Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Manglende olietryk på 2.0 TDI BRE motor. Motoren har kørt 204.000 km.
Kørende med 130 km/t på en Sønderjysk motorvej, oplevede jeg pludselig, at se det røde symbol i FIS med oliekanden begynde at blinke og kombiinstrumentet hylede. En oplevelse jeg godt kunne have været foruden.
Stoppede motoren med det samme og trak ind i nødsporet. Kontrollerede oliestand og visuel inspektion af motorrummet, men intet unormalt at se. Prøvede at starte motoren igen og nu var der ingen advarsel for manglende olietryk. Hmmm, jeg begyndte forsigtigt at køre igen, men glæden blev kort. Efter nålen til omdrejningstælleren passerede 1200-1300 RPM, kom advarslen igen. Suk. Ind til siden igen. Jeg listede til den nærmeste afkørsel med 1200 RPM, uden at olieadvarslen kom.
Bilen blev herefter fragtet hjem til min garage og den efterfølgende weekend begyndte jeg at adskille motoren fra bunden. Jeg havde på forhånd købt en ny ”blyant”, i håb om at det kun var den der fejlede. Jeg havde ligeledes mistanke om at oliesien til oliepumpen kunne være stoppet, men den var ren som en ny.
Oliepumpen sidder på balanceakselmodulet, som sidder i bunden af motoren. For at afmontere bundkarret skal motoren holdes fast i position, da de to motorophæng i siderne skal afmonteres. Jeg lånte en ”giraf” som kunne udføre opgaven uden problemer.
De to alubeslag som motorophængene er monteret på afmonteres og to forreste bolte til forbroen afmonteres. Derefter kan forbroen sænkes ca. 10 cm, hvilket er nok til at man kan komme til at afmontere bundkarret. Med bundkarret afmonteret kan oliepumpe og balanceakselmodul ses.
”Blyanten” kan afmonteres ved af fjerne den låsering der sidder i enden af oliepumpen og skrue en 3 mm bolt ind i ”blyanten”. Nu kan ”blyanten” trækkes ud og efter at have aftørret den for olie, kunne jeg straks se at den havde tydelige slidspor på kanterne. Aha, tænkte jeg, så kan jeg måske nøjes med at montere en ny ”blyant”. Jeg afmonterede oliepumpen for at inspicere lidt nærmere.
Blyanten som trækker oliepumpen trækkes af balanceakselmodulet. Længden af blyanten er 77 mm. Det sekskantede hul i den ene af akslerne på balanceakselmodulet ville jeg teste for slid. Dette gjorde jeg ved at stikke den gamle blyant ind i akslen og prøve at dreje blyanten rundt med fingrene. Det kunne lade sig gøre at dreje den rundt uden den store kraft, så den var god nok. Den var dårlig! Jeg testede igen med den nye blyant, som jeg ikke kunne dreje rundt med fingrene. Godt nok, men jeg syntes alligevel, at der var lidt rigeligt med frigang, så jeg besluttede at afmontere balanceakselmodulet.
Blyanten går ca. 20 mm ind i balanceakselmodulet og resten er inde i oliepumpen, bortset fra ca. 5 mm afstand mellem oliepumpe og balanceakselmodul.
Et nyt balanceakselmodul blev bestilt ved AZF og jeg havde det dagen efter. Det nye modul bliver leveret med oliepumpe og blyant. Samlet og klar til montering. Det kan kun fås samlet.
Af ren nysgerrighed afmonterede jeg den nye blyant for at se om der var lavet ændringer. Det nye modul har nemlig ikke samme reservedelsnummer som det gamle. Blyanten i det nye modul er 100 mm lang og dermed går der ca. 50 mm ind i balanceakselmodulet i forhold til 20 mm i det gamle modul! Det er en væsentlig forbedring og dermed tror jeg ikke, at det nogensinde sker igen, at akslen bliver slidt så meget at den kan glide rundt i balanceakselmodulet.
Når jeg kigger i ETKA kan jeg se at dette forbedrede balanceakselmodul først bliver indført i produktionen engang i 2009, så selv nyere 2.0 TDI motorer kører altså stadig rundt med en 77 mm lang blyant.
