Short shift kit

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Short shift kit

Indlæg af Høy »

Hej

Emnet kom på tale i en anden tråd, hvor det ikke nødvendigvis hører hjemme.

034-Pakke.jpg


Kom gerne med idéer (KarstenM vedr. konservering). Det er formodentlig kun alu-klokken, der korroderer?

Til Audi-Claus: Jeg havde kun tænkt mig, at funktionen på koblingspedalen skulle arbejde under acceleration. Ved nedgearing sidder jeg alligevel og giver halv gas for at få omdrejningstallet til at passe.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Short shift kit

Indlæg af audi_claus »

Min styrebox kan lave launckontrol og flat shift på 2 måder, hvoraf jeg kun har afprøvet den ene gr. metode 2 først er fulgt med en nyligen opdatering af boxe.
Min box har 2 omdrejningsbegrænsere. Een til max og den anden til launchkontrol.
1) Når en bestemt ledning til boxen stelles, vælges der en omdrejningsbegrænser, jeg f.eks har sat til 5200 rpm. Begrænseren fungerer ved, at tændingen sættes typisk 50 grader tilbage, så motoren ved fuldt åbent gasspjæld holdes på det pågældende omdrejningstal. Samtidig køres der fortsat benzin/luft blanding igennem turboen; men uden egentlig trækkraft; men ladetrykket holdes oppe på max - f.eks 3 Bar abs. Den uforbrændte benzin knalder lystigt i udstødningen, mens man holder og stager. Så når koblingen slippes og speederen stadig er i bund, ryger man afsted med en vis fart, og hvis ikke både bag-spær og center diff er låst laver den 4-hjulsspin.
Man skal så fortsat holde speeder i bund og i efterfølgende gearskift aktivere nævnte omdrejningsbegrænser.
Svagheden ved systemet er, at begrænseren ikke er gear-afhængig, for da gearkassen har forskellige udvekslinger mellem gearerne, lander man ikke lige på det optimale omdrejningstal.

Jeg har i starten benyttet denne aktivering af begrænseren via en knap på gearstangen; men for at begrænse de mange ting, der skal ske ved en dragracingstart (husk seler, hjelm, handsker, start logning på computer, start G-tech Pro, aktivering af line-lock) har jeg prøvet at benytte koblingspedalen som aktivering.
En bedre mikro switch havde måske løst problemet; men ved en række starter for nogle år siden på Thisted Flyveplads, kunne jeg se, at gearskiftene var foretaget ved 7.200 rpm hvilket syncromessen ikke har haft godt af - switchen var ikke aktiveret.

Da bilen også skal kunne bruges til track-dage med nedgearing, skal launch funktionen kunne slås fra (begrænser på 5.200 rpm) hvorfor en manuel kontakt er mere fleksibel.

2) Den anden mulighed for at begrænse omdrejningstallet ved gearskift, er en funktion der tager hver anden tændingsimpuls i et for-ud-valgt mønster.
Dette er ikke afprøvet endnu; men formålet er det samme, at holde ladetryk under skiftene.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Short shift kit

Indlæg af audi_claus »

2) Flatshift fungerer uden en bestemt omdrejnigsbegrænser; men ved at tændingen sættes et antal grader baglæns i et forudbestemt antal millisek evt. samtidig med fuel cut.

3) Dernæst kan man indlægge boost-maps, der vælges afhængig af det aktuelle gear
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Short shift kit

Indlæg af KarstenM »

Høy skrev:Kom gerne med idéer (KarstenM vedr. konservering). Det er formodentlig kun alu-klokken, der korroderer?

Det er alt på den "beskidte" side der er udsat, men primært stålstangen. Det skal siges at jeg ingen beskyttelse har på undersiden af gearforbindelsen, så alt skidt (og salt) fra vejen (og kardanakslen) ryger direkte derop og sætter sig.

Jeg tænker at olie eller andet smørrelse er fint. Maling vil formentlig blive slidt af. Det er heller ikke fordi det er meget rustent, men der er også kun gået 1 år. Jeg regner selv med at give det noget fedt eller noget tyk kædeolie, når jeg får det skilt ad til foråret.

Det lyder meget spændende med din lunchcontrol. Desværre har jeg lidt for mange projekter igang for tiden, ellers ville jeg meget gerne fremstille noget til dig :)
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Sv: Short shift kit

Indlæg af SorenR »

Walter Röhrl skulle efter sigende have en "næsten ny" PDK gearkasse fra søsterbilen til Audi S1 E2 R 15 (Michael Gerber's bil) stående... Var det ikke noget B-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Short shift kit

Indlæg af Høy »

Jeg må plaske hele underdelen ind i det tynde Dinitrol og så holde øje med det. Jeg troede egentlig, at den rødlige farve på metallet var en form for overfladebehandling.

Claus: Tak for den fine redegørelse.

