Audi 100 - rensning af kølesystemet

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

hej venner,

Min audi 100 (C3), tror jeg trænger til at få renset ud i kølersystemet. Jeg syns nemt den sniger sig op på 100 grader (bykørsel) og motorblæseren er tit i gang.
Jeg kan se kølervæsken ikke ligefrem er klar længere, ej heller hverken rød eller blå, og virker nærmest lidt plumret - rustfarvet. Og på væskebeholderen er der over tid sevet væske ud som har smittet rust af på siden af beholderen (har jeg dog tørret væk), men jeg kan også se at den lækker en lillebitte smule fra den lille slange der ligger henover kølerenheden. Men systemet i sin helhed har ikke nævneværdigt væsketab over korttid.

Jeg skal jo helt klart ha skiftet væsken ud, kan jeg regne ud, når den virker til at være i så sølle stand - men i forbindelse med overvejelsen har jeg set Biltema sælger nogle vidundermidler kaldet Kølerrenser og Vandpumpesmørring og noget andet ildvand... spørgsmålet er om disse produkter overhovedet bør hældes på et 23 år gammelt system? -jeg har overvejet desuden at anskaffe en helt ny kølerblok - jeg har set nogen til små tusinde som er splinternye, syns dog lige det er i overkanten, med mindre den har en særligt høj effekt på motoren og det ved jeg jo ikke på forhånd.

Min plan nummer et, kunne være at skifte væsken eventuelt med et vidundermiddel i til at løsne rust og så skylle igennem og fylde kølervæske på igen. Hvad siger dommerpanelet til sådan en tur?


Iøvrigt virker min aircon ikke, dvs den starter og sådan når jeg trykker på knappen, den skaber bare ingen kold luft (selv efter 20 minutter) - men jeg overvejer at fjerne blæserenheden der er monteret på køleren, i håb om at skabe lidt naturlig ventilation til enheden, men jeg ved ikke om dette er en rigtig god ide.



Jeg håber i kan overskue mine spørgsmål og problemstilling....


mvh
Thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:hej venner,

Min audi 100 (C3), tror jeg trænger til at få renset ud i kølersystemet. Jeg syns nemt den sniger sig op på 100 grader (bykørsel) og motorblæseren er tit i gang.
Jeg kan se kølervæsken ikke ligefrem er klar længere, ej heller hverken rød eller blå, og virker nærmest lidt plumret - rustfarvet. Og på væskebeholderen er der over tid sevet væske ud som har smittet rust af på siden af beholderen (har jeg dog tørret væk), men jeg kan også se at den lækker en lillebitte smule fra den lille slange der ligger henover kølerenheden. Men systemet i sin helhed har ikke nævneværdigt væsketab over korttid.

Jeg skal jo helt klart ha skiftet væsken ud, kan jeg regne ud, når den virker til at være i så sølle stand - men i forbindelse med overvejelsen har jeg set Biltema sælger nogle vidundermidler kaldet Kølerrenser og Vandpumpesmørring og noget andet ildvand... spørgsmålet er om disse produkter overhovedet bør hældes på et 23 år gammelt system? -jeg har overvejet desuden at anskaffe en helt ny kølerblok - jeg har set nogen til små tusinde som er splinternye, syns dog lige det er i overkanten, med mindre den har en særligt høj effekt på motoren og det ved jeg jo ikke på forhånd.

Min plan nummer et, kunne være at skifte væsken eventuelt med et vidundermiddel i til at løsne rust og så skylle igennem og fylde kølervæske på igen. Hvad siger dommerpanelet til sådan en tur?


Iøvrigt virker min aircon ikke, dvs den starter og sådan når jeg trykker på knappen, den skaber bare ingen kold luft (selv efter 20 minutter) - men jeg overvejer at fjerne blæserenheden der er monteret på køleren, i håb om at skabe lidt naturlig ventilation til enheden, men jeg ved ikke om dette er en rigtig god ide.



Jeg håber i kan overskue mine spørgsmål og problemstilling....


mvh
Thomas

Hvis der har været blå kølervæske på den (oprindeligt) skal det skiftes hvert 3. år... Du kan jo overveje at tappe alt af, skylle igennem med alm. vand til det er helt rent når det tappes af igen og så fylde G13 på. Det kan købes færdigt blandet hos Audi/VW/Skoda så man slipper for at rode med det selv.. Ellers er det 50:50 (G13:demineraliseret vand).

