Audi A5 olieforbrug

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Hej.
Købte for 5 måneder siden det som skulle have været min drømmebil men laver snart ikke andet end at holde øje med oliemåleren.
Min Audi A5 (1,8) Juni 2008 - 107.000 km. kørte ved sidste måling 1157 km. på 0,5 liter olie.

Nogle som har erfaringer med olieforbrug på denne bil? Har været nede ved FDM som kunne konkludere at der er oliegardiner på den ene cylinder samt trykspor men forhandleren oplyser at dette er helt normalt og ikke er dækket af reklamationsretten.

Nogle erfarerne brugere som kan fortælle om dette er normalt eller om jeg skal prøve bilankenævnet? :-)

Mvh. Kasper
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

Jeg har en A4 2,0 tfsi (211) som også havde for stort olieforbrug...Audi ændrede nogle ting på motoren (garanti) og forbruget er nu ca 0,6/0,7 liter olie pr 3500 km...
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Hej Tommy.
Rigtig god info at have, tusinde tak for dit svar.
Vil lige kontakte Audi Danmark og hører om de synes forbruget er ok :-)

Mvh. Kasper
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

Der blev skiftet en olie centrifuge,en pakdåse og ny software ;)
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
kenhen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7/08/2008 13:25
Geografisk sted: herning

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kenhen »

Jeg har en A5 2,0 (180 hk) fra 2010, der har kørt 45.000 og bruger ca 1 liter pr ca. 3.000 km.
De forchromede afgangsrør bliver meget hurtigt svinet til, så det må jo komme den vej ud :shock:

Det er næppe en trøst, at du i denne tråd kan kan læse, at du ikke er alene med et højt olieforbug på denne type motor.
http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q ... g-oil.html

Skal der gøres noget effektivt hedder det udskftning af stemper og ventiler. :(
Audi A5 2,0T 2010
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Tak Tommy og Kenhen..
Kan se i linket at der er en som har kørt 25.000 km uden at give den olie - Hans kører altså 21 gange så langt som min?
Kan forstå at motorer er forskellige men sådan en forskel vil jeg sige er en defekt.

Hvad gør du Kenhen? har du kontaktet Audi .?. :-)

/Kasper
kenhen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7/08/2008 13:25
Geografisk sted: herning

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kenhen »

kjaaer skrev:Tak Tommy og Kenhen..
Kan se i linket at der er en som har kørt 25.000 km uden at give den olie - Hans kører altså 21 gange så langt som min?
Kan forstå at motorer er forskellige men sådan en forskel vil jeg sige er en defekt.

Hvad gør du Kenhen? har du kontaktet Audi .?. :-)

/Kasper


Snakkede med mekanikeren da den var til service ved ca. 30.000 km. Han mente det ville blive bedre med tiden, hvilket det dog ikke er. :( Tvivler også på den store forståelse om kulance, når det ikke er værre. Så foreløbig hælder jeg en liter på når den siger "ding" og beder om det :) Køber 5 liter ad gangen hos Landberg.dk
Audi A5 2,0T 2010
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af anse »

kenhen skrev:
kjaaer skrev:Tak Tommy og Kenhen..
Kan se i linket at der er en som har kørt 25.000 km uden at give den olie - Hans kører altså 21 gange så langt som min?
Kan forstå at motorer er forskellige men sådan en forskel vil jeg sige er en defekt.

Hvad gør du Kenhen? har du kontaktet Audi .?. :-)

/Kasper


Snakkede med mekanikeren da den var til service ved ca. 30.000 km. Han mente det ville blive bedre med tiden, hvilket det dog ikke er. :( Tvivler også på den store forståelse om kulance, når det ikke er værre. Så foreløbig hælder jeg en liter på når den siger "ding" og beder om det :) Køber 5 liter ad gangen hos Landberg.dk


Hej Kasper og Kenhen,
Det er da helt vildt med det olieforbrug, Kenhen du bruger ca. 9L olie mellem hvert service, og Kasper ca. 14L :!: o.O
Jeg har lige fået lavet det samme som Tommy, og min havde brugt ca. 1L efter 7.000Km, det ville jeg ikke acceptere.
Næste trin ved højere forbrug mener jeg er udskiftning af stempler og stempelringe. ....Frem i skoene drenge det er biler til over 500K -det skal I da ikke acceptere.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Ivan »

Troede overskriften var forkert - havde ikke forestillet mig, det er A5. :shock:

Talte med en Audi servicerådgiver i dag vedr. aktion på min bil med negativt resultat. Fik ham til at grine lidt forlegen, da jeg havde et forslag til et ny slogan:

Forspring på ROBUST teknik og garanti! :evil:
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
TC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 355
Tilmeldt: 18/05/2006 21:34
Geografisk sted: Hellerup

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TC »

Min 3.2 bruger absolut minimalt, der ikke er værd at tale om. Jeg har longlife, men skal ikke påfylde mellem service.
[i]Mvh
Thorsteen


Audi SQ5
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af LKA63 »

anse skrev:
kenhen skrev:
kjaaer skrev:Tak Tommy og Kenhen..
Kan se i linket at der er en som har kørt 25.000 km uden at give den olie - Hans kører altså 21 gange så langt som min?
Kan forstå at motorer er forskellige men sådan en forskel vil jeg sige er en defekt.