Ved montering skal balanceakselmodulets aksler fastholdes i en forudbestemt position mens det forbindes via mellemhjulet til krumtappens tandhjul. Dette skal det naturligvis for at kunne udbalancere rystelserne fra motoren. Krumtappen skal ligeledes fastholdes i en fast position med et specielt holdeværktøj. Tandremshjulet på krumtappen på BRE motoren er ovalt og det skal derfor være det rigtige værktøj der anvendes.
Det nye balanceakselmodul er en lille smule højere i det ene hjørne og dermed skal bundkarret også skiftes til en nyere model.
Med det hele samlet, var jeg spændt på at starte motoren. Da den blev startet kunne jeg høre en grim mislyd fra turboen og jeg måtte afmontere den. Det viste sig at akslen i turboen var knækket! Den har nok ikke haft nok olietryk under min sidste kørsel med lave RPM. Jeg fandt en renoveret på eBay for 3500,-kr. og efter montering af den kører Audi’en nu igen som før.
Nu med opdateret træk til oliepumpen.
Pris i alt for reservedele:
Balanceakselmodul 6450,-kr. 03G 103 295 AL
Bundkar 950,-kr. 03G 103 603 AH
Turbo 3500,-kr.
Diverse skruer 100,-kr.
Kørende med 130 km/t på en Sønderjysk motorvej, oplevede jeg pludselig, at se det røde symbol i FIS med oliekanden begynde at blinke og kombiinstrumentet hylede. En oplevelse jeg godt kunne have været foruden.
Stoppede motoren med det samme og trak ind i nødsporet. Kontrollerede oliestand og visuel inspektion af motorrummet, men intet unormalt at se. Prøvede at starte motoren igen og nu var der ingen advarsel for manglende olietryk. Hmmm, jeg begyndte forsigtigt at køre igen, men glæden blev kort. Efter nålen til omdrejningstælleren passerede 1200-1300 RPM, kom advarslen igen. Suk. Ind til siden igen. Jeg listede til den nærmeste afkørsel med 1200 RPM, uden at olieadvarslen kom.
Bilen blev herefter fragtet hjem til min garage og den efterfølgende weekend begyndte jeg at adskille motoren fra bunden. Jeg havde på forhånd købt en ny ”blyant”, i håb om at det kun var den der fejlede. Jeg havde ligeledes mistanke om at oliesien til oliepumpen kunne være stoppet, men den var ren som en ny.
Oliepumpen sidder på balanceakselmodulet, som sidder i bunden af motoren. For at afmontere bundkarret skal motoren holdes fast i position, da de to motorophæng i siderne skal afmonteres. Jeg lånte en ”giraf” som kunne udføre opgaven uden problemer.
De to alubeslag som motorophængene er monteret på afmonteres og to forreste bolte til forbroen afmonteres. Derefter kan forbroen sænkes ca. 10 cm, hvilket er nok til at man kan komme til at afmontere bundkarret. Med bundkarret afmonteret kan oliepumpe og balanceakselmodul ses.
”Blyanten” kan afmonteres ved af fjerne den låsering der sidder i enden af oliepumpen og skrue en 3 mm bolt ind i ”blyanten”. Nu kan ”blyanten” trækkes ud og efter at have aftørret den for olie, kunne jeg straks se at den havde tydelige slidspor på kanterne. Aha, tænkte jeg, så kan jeg måske nøjes med at montere en ny ”blyant”. Jeg afmonterede oliepumpen for at inspicere lidt nærmere.
Blyanten som trækker oliepumpen trækkes af balanceakselmodulet. Længden af blyanten er 77 mm. Det sekskantede hul i den ene af akslerne på balanceakselmodulet ville jeg teste for slid. Dette gjorde jeg ved at stikke den gamle blyant ind i akslen og prøve at dreje blyanten rundt med fingrene. Det kunne lade sig gøre at dreje den rundt uden den store kraft, så den var god nok. Den var dårlig! Jeg testede igen med den nye blyant, som jeg ikke kunne dreje rundt med fingrene. Godt nok, men jeg syntes alligevel, at der var lidt rigeligt med frigang, så jeg besluttede at afmontere balanceakselmodulet.
