Dunkende lyde fra forhjulene

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af FinnK »

Min A4 B5 sagde de samme dunklyde. Jeg bestilte et komplet sæt bærearme. Da jeg fik det skilt ad, var det de NEDERSTE bærearme I bærekuglerne der var synderne. De andre var der ikke slør i, men det hele blev skiftet når det nu var skilt af.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af FinnK »

Jeg ved ikke om det er synsbedrag. Men på billed 1 synes jeg styrekuglen er MEGET tæt på fjederen :!:
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Wahlstrøm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6/04/2012 18:53

Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Wahlstrøm »

Min gjorde det idag fx da jeg bakkede ud af indkørslen og drejede til venstre(skarpt) Resulterede i et klonk fra venstre forhjul.

Der er ikke noget ved "normale" sving.
Jeg har også sænkningssæt på, H&R tror jeg...

Hvornår er det nemmest at mærke slør? Når bilen er løftet, eller med vægt på bilen??
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Wahlstrøm skrev:Min gjorde det idag fx da jeg bakkede ud af indkørslen og drejede til venstre(skarpt) Resulterede i et klonk fra venstre forhjul.

Der er ikke noget ved "normale" sving.
Jeg har også sænkningssæt på, H&R tror jeg...

Hvornår er det nemmest at mærke slør? Når bilen er løftet, eller med vægt på bilen??

Når den er løftet...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Baq
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24/02/2011 11:08

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Baq »

Dagen efter jeg fik monteret sættet, begyndte de her lyde at komme hvergang jeg drejede eller kørte over en bump. Jeg havde den oppe på lift, og jeg kan se fjederen overhovedet ikke rammer nogen steder og den vil ikke give nogen lyd når jeg prøver dreje, mens den er oppe på lift. Anbefaler i så jeg prøver skifte de her bærearms kugler ?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Baq skrev:Dagen efter jeg fik monteret sættet, begyndte de her lyde at komme hvergang jeg drejede eller kørte over en bump. Jeg havde den oppe på lift, og jeg kan se fjederen overhovedet ikke rammer nogen steder og den vil ikke give nogen lyd når jeg prøver dreje, mens den er oppe på lift. Anbefaler i så jeg prøver skifte de her bærearms kugler ?

Check støddæmperens top montering, det kunne tyde på de enten har "glemt" afstandsstykket eller monteret det forkert...
Vedhæftede filer
støddæmper.png
støddæmper.png (10.22 KiB) Vist 13573 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Wahlstrøm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6/04/2012 18:53

Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Wahlstrøm »

SorenR skrev:
Baq skrev:Dagen efter jeg fik monteret sættet, begyndte de her lyde at komme hvergang jeg drejede eller kørte over en bump. Jeg havde den oppe på lift, og jeg kan se fjederen overhovedet ikke rammer nogen steder og den vil ikke give nogen lyd når jeg prøver dreje, mens den er oppe på lift. Anbefaler i så jeg prøver skifte de her bærearms kugler ?

Check støddæmperens top montering, det kunne tyde på de enten har "glemt" afstandsstykket eller monteret det forkert...


Nr 5??
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Wahlstrøm skrev:
SorenR skrev:
Baq skrev:Dagen efter jeg fik monteret sættet, begyndte de her lyde at komme hvergang jeg drejede eller kørte over en bump. Jeg havde den oppe på lift, og jeg kan se fjederen overhovedet ikke rammer nogen steder og den vil ikke give nogen lyd når jeg prøver dreje, mens den er oppe på lift. Anbefaler i så jeg prøver skifte de her bærearms kugler ?

Check støddæmperens top montering, det kunne tyde på de enten har "glemt" afstandsstykket eller monteret det forkert...


Nr 5??

3, 6 eller 10... 5 er en plastic kappe ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Baq
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24/02/2011 11:08

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Baq »

Alle på bilen blev tjekket mht fjederen, og det ser ud til alt er som det skal være, men der er lidt i tvivl på "Tårn lejer" skal skiftes.
Kim Ox
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5/04/2006 10:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Kim Ox »

Hej derude

Tager lige tråden op igen.

SørenR du har leveret en fin tegning med numre und alles af en forr. støddæmper. Men det havde jo været topklasse, hvis der havde været forklaring til tallene.
Hvis nogen kan henvise til en youtube film i hvordan man skifter forr. støddæmper på en A6 fra 98 ville det være topklasse (y) .
Er det overkill at skifte både top-leje og manchet incl. gummiklods eller er der noget af det, der kan genbruges?
Skal til at skifte, den er lidt blød foran. Har skiftet bag.

Oxen
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Kim Ox skrev:Hej derude

Tager lige tråden op igen.

SørenR du har leveret en fin tegning med numre und alles af en forr. støddæmper. Men det havde jo været topklasse, hvis der havde været forklaring til tallene.
Hvis nogen kan henvise til en youtube film i hvordan man skifter forr. støddæmper på en A6 fra 98 ville det være topklasse (y) .
Er det overkill at skifte både top-leje og manchet incl. gummiklods eller er der noget af det, der kan genbruges?
Skal til at skifte, den er lidt blød foran. Har skiftet bag.