Hvad gør du Kenhen? har du kontaktet Audi .?. :-)

/Kasper


Snakkede med mekanikeren da den var til service ved ca. 30.000 km. Han mente det ville blive bedre med tiden, hvilket det dog ikke er. :( Tvivler også på den store forståelse om kulance, når det ikke er værre. Så foreløbig hælder jeg en liter på når den siger "ding" og beder om det :) Køber 5 liter ad gangen hos Landberg.dk


Hej Kasper og Kenhen,
Det er da helt vildt med det olieforbrug, Kenhen du bruger ca. 9L olie mellem hvert service, og Kasper ca. 14L :!: o.O
Jeg har lige fået lavet det samme som Tommy, og min havde brugt ca. 1L efter 7.000Km, det ville jeg ikke acceptere.
Næste trin ved højere forbrug mener jeg er udskiftning af stempler og stempelringe. ....Frem i skoene drenge det er biler til over 500K -det skal I da ikke acceptere.


Jeg kan ikke være mere enig (y)
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Hej igen.
Tak for de kanon gode indlæg.!. (y)
Jeg har nu haft kontakt til Audi Danmark som har booket en tid på værksted til olievejning.
Jeg skal kører præcis 1000 km. efter påfyldt olie, hvorefter bilen skal returneres på værksted så de kan se hvor højt forbruget er :-)

/Kasper
kenhen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7/08/2008 13:25
Geografisk sted: herning

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kenhen »

Du må meget gerne følge op i tråden når du ved noget mere. Også om AUDI forventer, at du selv afholder ugifterne eller om det er kulance. :)
Audi A5 2,0T 2010
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Jeg skal sørge for at opdatere når der er noget nyt :-)
Desværre går der nok et par uger før jeg ved hvad der skal ske.

/Kasper
kjaaer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27/08/2013 09:24

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af kjaaer »

Hej igen.
De kunne godt se at min bil havde et højere olieforbrug men ikke præcist hvor meget ud fra den første test.
Jeg er nu igang med en ny test (skal kører 1000 km igen) hvilket er en elektronisk olievejning som giver et præcis resultat.

Jeg venter stadig spændt på at se hvad resultatet bliver.
/Kasper
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

Min motor har kørt ca 70.000 km,da vi købte bilen var der netop monteret fabriksny motor..
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af SteenTP »

TGR skrev:Min motor har kørt ca 70.000 km,da vi købte bilen var der netop monteret fabriksny motor..

o.O

Jeg er kommet seriøst i tvivl om hvorvidt min næste bil skal være en Audi..... :-#
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af Høy »

Jeg er kommet seriøst i tvivl om hvorvidt min næste bil skal være en Audi..... :-#


Du skal bare ikke købe en af de nyere :lol:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af TGR »

:D Jeg er godtnok af en helt anden opfattelse ;) vores næste bil bliver helt sikkert en Audi,og det er fordi vi syntes den er top lækker =D> Ikke fordi jeg bilder mig selv ind at den skulle være vildt meget mere driftsikker end andre biler...jeg har den overbevisning at hvis det er mekanik så kan det også gå i stykker [-X men mekanik kan jo godt være lækker. Jeg har da også tit hørt om andre der har været uheldige med deres bil,har en bekendt der købte en spritny Toyota Landcruiser som efter et år måtte have ny motor....drejer det rundt kan det gå i stykker.hvad med andre mærke værksteder..BMW,Mercedes,Toyota,Volvo...tror sq ikke på at de går og piller næse i mellem olieskiftene ? Ang min egen vogn syntes jeg for en gang skyld at det er god service at Audi montere ny motor & gearkasse i en 3 år gammel bil...og deraf følgende garanti.hvis nu man købte en bil i et billigere segment,og motoren fik problemer...skulle man så bare trække på skulderen og tænke,pyt den var jo ikke så dyr ?vores bil runder snart 170.000 km og jeg har netop opdaget at den har en knækket bagfjeder og en støddæmper der lækker,gør det Audi til en dårligere bil end andre ? Ikke i mit lille univers :D
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi A5 olieforbrug

Indlæg af SteenTP »

Jeg synes da også Audi er en lækker bil og jeg regner da også med at fortsætte med mærket.

Meeeeeeen jeg synes godt nok det er sløjt med 2 års garanti og deres faktaresistens omkring aldrig at indrømme endsige tage ansvar for de konstruktionsproblemer der har været gennem tiderne så som 'blyanten', kædeproblemer m.m.

Jeg tager hatten af for de bilmærker hvor de hjemkalder biler i titusindevis for at rette op på fejl som er langt mindre alvorlige end dem der har kostet audiejere rigtig RIGTIG mange penge.

Fint at du har fået skiftet motor efter 3 år - jeg kan så regne ud at alle service har været hos Audi.
Jeg synes så stadig at det er et enormt olieforbrug på en moderne bil.

Undskylder for afsporing af tråden og har magten til at slette indlæggene hvis det ønskes :)
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"