Pludselig opstået startproblem

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Bkbn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/04/2020 00:01

Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Bkbn »

Hej forum
Søger expertviden til en audi a6 4f c6 quattro 3,0 233hk
Den ville pludselig ikke starte, og ved flere forsøg kom den igang, så har den kørt og intet er sket, så kom det igen efter et besøg på et værksted som havde lavet bremser, og som tidligere så kunne jeg få den til at starte efter gentagende forsøg, det skal siges at efter flere forsøg begyndte der at komme en bunke alarmer i instrumentbræt, så som håndbremsen ikke virkede, esp fejl pærer fejl osv. Da jeg får liv i den køre jeg ned til mekanikeren for at vise ham hvad den gjorde, men jeg kunne selvfølgelig ikke genkalde fejlen, og alarmerne i istrumentbordet var også væk, han valgte at sætte en tester på hvor han kunne se der lå en masse fejl, han slettede alle fejlene og vi prøvede at starte bilen igen med testeren på, bilen startede men han sagde at han kunne se at systemet i bilen/computerne som overvåger alt og skriver tilbage til hoved computeren som han beskrev som motorstyringen, ikke svarede tilbage til de andre systemer og derved opstod der disse fejlbeskeder, nu kommer mit spørgsmål hvis alt det her jeg beskriver er korrekt beskrevet, kan motorstyringen være defekt så de her periodiske startproblemer opstår, eller skal jeg lede et andet sted, den skriver bla (esp failure) kan det være noget i det system som der er kaput så bilen/motorstyringen blokere for start som en sikkerheds foranstaltning, jeg er lidt i vildrede her, håber derfor der er en som sidder inde med den exper viden,
Mvh benny
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Høy »

Batteriet karakteristiklades af generatoren, dvs. kun, hvis der har været forbrug. Gamle biler lader hele tiden, men det spilder energi.

Hvis batteriet er defekt eller udskiftet med en type, der ikke svarer til det gamle batteri, og kodningen ikke er ændret, kan batteriet blive brugt op, og det ødelægger det med tiden. AGM-batterier er mere modstandsdygtige, men de dør før eller siden også af lav spænding.

Mål spændingen før start og efter start. Hvis den har svært ved at starte, skal den stadig lade efter 10 minutters kørsel, dvs. mere end 13,5 V (muligvis lidt mere). Hvis spændingen er lavere end 12 V før start, er der underskud. På et tidspunkt rækker spændingen heller ikke til starteren, og spolen på starteren vil bare klikke.

Hvis den tørner, men ikke starter, er der muligvis ikke strøm nok til indsprøjtningssystemet, fordi starteren forårsager et spændingsfald, så der kun er 9,X V tilbage.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Bkbn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/04/2020 00:01

Re: Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Bkbn »

Tak for dit svar,
Jeg troede selv på et tidspunkt at det var strøm der manglede og købte et nyt batteri, jeg har godt nok ikke fået kodet noget nyt batteri, det har virket et par måneder men nu kommer fejlene igen med at den ikke vil starte og det fremkalder alverdens alarmer I instrumentbordet, og fejl der relatere til esp. Håndbremsen og bremsesystem kompressor til undervogn osv. Alle de her fejl forstår jeg ikke hvorfor kommer i takt med den ikke vil starte, det var derfor jeg fik mistanke til motorstyring da min mekaniker sagde at styringen ikke svarede på visse ting når han havde tester på, men når det er sagt så har den lavet det så sent som i dag, og startede efter 10 forsøg, med div. Alarmer efterfølgende, jeg er sku virkelig i vildrede, jeg ved ikke om det virkelig har noget med eks. Esp system eller om det er motorstyringen
Mvh benny
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Høy »

Den lader ikke batteriet, fordi den tror det er ladet op. Du kan købe et billigt ladeapparat og lade batteriet op uden om batteriovervågningen. Så virker det lidt igen, men problemet kommer tilbage. Batteriovervågningen er den flade kasse, der sidder på siden af batteriet i bagagerummet.

Fejlene kommer, når den ikke vil starte, fordi spændingen er lav. Når spændingen er lav, får de pågældende styreenheder og systemer ikke strøm nok og kan ikke fungere. Tænk på, at f.eks. ESP/ABS i biler med normal generator lyser, indtil motoren er i gang, fordi spændingen først er høj nok, når generatoren drives rundt. I din bil er situationen en lidt anden, men princippet er nogenlunde det samme.

Hvis du ikke kan finde ud af at få kodet dit batteri, er du nødt til at købe et batteri, der har samme specifikationer som det oprindelige batteri.

At det virkede i nogle måneder betyder bare, at batteriet næsten svarede til det gamle.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Bkbn
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/04/2020 00:01

Re: Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Bkbn »

Hej Alex

Nu har jeg lavet en del test, og tror desværre ikke din teori holder selv om tanken er god,

Jeg har målt og overvåget batteriet, jeg kan se at bilen ser ud til at lade mere eller mindre konstant, i hvertfald når bilen starter er spændingen godt 14volt målt på batteriet, de gange den ikke vil starte har jeg målt spændingen på batteriet i startøjeblikket for at se hvor langt spændingen daler, og den kommer aldrig under 12v hvilespændingen på batteriet ligger på lige under 13v det fortæller mig at systemet får rigeligt strøm og det må derfor være en anden fejl,
Er stadig bange for det kan være motorstyringen da det ser ud som om der er tab af kommunikation mellem motorstyringen og bilens øvrige systemer, det kan vi se når der kommer en tester på

Mvh benny
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Pludselig opstået startproblem

Indlæg af Høy »

Hvis spændingen er 13V, må motoren være i gang, og hvilespænding kan der i så fald ikke være tale om, for motoren bruger strøm for at køre. 13V er forsyning til komponenter, men IKKE opladning af batteriet. Det kræver lidt mere.

Når spændingen er 14V, forsøger bilen aktivt at lade batteriet, dvs. den har en forventning om, at der har været forbrug på batteriet og ikke bare på generatoren. Der kan gå lidt tid efter starten, fordi den prioriterer stabil tomgang osv. Der skal være et vist forhold mellem nominel spænding og ladespænding. USB 5V bruges f.eks. til at lade celler, som reelt er på 3,7-4,2V. Man kan ikke lade et batteri ved den nominelle spænding.

https://tontio.com/car-battery-voltage/

I kan sætte et ladeapparat på, når I udlæser (eller muligvis udlæse med motoren i gang, hvis den kan det). I den situation skal det hele fungere.

Hvis den tænder advarselslamper, er der med stor sikkerhed også gemt en forklaring på, hvorfor den har tændt dem.

Hvis I ikke kan komme ind i alle styreenhederne, skal I bruge en bedre tester, eller systematisk tjekke styreenhederne i rækkefølge... gateway, motorstyreenhed, ABS osv. Nogle testere viser et diagram, så man kan se, hvad der kommer først hhv. hvad der er afhængigt af hvilke andre styreenheder for at få strøm.

Hvis du har byttet til et batteri med andre egenskaber end det oprindelige, vil det medføre problemer med tiden. Og netop den her slags "uforklarlige" problemer skyldes ofte, at testeren ikke er avanceret nok, så tingene ser anderledes ud, end de reelt er, eller så de fortolkes anderledes.

Prøv at "låne" et nyt batteri igen eller lade det andet helt op. Hvis problemet forsvinder i nogle dage derefter ...

Der findes ikke mysterier, kun fravær af tilstrækkeligt specifikke data.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"