Blyanten går ca. 20 mm ind i balanceakselmodulet og resten er inde i oliepumpen, bortset fra ca. 5 mm afstand mellem oliepumpe og balanceakselmodul.
Et nyt balanceakselmodul blev bestilt ved AZF og jeg havde det dagen efter. Det nye modul bliver leveret med oliepumpe og blyant. Samlet og klar til montering. Det kan kun fås samlet.
Af ren nysgerrighed afmonterede jeg den nye blyant for at se om der var lavet ændringer. Det nye modul har nemlig ikke samme reservedelsnummer som det gamle. Blyanten i det nye modul er 100 mm lang og dermed går der ca. 50 mm ind i balanceakselmodulet i forhold til 20 mm i det gamle modul! Det er en væsentlig forbedring og dermed tror jeg ikke, at det nogensinde sker igen, at akslen bliver slidt så meget at den kan glide rundt i balanceakselmodulet.
Når jeg kigger i ETKA kan jeg se at dette forbedrede balanceakselmodul først bliver indført i produktionen engang i 2009, så selv nyere 2.0 TDI motorer kører altså stadig rundt med en 77 mm lang blyant.
Ved montering skal balanceakselmodulets aksler fastholdes i en forudbestemt position mens det forbindes via mellemhjulet til krumtappens tandhjul. Dette skal det naturligvis for at kunne udbalancere rystelserne fra motoren. Krumtappen skal ligeledes fastholdes i en fast position med et specielt holdeværktøj. Tandremshjulet på krumtappen på BRE motoren er ovalt og det skal derfor være det rigtige værktøj der anvendes.
Det nye balanceakselmodul er en lille smule højere i det ene hjørne og dermed skal bundkarret også skiftes til en nyere model.
Med det hele samlet, var jeg spændt på at starte motoren. Da den blev startet kunne jeg høre en grim mislyd fra turboen og jeg måtte afmontere den. Det viste sig at akslen i turboen var knækket! Den har nok ikke haft nok olietryk under min sidste kørsel med lave RPM. Jeg fandt en renoveret på eBay for 3500,-kr. og efter montering af den kører Audi’en nu igen som før.
Nu med opdateret træk til oliepumpen.
Pris i alt for reservedele:
Balanceakselmodul 6450,-kr. 03G 103 295 AL
Bundkar 950,-kr. 03G 103 603 AH
Turbo 3500,-kr.
Diverse skruer 100,-kr.
- Vedhæftede filer
-
- Ny og gammel blyant eller medbringer.
- SAM_1376.JPG (23.48 KiB) Vist 124347 gange
-
- Ny og gammel blyant. Den hedder "mitnehmer" på tysk
- SAM_1378.JPG (34.49 KiB) Vist 124347 gange
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Super beskrivelse, ærgeligt med pengene.
Senest rettet af ullum 5/07/2011 18:15, rettet i alt 1 gang.
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
- Avantismo
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 3153
- Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
- Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Flot arbejde.
Godt det ikke var et motorhavari.
Godt det ikke var et motorhavari.
Mvh Kim
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Respekt!
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Hvor mange km har den kørt??
Audi A4-Lemans Edition.2.0TDI-07
Yamaha YZF 1000 Thunderace.-06
vw Golf 1,6-99
Yamaha YZF 1000 Thunderace.-06
vw Golf 1,6-99
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Den har kørt 204.000 km.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
- Avantismo
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 3153
- Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
- Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Tør næsten ikke tænke på hvad sådan en omgang ville have kostet, hvis man havde smidt bilen af ved SMC med besked : Lav den...
Mvh Kim
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Flot og udførlig rep. . Utroligt at audi ikke ændre sådan "et svagt punkt" noget før
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Hej PEB
Imponerende flot arbejde og fin visuel / praktisk beskrivelse.
Tak for input.
MEN, det efterlader jo os andre med 2.0 TDI BRE motor med +150.000 km
på tælleren med en udfordring !
Hvis bilen beholdes SKAL der gøres noget !
Der er meget der tyder på at forebyggelse er at foretrække i dette tilfælde.