Jeg er ikke sikker på, om jeg kan definere en omdrejningsgrænse for hvert gear, selv om styringen godt ved, hvilket gear der er valgt. Desuden vil jeg gerne kunne bruge systemet uden nødvendigvis at dreje til maks. omdrejningstal i hvert gear. På banen er det ikke så mange steder, man reelt kører den helt ud i gearene, fordi man (eller i hvert fald jeg) hele tiden forsøger at holde den der, hvor momentet er størst. Det må jeg produktudvikle lidt på :-k. ALS har jeg egentlig ikke haft i tankerne, fordi det er meget hårdt ved materiellet, men jeg kan formodentlig vælge en mildere profil, så jeg i det mindste undgår at komme ned i undertryksområdet.

Interessant med tændingen. Hvis jeg trækker tændingen tilbage til bare 0, når jeg træder på koblingen, burde den lave den vildeste lyd, når jeg gearer ned. Så længe omdrejningstallet falder, mens jeg træder på koblingen, får den benzin, fordi der ikke voldsomt undertryk, men ved 0 grader skulle den ikke brænde det hele i cylinderen. Jeg har i forvejen sat tændingen på 0 grader ved 0,15 bar (der kommer bilen kun ned i påløb), og det giver en ret vild lyd, hvis man gasser op til 4000 og så lader den løbe farten af.

Walter Röhrl skulle efter sigende have en "næsten ny" PDK gearkasse fra søsterbilen til Audi S1 E2 R 15 (Michael Gerber's bil) stående... Var det ikke noget B-)


... som han sikkert kaster i grams for 50.000 EUR eller noget i den retning :mrgreen:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Short shift kit

Indlæg af SorenR »

Jeg har en N2MB WOT box liggende et eller andet sted her hjemme. Launch Control og No Lift Shift....

No Lift Shift er lavet ved at tændingen slås fra når man har speederen i bund samt træder koblingen ud... Der er en justerbar timer koblet på så man skal nå at skifte gear og slippe koblingen indenfor ca. 400 ms...

Der er så nogle bivirkninger ved at gøre det på den måde.... :mrgreen:

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Short shift kit

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:Jeg har en N2MB WOT box liggende et eller andet sted her hjemme. Launch Control og No Lift Shift....

No Lift Shift er lavet ved at tændingen slås fra når man har speederen i bund samt træder koblingen ud... Der er en justerbar timer koblet på så man skal nå at skifte gear og slippe koblingen indenfor ca. 400 ms...

Der er så nogle bivirkninger ved at gøre det på den måde.... :mrgreen:


Det er så det min box også burde kunne og yderligere kan man vælge at slå benzinen fra, så man ikke får de høje knald (PS hvad med latalysatoren)
Jeg fandt, at der enten var en fejl i beskrivelsen for min eller en firmware fejl, idet den først slog fra EFTER gearskiftet; men mener jeg kan omgå det.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
H Lind
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 80
Tilmeldt: 1/11/2011 20:03
Geografisk sted: Nord for fjorden

Re: Short shift kit

Indlæg af H Lind »

Hej gutter :D

Hvilket short shift kit vil i anbefale til min bil :-k :?:
Med Venlig Hilsen

Henrik Lind Jensen
Audi A4 B6 Avant 3,0 quattro 2003 S-line


Skal man have lavet noget ordenligt skal man gøre det selv - Eller kende en i vores gode Audi Club.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Short shift kit

Indlæg af SorenR »

H Lind skrev:Hej gutter :D

Hvilket short shift kit vil i anbefale til min bil :-k :?:

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/jhm-solid-short-throw-shifter-02-03-b6-a4-30l-v6-only6-speed-p-676.html?cPath=21_62_64_110_161_162&osCsid=f38213aeede8152e7fe777b8896d993b

Det er stort set den samme der sidder i min S4... Larmer lidt mere fordi plastic kuglen er erstattet med metal og er lidt "tungere" at skifte fordi vandringen er kortere. Kræver tilvending ved morfarkørsel ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: Short shift kit

Indlæg af KarstenM »

Høy skrev:Jeg må plaske hele underdelen ind i det tynde Dinitrol og så holde øje med det. Jeg troede egentlig, at den rødlige farve på metallet var en form for overfladebehandling.

Min havde ikke nogen rødlig farve. Det kan ske at de har forbedret designet. Jeg har før oplevet at de laver små forbedringer fra gang til gang..
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
H Lind
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 80
Tilmeldt: 1/11/2011 20:03
Geografisk sted: Nord for fjorden

Re: Short shift kit

Indlæg af H Lind »

SorenR skrev:
H Lind skrev:Hej gutter :D

Hvilket short shift kit vil i anbefale til min bil :-k :?:

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/jhm-solid-short-throw-shifter-02-03-b6-a4-30l-v6-only6-speed-p-676.html?cPath=21_62_64_110_161_162&osCsid=f38213aeede8152e7fe777b8896d993b

Det er stort set den samme der sidder i min S4... Larmer lidt mere fordi plastic kuglen er erstattet med metal og er lidt "tungere" at skifte fordi vandringen er kortere. Kræver tilvending ved morfarkørsel ;-)


