Audi A4 B8 2,0TDi Egr fejl HJÆLP

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
pulle8961
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/05/2023 10:48

Audi A4 B8 2,0TDi Egr fejl HJÆLP

Indlæg af pulle8961 »

Har gennem den sidste måneds tid døjet med for lille gennemstrømning udstødningstilbageføring på min A4!
Har udskiftet egr ventilen for en lille måneds tid siden, fejlen kom prompte igen.
Har nu i sidste uge, udskiftet egr køleren, og har kørt 200km ca, så troede endelig jeg havde fået bugt med det.
Her til morgen kom fejlen så igen… er virkelig på bar bund nu! :( nogen der har en idé hvor jeg skal kigge?
Mvh

Stelnummer: WAUZZZ8K69A137438 Indreg.nr.: 20/6



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


adresse 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\03L-906-022-CAG.clb
Styreenhed reservedelsnr.     : 03L 906 022 JM HW: 03L 906 022 B
Komponent og/eller version    : R4 2.0l TDI H01 9979
Software kodning        : 0104002C18072920
Forhandlernummer        : WSC 08114 003 1048576
ASAM datasæt    : EV_ECM20TDI03L906022JM A01013 (AU48)
ROD: EV_ECM20TDI03L906022.rod
VCID: 79F3FBA4F8AEFE5B8C-802C
1 fejl fundet:

4807 - Udstødningstilbageføringssystem
P0401 00 [237] - Gennemstrømning for lille
Fejllampe aktiveret - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 4
Kørestrækning: 284173 km
Dato: 2023.06.19
Tid: 17:59:29

Motoromdrejningstal: 1797.00 /min
Normeret belastningsværdi: 23.1 %
Kørehastighed: 82 km/t
Kølevæsketemperatur: 85 °C
Indsugningsluft temperatur: 23 °C
Barometerstand lufttryk: 1000 mbar
Kl. 30 spænding: 13.640 V
Nulstillingstæller for EOBD: 40
Krumtapakselomdrejningstal: 1797.0 /min
Kørehastighed: 82.51 km/t
Kl. 30 spænding i ledningsnet: 13640 mV
EGR ventil: aktivering: 15.00 %
Thr Vlv r: 25.85 %
Luftmasse foreskrevet værdi: 247.5 mg/slag
Luftmasse faktisk værdi: 361.9 mg/slag


Readiness: 1 1 0 0 0
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A4 B8 2,0TDi Egr fejl HJÆLP

Indlæg af Høy »

Vakuumlækage eller defekt spjæld, så der ikke dannes tilstrækkeligt undertryk.

Jeg er ret sikker på, at der skal undertryk til for at lukke EGR-ventilen op, og undertrykket kan kun dannes, hvis spjældet foran indsugningen lukker delvist i. Det er samtidig en forudsætning for, at motoren overhovedet har mulighed for at tage eller suge udstødningsgassen ind.

Luftmasse foreskrevet værdi: 247.5 mg/slag
Luftmasse faktisk værdi: 361.9 mg/slag

Noget tyder på, at motorcomputeren forventer mindre frisk luft, end der faktisk er til rådighed (luftmassemåleren måler den faktiske værdi).

Det peger efter min mening igen på spjældet. Din motor vender anderledes ift. videoen, men princippet er det samme.

https://www.youtube.com/watch?v=vDbpCeFXCg8

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
pulle8961
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/05/2023 10:48

Re: Audi A4 B8 2,0TDi Egr fejl HJÆLP

Indlæg af pulle8961 »

Tak for dit svar, jeg prøver at kigge på det :D
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"