Imponerende flot arbejde og fin visuel / praktisk beskrivelse.
Tak for input.
MEN, det efterlader jo os andre med 2.0 TDI BRE motor med +150.000 km
på tælleren med en udfordring !
Hvis bilen beholdes SKAL der gøres noget !
Der er meget der tyder på at forebyggelse er at foretrække i dette tilfælde.
Jacob Saxeskov
12/2006: Audi A4 Avant 2,0 TDI, BRE, B7, "Le Mans LMP2", S-Line (Status: Km 180.000).
04/2006: VW Polo 1,4 TDI "Fresh - Climatic" (3 cylindret konebil : o ) ).
12/2006: Audi A4 Avant 2,0 TDI, BRE, B7, "Le Mans LMP2", S-Line (Status: Km 180.000).
04/2006: VW Polo 1,4 TDI "Fresh - Climatic" (3 cylindret konebil : o ) ).
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Replica skrev:Tør næsten ikke tænke på hvad sådan en omgang ville have kostet, hvis man havde smidt bilen af ved SMC med besked : Lav den...
Det beløb det har kostet i reservedele, tror jeg roligt man kan gange med 3...
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Hvor mange timer er der til udskiftning hvis det laves som forebyggende rep. dvs. minus turbo. det lyder som en god ide. Kan jo spare et meget dyrt motorhaveri.
Carsten
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Det er en fornøjelse at se og læse, dyb respekt herfra
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Kan kun være enig. Rigtig heldigt at motoren ikke har taget skade.....
Det imponerer mig, at reparationen tilsyneladende er foretaget uden lift
Det imponerer mig, at reparationen tilsyneladende er foretaget uden lift
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
-
- Forumbruger
- Indlæg: 214
- Tilmeldt: 17/09/2010 07:23
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Er det ikke bare sådan at han laver det for os andre, nu hvor han er så god til det?
Nej, spøg til side! Flot beskrivelse og super flot arbejde!
Mikael.
Nej, spøg til side! Flot beskrivelse og super flot arbejde!
Mikael.
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Jeg tror snart audi inglostadt henter PEB hjem igen...
Tillykke med reparationen. Som altid et fantastisk stykke arbejde. Er jaloux på dine evner.
Tillykke med reparationen. Som altid et fantastisk stykke arbejde. Er jaloux på dine evner.
Audi A4 1,8 TFSI Avant 160 hk model 2009
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Meget flot
Og så har du stadig en sort "blyant" til at gøre notater med der bare skal "medbringes".
Og så har du stadig en sort "blyant" til at gøre notater med der bare skal "medbringes".
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
audi_claus skrev:Meget flot
Og så har du stadig en sort "blyant" til at gøre notater med der bare skal "medbringes".
God værkstedshumor
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Høy skrev:
Respekt!
\Alex
X 2
PEB du er genie
A4 1.6 2001 (solgt)
A6 2.5 TDI Tiptronic quattro 2000 (solgt)
A6 2.0 TDI 2006........
A6 2.5 TDI Tiptronic quattro 2000 (solgt)
A6 2.0 TDI 2006........
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Det var godt, du blev kørende igen.
Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges.
Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor.
Jeg vil dog gerne vide, hvorfor du slettede den første tråd, hvor du bad om hjælp til transport af din Audi til værksted. Jeg svarede at måske kunne Audi' mobilitetshjælp kunne bruges.
Senere slettede du MIN tråd om, hvorfor ovenstående tråd var blevet slettet. Efter jeg sendte dig en pm om ovenstående slettelser, beklagede du hændelserne, men forklarede ikke hvorfor.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: Manglende olietryk på 2.0 TDI motor
Kiggede du til plejllejerne da du havde "bunden"af??
Det kan forekomme at den tager skade af det manglende olietryk.
Især når turboen når at gå til.
Det kan forekomme at den tager skade af det manglende olietryk.
Især når turboen når at gå til.
Audi A4-Lemans Edition.2.0TDI-07
Yamaha YZF 1000 Thunderace.-06
vw Golf 1,6-99
Yamaha YZF 1000 Thunderace.-06
vw Golf 1,6-99