Dårlig gennemstrømning kan være gamle aflejringer, tilstoppet køler eller slidt vandpumpe.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af Bjørn T »

Jeg er ved at skifte klimakondenser. Bag ved den sidder den alm. køler. På den skrabede jeg en hel fejebakke snavs af, plus at jeg støvede hele carporten til, da jeg blæste den igennem med trykluft. Så jeg er ikke i tvivl om, at jeg får stærkt forbedret køleevne.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

Halløj,

tak for glimrende input - er vi enige om at 90-100 grader er for meget for sådan en krabat?
jeg kan rigtig godt li ideen med at rense køleribberne udvendigt også - for min erfaring fra mirkoelektronik (computerchips) er at det eksterne miljø omkring en køleenhed har selvfølgelig en enorm betydning i forhold til varmeafledningsevnen.

Forslaget med at skylde igennem med alm vand, skal det tolkes som at det nok er en dårlig ide at hælde vidundermidlerne på maskinen - kølerrense-væske f.eks.?
Jeg prøver lige at høre den lokale VW hva de skal ha for en omgang væske...

Derudover slår det mig at mit fyr som er eftermonteret ikke virker - i hvert fald intet respons i knapperne til det - kan det tænkes at dette kan have indflydelse?


mvh
thomas
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af coupefritz »

er vi enige om at 90-100 grader er for meget for sådan en krabat?


Jeg havde i sin tid samme problem på min C4, og diverse vidunderrensemidler hjalp heller ikke. Men det gjorde en ny køler, og pludselig kom blæseren til live. Men alligevel kunne den da godt efterfølgende ramme 93-95 grader på en sommerdag i byen.

Min skød simpelthen vandet ind i ekspansionsbeholderen, fordi det ikke kunne komme ordentligt igennem køleren.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

coupefritz skrev:Jeg havde i sin tid samme problem på min C4, og diverse vidunderrensemidler hjalp heller ikke. Men det gjorde en ny køler, og pludselig kom blæseren til live. Men alligevel kunne den da godt efterfølgende ramme 93-95 grader på en sommerdag i byen.

Min skød simpelthen vandet ind i ekspansionsbeholderen, fordi det ikke kunne komme ordentligt igennem køleren.



Købte du en fabriksny køler? Og var der problemer med blæseren, eller mener du bare at det begyndte at fungere optimalt efterfølgende udskiftningen?

<95 grader kan jeg umidelbart acceptere som OK, men når den ligger lige på stregen 100 så er jeg altså lidt trippende...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af coupefritz »

Købte du en fabriksny køler? Og var der problemer med blæseren, eller mener du bare at det begyndte at fungere optimalt efterfølgende udskiftningen?


Ja der var problemer med gennemstrømningen, og derfor blev den nederste slange i bunden af køleren (hvor også thermostaten sidder) ikke særlig varm.
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

ska jeg ha hele køleren ud hvis jeg vil skylle den igennem med H2O vand? -ifølge Haynes kan man lave et nummer med nogle slanger, det bare ikke helt velbeskrevet.. Jeg tænker bare på om man skulle kunne konkludere om den var fit for fight, eller ej...

Jeg har fået tilbud på 132 kr for 1,5L G13 hos VW i Virum, mens Biltema slet ikke kendte det, men havde G30 til en meget lavere pris. Men jeg forstår ikke rigtig om G13 er demineraliseret vand blandet med kølervæske, eller hvad det er der foregår. Jeg vil bare gerne bruge det med mest optimale forhold for motoren i forhold til vores klima.
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:ska jeg ha hele køleren ud hvis jeg vil skylle den igennem med H2O vand? -ifølge Haynes kan man lave et nummer med nogle slanger, det bare ikke helt velbeskrevet.. Jeg tænker bare på om man skulle kunne konkludere om den var fit for fight, eller ej...

Jeg har fået tilbud på 132 kr for 1,5L G13 hos VW i Virum, mens Biltema slet ikke kendte det, men havde G30 til en meget lavere pris. Men jeg forstår ikke rigtig om G13 er demineraliseret vand blandet med kølervæske, eller hvad det er der foregår. Jeg vil bare gerne bruge det med mest optimale forhold for motoren i forhold til vores klima.