Oxen

Hvis den ikke "banker" er der ingen grund til at skifte topleje.... Manchet og gummiklods skal kun skiftes hvis de er skadet...
Vedhæftede filer
af-og-på.pdf
(142.27 KiB) Downloadet 763 gange
fjederben.pdf
(182.07 KiB) Downloadet 1502 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Kim Ox
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5/04/2006 10:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Kim Ox »

Tak Søren - det var næsten lige så godt som en youtube video :lol: Men det er nok lige i overkanten af, hvad jeg vil give mig i kast med. Alene specialværktøj. Nå, jeg må bide i det sure æble og betale mig fra det ;( . Men det vat da forsøget værd.

Ses derude

oxen
Audi A6 avant '98, V6, TipTronic, Ambiente - lyst læder osv.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Kim Ox skrev:Tak Søren - det var næsten lige så godt som en youtube video :lol: Men det er nok lige i overkanten af, hvad jeg vil give mig i kast med. Alene specialværktøj. Nå, jeg må bide i det sure æble og betale mig fra det ;( . Men det vat da forsøget værd.

Ses derude

oxen

Jeg har gjort det flere gange og det eneste "specialværktøj" jeg bruger er et sæt fjederklemmer fra Biltema...

viewtopic.php?f=20&t=22116&p=142400#p142400

Hvis ellers boltene er til at løsnes så tager det ikke mere end 30 min per side... :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Kim Ox
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5/04/2006 10:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Kim Ox »

På den igen - ja, det var jo også min egen ide om hvordan "den ged skulle barberes" og jeg har lånt mig til et par fjederklemmer. Men da jeg så din vedhæftede beskrivelse, tabte jeg godt nok modet. Tænkte ellers, at det måtte være noget med at montere klemmerne, mens bilen står på "futterne" - hæve den op - af med hjulet - løsne de tre bolte i tårnet - løsnet bolten på gaflen ved styretøjet - så falder "hjulet" ned - og så skulle fjederbenet vel være løsnet og kan tages ud. Løsne bolten i lejeskålen - af med den - og fjederen af. Vupti på med en ny dæmper, og samle i omvendt rækkefølge. Men DET fik den vejledning da lige lavet om på. Det ser edder..... indviklet ud. Er jeg helt forkert på den?

Oxern
Audi A6 avant '98, V6, TipTronic, Ambiente - lyst læder osv.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af SorenR »

Kim Ox skrev:På den igen - ja, det var jo også min egen ide om hvordan "den ged skulle barberes" og jeg har lånt mig til et par fjederklemmer. Men da jeg så din vedhæftede beskrivelse, tabte jeg godt nok modet. Tænkte ellers, at det måtte være noget med at montere klemmerne, mens bilen står på "futterne" - hæve den op - af med hjulet - løsne de tre bolte i tårnet - løsnet bolten på gaflen ved styretøjet - så falder "hjulet" ned - og så skulle fjederbenet vel være løsnet og kan tages ud. Løsne bolten i lejeskålen - af med den - og fjederen af. Vupti på med en ny dæmper, og samle i omvendt rækkefølge. Men DET fik den vejledning da lige lavet om på. Det ser edder..... indviklet ud. Er jeg helt forkert på den?

Oxern

Du skal ikke bruge fjederklemmerne før "benet" er frit...

1: Den lange bolt der holder de to øverste bærearme - hvis den ikke kan løsnes har man ikke spildt tiden på resten ;-)

2: De tre bolte i "tårnet"

3: Bolten i bunden af dæmperen

4: Med fjederbenet på jorden monteres fjederklemmerne overfor hinanden og spændes til indtil fjederen er løs.

5: Møtrikken i toppen har jeg nogle gange taget direkte med en slagnøgle, har man ikke det skal man bruge en fastnøgle (med knæk) og en unbraco nøgle... Alternativt det dertil indrettede specialværktøj ;)

6: Notere sig skålens placering på fjederbenet så man kan sætte den rigtigt på det nye ben... En gummi (camping) hammer er en god ting her :idea:

7: Monteret i modsat rækkefølge og tilspændes med korrekt moment... Møtrikken i toppen af fjederbenet kan være lidt tricky at få spændt men har man godt værktøj kan momentet (60 NM) tilspændes på unbraco nøglen... Jeg læste lige at man ikke må genbruge møtrikken... Ups.. :oops: :- O:)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Kim Ox
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5/04/2006 10:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af Kim Ox »

Hej igen Søren

Ja, det er jo en noget mere spiselig forklaring [-X
Den tror jeg godt jeg tør binde an med - selvom jeg kun har en hobby-slagnøgle :-&

Jeg vender tilbage, når de er skiftet - forhåbentlig af mig selv 8)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Dunkende lyde fra forhjulene

Indlæg af GertH »

That`s the spirit. Jeg havde selv fat i det for et par måneder siden og synes det er rimelig ok at gå til. Den lange bolt som Søren henviser til, kan med fordel sjaskes ind i rustløsner i et par dage inden slaget skal stå. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"