kirkster »

DorkVonWaterfall skrev:...hiv pinden, tør den af, prop i, hiv op og kontroler oliestanden....

Ja ok - den havde jeg nok luret Blinke , men problemet er med at aflæse den korrekte stand... Når jeg hiver olie-sjoveren op er der ikke en tydelig markering, fordi olien bliver tværet ud på vej op...
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Brugeravatar
Ole2
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 72
Tilmeldt: 8/12/2004 04:26
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Indlæg af Ole2 »

kirkster skrev:
DorkVonWaterfall skrev:...hiv pinden, tør den af, prop i, hiv op og kontroler oliestanden....

Ja ok - den havde jeg nok luret Blinke , men problemet er med at aflæse den korrekte stand... Når jeg hiver olie-sjoveren op er der ikke en tydelig markering, fordi olien bliver tværet ud på vej op...


Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret Ok
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Indlæg af kirkster »

Ole2 skrev:Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret Ok


Hmmm. Hvad vil det hjælpe når nu "olien bliver tværet ud på vej op".?.?
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Brugeravatar
Ole2
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 72
Tilmeldt: 8/12/2004 04:26
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Indlæg af Ole2 »

kirkster skrev:
Ole2 skrev:Så lægger du pinden på et stykket køkkenrulle, så kan du se hvorlangt op olien når på papiret Ok


Hmmm. Hvad vil det hjælpe når nu "olien bliver tværet ud på vej op".?.?


Du vil tydligt kunne se hvor olien har gået til, og hvor fra den er blevet "slæbt" Blinke
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Indlæg af kirkster »

Ole2 skrev:Du vil tydligt kunne se hvor olien har gået til, og hvor fra den er blevet "slæbt" Blinke

Ok, det har jeg så lige prøvet, men måledelen er jo slæbt over med olie, så jeg får jo akurat det samme billede på køkkenrullen ? Tænke
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
HME
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 216
Tilmeldt: 13/10/2005 09:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af HME »

Prøv at dreje oliepinden 90 gr. når du sætter den på plads. Når du så trækker den op, er det tydeligere at se oliestanden. Jeg har haft samme problem og denne løsning har hjulpet.
HME
Audi 80 avant, 2,6 quattro, 1993, motorkode ABC(solgt)
MB SLK 230 Kompressor
Brugeravatar
Ole2
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 72
Tilmeldt: 8/12/2004 04:26
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Indlæg af Ole2 »

Så ved jeg ikke lige Tænke
Fader Garrett, du som hviner, giv os i dag vort daglige ladetryk. Forlad os vor slidte stempelringe, som vi forlader vor hjulspind med fuld kontrol . Led os ikke ind i synsindkaldelse, og fri os fra TüV og andre godkendelser. For ladetrykket, og momentet er din i al evighed. Amen...
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"