G13 er normalt koncentreret, men SMC sælger det også færdigblandet (SKAL stå på dunken). Normalt skal det fortyndes 50:50 med en H2O substans efter forgodtbefindende... Jeg fortyndede med postevand sidst på mine; S4 2.7T, URQuattro 2.1T og Golf I Cabriolet ;)

Personligt ville jeg ikke give mig i kast med de "gamle" røde, gule, grønne og blå kølervæsker da de har "serviceintervaller"... Det har VAG's G12+, G12++ G12+++ og senest G13 ikke... Desuden er de fri for Silikater... O:)

Jeg tror det er underordnet om du piller køleren ud eller ej, så længe du kan komme til at tage slangerne af og sætte en haveslange på...

Principielt skal du gøre det på en miljøplads pga. kølervæsken meeeen... O:)

Nogle af kølervæske typerne kan blandes, andre ikke - så generelt plejer jeg at sige "byt til nyt" og skyl systemet godt igennem - hust at termostaten er lukket når du bruger postevand, med mindre du bruger varmt vand :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

SorenR skrev:Personligt ville jeg ikke give mig i kast med de "gamle" røde, gule, grønne og blå kølervæsker da de har "serviceintervaller"... Det har VAG's G12+, G12++ G12+++ og senest G13 ikke... Desuden er de fri for Silikater... O:)


Jeg var hos autohuset i valby som gav mig noget G12+, fordi det lige stod i deres system om audi 100 - iøvrigt en snas mindre kostbart end G13 - men jeg kan ikke rigtige finde ud af hvad forskellen skulle være på G12+ og G13 - men jeg forstår det er underordnet om det faktisk er det ene eller andet, sålænge det er G12+ eller højere ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:
SorenR skrev:Personligt ville jeg ikke give mig i kast med de "gamle" røde, gule, grønne og blå kølervæsker da de har "serviceintervaller"... Det har VAG's G12+, G12++ G12+++ og senest G13 ikke... Desuden er de fri for Silikater... O:)


Jeg var hos autohuset i valby som gav mig noget G12+, fordi det lige stod i deres system om audi 100 - iøvrigt en snas mindre kostbart end G13 - men jeg kan ikke rigtige finde ud af hvad forskellen skulle være på G12+ og G13 - men jeg forstår det er underordnet om det faktisk er det ene eller andet, sålænge det er G12+ eller højere ?

Kølervæske blande skema:
g12k.jpg
g12k.jpg (20.57 KiB) Vist 18049 gange

Øverste linie indikerer kølervæsken på bilen, venstre kolonne indikerer hvilken kølervæske der kan toppes op med.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

Tak Søren - superduper skema

Bare af nysgerrighed - hvad kan blanding i de røde kombinationer betyde af konsekvenser?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:Tak Søren - superduper skema

Bare af nysgerrighed - hvad kan blanding i de røde kombinationer betyde af konsekvenser?

Det er IKKE en vej du vil gå... Hvis det er rigtigt slemt snakker vi om total adskillelse af kølesystemet og i værste fald skal frostpropperne ud af blokken for at få kanalerne skyllet igennem... :cry:
Billede
Det både ser ud og opfører sig som om man har hældt en pakke brun sovsejævning i kølesystemet.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

*gisp* Ja det kan godt ses tydeligt... uf..

Jeg har fået tilbudt en Nissens ubrugt køler til omkring 1000 basseører - men jeg ser så T Hansen angiver den model er til diesel - men spørgsmålet er om det er ligegyldigt - sælger siger den passer i type44 benzin audi... kan det mon svare sig, eller ska man gå efter en standardkøler hvis man partout skal ha ny... ?
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:*gisp* Ja det kan godt ses tydeligt... uf..

Jeg har fået tilbudt en Nissens ubrugt køler til omkring 1000 basseører - men jeg ser så T Hansen angiver den model er til diesel - men spørgsmålet er om det er ligegyldigt - sælger siger den passer i type44 benzin audi... kan det mon svare sig, eller ska man gå efter en standardkøler hvis man partout skal ha ny... ?