Kan man godt køre morfar kørsel i quqttro, når der er sne og ingen på stranden "Vestkysten" :roll: :P :- tror det næppe (y) Tak for tippet :D

Og for sat god weekend.
Med Venlig Hilsen

Henrik Lind Jensen
Audi A4 B6 Avant 3,0 quattro 2003 S-line


Skal man have lavet noget ordenligt skal man gøre det selv - Eller kende en i vores gode Audi Club.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Short shift kit

Indlæg af Høy »

Min havde ikke nogen rødlig farve. Det kan ske at de har forbedret designet. Jeg har før oplevet at de laver små forbedringer fra gang til gang.


Næ, ved nærmere eftersyn tror jeg bare, at det er stål, men prøv at se billedet... der ser rødligt ud, muligvis fordi man sammenligner det med aluminiumskoppen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Short shift kit

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev: --- På banen er det ikke så mange steder, man reelt kører den helt ud i gearene, fordi man (eller i hvert fald jeg) hele tiden forsøger at holde den der, hvor momentet er størst.

\Alex


;) Jeg tror, du kunne vinde mange flere løb, hvis du ikke søgte at holde din motor på det omdrejningstal, hvor momentet er størst. Det afhænger selvf. af hvilket ventildiagram, man kører med; men bare for at illustrere, så tænker jeg altid på min go' gamle 200 20V Avant med 3B motor.
Den har org. 308 Nm som max ved 1950 rpm og det svarer til ca 85 Hk. Så ved en overhaling skal man altså smække den i 5. gear for at komme ned på de 2.000 rpm :lol:
Ved det dobbelte omdrejningstal yder den ca det dobbelte 160Hk og 3 x 1950 er vi oppe på 220 idet tabene stiger.
Ja undskyld mig, jeg kunne ikke dy mig når folk snakker moment, der bare er en matematisk omregning mellem Hk og omdrejninger. Jeg ville holde motoren mellem 4.800 og 7.000 rpm for at ligge i det bedste power-område uanset gear.
Hk = Nm x rpm / 7022 eller Nm = Hk x 7022 / rpm
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Short shift kit

Indlæg af Høy »

Jeg ved det godt, og jeg har heller ikke tænkt mig at fise rundt ved 2000 omdr., men når man styrer hen imod en kurve eller noget, man skal reagere på, er det fedest at have et omdrejningsbånd at gøre godt med, så man ikke allerede ligger og roder imellem 6000 og 7000, når man retter ud efter kurven, og så man ikke skal skifte midt i kurven. Jeg forsøger at få det til at passe, så den ikke kommer under 3500, når jeg gearer ned, og det kunne bare være rart kunne udnytte funktionen uden at skulle køre i begrænseren hver gang - især i testfasen. Desuden kunne det også virke, uden at man nødvendigvis kører med spjældet helt åbent. Så vidt jeg kan se, kan jeg vælge en hvilken som helst %-værdi på spjældet. Gearene er MEGET korte, så der skal røres en del i benzinen.

Hvis man f.eks. lige har fået bilen til at slippe, og man allerede er ved 6500, er man nødt til at køre hele kurven igennem med motoren bankende i begrænseren, og det er ikke så fedt. Det er lidt svært at forklare, men hvis jeg genoptager accelerationen kort før 6000, vil jeg hellere geare op med det samme, så den falder 1500-2000 og giver mig mere "arbejdsrum". Et andet eksempel er, hvis man indhenter en langsommere bil på et sted, hvor man ikke kan overhale. Så skifter jeg op med det samme og fiskører lidt bagved i stedet for at holde den lige på kanten, indtil jeg kan komme forbi (EDIT: I den situation har man selvfølgelig masser af tid til at skifte gear, så det er muligvis overflødigt der). Ved en åbning eller en bred kurve gearer jeg så ned igen. Der skal nok være dem, der kører 1/3 omgang med motoren på 7000, men det kan jeg altså ikke få mig til. De hurtige skift skulle gerne virke i alle situationer. Forrige år fandt jeg ud af, at jeg mageligt kunne overhale udenom i venstrekurven efter chikanen i Padborg, men på et tidspunkt strøg en gammel MG ud af idealsporet, netop som jeg ville forbi ham, så det tabte jeg lige lysten til igen.

Der er aldrig noget at vinde. Vi kører kun for sjov, og der bliver kun taget tid, hvis vi selv gør det. Sidelæns i kurverne spilder oceaner af tid, men det er sjovt.

EDIT: Har du ændret ventiloverlappet på din med den monstermølle, du kører rundt med, Claus? Jeg har 7A-knastakslen i udblæsningssiden, men knasterne sidder stadig på mærkerne, og jeg kunne godt tænke mig at dreje indsugningssiden 1 kædetand fremad for at få mere kraft over 5000 og lidt mindre op til 4000.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"