Audi S2 gearolie??

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Gade
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 262
Tilmeldt: 28/05/2007 19:17
Geografisk sted: Fredericia

Audi S2 gearolie??

Indlæg af Gade »

Hej alle :-)

Jeg har et par spørgsmål. Hvor tømmer man den gamle olie ud henne i gearkassen og bagtøjet? Og hvor fylder man på?? Evt. nogle der har billeder hvor det vises på?? Og hvilken olie skal der på sådan en gearkasse? Og hvor meget, så jeg ikke køber for lidt. Og hvis nogen kender størrelsen på pakningerne ville det også være fint. Også den til bundproppen til motorolien :-)


Hilsen Jacob

Kode: Vælg alt

Audi S2 Avant - ABY
sopeds2
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1/03/2012 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af sopeds2 »

der er en bundprob som skrues ud med endten en 10mm unbrako eller en 17mm det er lidt med forskel.
påfyldning sker med igennem en lignende prop på siden af gearkassen, bag venstre trækaksel
sopeds2
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1/03/2012 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af sopeds2 »

http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A ... 20844903/2 på billede 2 kan su se begge propper
Gade
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 262
Tilmeldt: 28/05/2007 19:17
Geografisk sted: Fredericia

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af Gade »

OK Kan nemt se bundproppen.. regnede også med at den er nem at finde da det jo ofte er det laveste punkt på gearkassen. Men påfyldningen er det den til højre på billedet lidt oppe?? (billede 2)

Og på næste side kan jeg se at der skal 3.6 liter i, så en 5 liters dunk er fint at købe når bagtøjet også skal have noget på med mindre dette indgår i de 3.6 liter. Men stadig en 5 liters dunk da denne er billigere efter 3 x 1 liters dunke :-) Og 75/90 :-)

Kode: Vælg alt

Audi S2 Avant - ABY
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af Bjørn T »

Gade skrev:OK Kan nemt se bundproppen.. regnede også med at den er nem at finde da det jo ofte er det laveste punkt på gearkassen. Men påfyldningen er det den til højre på billedet lidt oppe?? (billede 2)
Og på næste side kan jeg se at der skal 3.6 liter i, så en 5 liters dunk er fint at købe når bagtøjet også skal have noget på med mindre dette indgår i de 3.6 liter. Men stadig en 5 liters dunk da denne er billigere efter 3 x 1 liters dunke :-) Og 75/90 :-)

Korrekt.
Du fylder på til det løber ud af påfyldningshullet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af mojo »

jeg kan kun anbefale denne olie til dig.
andre olier kan give meget stramt 1-2 gear i koldt vejr :)

http://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-s ... -485p.html
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af Jonas_R »

Gade
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 262
Tilmeldt: 28/05/2007 19:17
Geografisk sted: Fredericia

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af Gade »

Tak for indput allesammen :-) Så er der styr på sagerne og den Catrol olie der kigger jeg nærmere på :-D Kun det bedste er godt nok til Audi ikke ?? 8)

Kode: Vælg alt

Audi S2 Avant - ABY
Gade
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 262
Tilmeldt: 28/05/2007 19:17
Geografisk sted: Fredericia

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af Gade »

Jonas: Den er udsolgt. Kan jeg ikke bruge den anden som der er linket til?? for min kammerats mor har solgt huset ;( og vi har sådan set kun tirsdag/onsdag tilbage til at lave bil i, da der er grav inde i garagen. SÅ derfor vil vi udnytte graven så meget som muligt mens vi stadig kan :mrgreen:

Kode: Vælg alt

Audi S2 Avant - ABY
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Audi S2 gearolie??

Indlæg af JBJ-A6 »

Bjørn T skrev:
Gade skrev:OK Kan nemt se bundproppen.. regnede også med at den er nem at finde da det jo ofte er det laveste punkt på gearkassen. Men påfyldningen er det den til højre på billedet lidt oppe?? (billede 2)
Og på næste side kan jeg se at der skal 3.6 liter i, så en 5 liters dunk er fint at købe når bagtøjet også skal have noget på med mindre dette indgår i de 3.6 liter. Men stadig en 5 liters dunk da denne er billigere efter 3 x 1 liters dunke :-) Og 75/90 :-)

Korrekt.
Du fylder på til det løber ud af påfyldningshullet.


Jeg skal om kort tid skifte alle olier på min RS2, og er i den anledning igang med lidt research og faldt i den forbindelse over denne tråd.

Der er en lille korrektion til ovenstående. Fremgangsmåden er korrekt til bagerste differentiale (bagtøjet). :)

Til gearkassen på S2 & RS2 er fremgangsmåden lidt anderledes, idet gear olie skal påfyldes til et niveau lidt UNDER påfyldnings hullet. På en S2 skal niveauet være 7 mm under & på en RS2 skal olie standen være 16mm under påfyldningshullet. (y)

Dette er iflg. Audi`s foreskrifter. O:)

Umiddelbart kan jeg kun se én grund til denne mindre mængde olie, og det er risikoen for at olien skummer over ved langvarig kørsel med meget høj hastighed, og til almindelige Danske forhold tror jeg ikke det vil have betydning at oliestanden er ved udløb af påfyldningshullet. :-
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"