Partnumre på køler vs. motorkoder:
447 121 251 H 615MM Benzin: KU,NF,RT,MC - Diesel: 3D,1T
443 121 251 K 615MM Diesel: NC

Så øh, samme køler til benzin og nogle af diesel modellerne.. Der er så lige et par andre detaljer omkring kombineret vand/olie køler på automatgear og nogle med hængertræk... :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

SorenR skrev:Partnumre på køler vs. motorkoder:
447 121 251 H 615MM Benzin: KU,NF,RT,MC - Diesel: 3D,1T
443 121 251 K 615MM Diesel: NC


Jeg har nu fået købt en ny køler - over den blå avis - men jeg har da også fået en ny køler, den er bare både højere og bredere, cirka 10 cm hver vej. Så den kan jo ikke monteres. Øv øv - jeg har nu en ny køler fra Nissens Radiators, med følgende data:
Ref. no. 60457A
Prod. no. 270239

Jeg kan dog ikke finde den model på nissens hjemmeside - men jeg kan da se nu jeg logger ind at de numre du oplyser Søren, passer meget godt med dem Nissen har stående for type44-tøserne... hmm... det passer så med at det jeg har købt er køleren til en C4... suk... nogen der skal bruge en splinterny billig køler til en C4? -ligger lige en annonce i køb/salg forummet...
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
Brugeravatar
congo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 3/03/2013 13:54
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af congo »

Nu har jeg så fået et tip af en gammel garvet italiensk mekaniker (med speciale i tyske biler). Han råder mig til at hælde 2 spiseskeer sodium pulver i køleren mens den er varm og så køre med det et par dage, hvorefter man så skyller systemet igennem... Men da jeg ikke har hørt tipset om sodium pulver fra andre, så vil jeg jo lige høre ekspertpanelet om der er nogen input til den ide ?


italieneren jeg mødte er en af mine gode naboers bror, han er ogs fra sicilien, så har jeg ingen grund til at tro det er et fupnummer, men måske nogen har for/imod besyv alligevel..
--
Den hvide - '85, 2.2, KZ motor, 788K
Goldie - type44 avant, 1.8E Billede
Mamma - '89, 2.3 Avant, NF, 192K
Smart ForTwo 2001, 0,6, 150K

- tidligere
'91, 2.3, NF, 225K, grå
'89, 2.0 Avant, RT, hvid
'90, 2.3 Avant, NF, 300K, blå
'88, 2.2, KU, 342K, kongeblå
'90, 2.3 LE, NF, 270K grå
'78, 2.1, 157K
'84, Yugo 511 GTL, 1.1L , 105K
'94, Mitsubishi L300 Cosmos, 2,5TD
'76, Buick SkyHawk Coupe S
og blah blah blah...
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af SorenR »

congo skrev:Nu har jeg så fået et tip af en gammel garvet italiensk mekaniker (med speciale i tyske biler). Han råder mig til at hælde 2 spiseskeer sodium pulver i køleren mens den er varm og så køre med det et par dage, hvorefter man så skyller systemet igennem... Men da jeg ikke har hørt tipset om sodium pulver fra andre, så vil jeg jo lige høre ekspertpanelet om der er nogen input til den ide ?


italieneren jeg mødte er en af mine gode naboers bror, han er ogs fra sicilien, så har jeg ingen grund til at tro det er et fupnummer, men måske nogen har for/imod besyv alligevel..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium

Hmm... :-k

Lyder lige så plausibelt som det svar jeg læste på en der havde køleproblemer på en veteranbil... Rådet var en Powerball i ekspansionsbeholderen og en gennemskylning efter et par dage.. :?

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Audi 100 - rensning af kølesystemet

Indlæg af FinnK »

SorenR skrev:
congo skrev:Nu har jeg så fået et tip af en gammel garvet italiensk mekaniker (med speciale i tyske biler). Han råder mig til at hælde 2 spiseskeer sodium pulver i køleren mens den er varm og så køre med det et par dage, hvorefter man så skyller systemet igennem... Men da jeg ikke har hørt tipset om sodium pulver fra andre, så vil jeg jo lige høre ekspertpanelet om der er nogen input til den ide ?


italieneren jeg mødte er en af mine gode naboers bror, han er ogs fra sicilien, så har jeg ingen grund til at tro det er et fupnummer, men måske nogen har for/imod besyv alligevel..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium

Hmm... :-k

Lyder lige så plausibelt som det svar jeg læste på en der havde køleproblemer på en veteranbil... Rådet var en Powerball i ekspansionsbeholderen og en gennemskylning efter et
par dage.. :?




Billede

En Powerball er måske ikke så dårlig en ide. Den kan få en gammel termokande til at skinne som ny, indvendig. (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"