Side 1 af 1

Tændrør ligner koralrev

: 31/10/2013 22:56
af GertH
Min kone klagede over udsættere i sin Audi 80 1.8S 1992. Jeg skruede tændrørene ud og de var helt hvide og belagt med slagger. Cyl 1 var værst og blev bedre og bedre på 2-3og 4, men godt var det ikke. Jeg kan ikke se, at det kan været andet end toppakning ;( er gået og der ryger vand ind i cyl, men vil da gerne høre jeres mening. Bilen har et lille vandforbrug, men jeg antog det var varmeapp. da forrude hurtigt bliver fedtet. Jeg har lagt billed på så i kan se tændrørene, jeg har nu aldrig set noget tilsvarende.

Re: Sv: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 00:31
af SorenR
Ved godt det ikke er Audi men kig lige her... 5. indlæg...

http://saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=100520

Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 08:23
af GertH
Det tyder på, at det kan være olie der giver det hvide koks. Bilen har et større olieforbrug som jeg regnede med skyldes utæt oliekonsol samt den sveder meget fra toppakning. Bilen har kun kørt 400000+, så det kan da ikke være slidt motor :lol: .
Iøvrigt et dejligt gensyn med Saabklubben og Edwins skrivekunst.

Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 12:01
af SorenR
GertH skrev:Det tyder på, at det kan være olie der giver det hvide koks. Bilen har et større olieforbrug som jeg regnede med skyldes utæt oliekonsol samt den sveder meget fra toppakning. Bilen har kun kørt 400000+, så det kan da ikke være slidt motor :lol: .
Iøvrigt et dejligt gensyn med Saabklubben og Edwins skrivekunst.

Konens Golf I Cab 1.8L 8V har kun kørt omkring 420.000 km på den originale motor - og bruger olie... Så meget at der nu står en 10L 10W-40 dunk i bagagerummet og næste gang bliver der kun skiftet filter.. :oops:

Paraplyerne er slidt men kompressionsmålingerne er acceptable, det er nok et år siden jeg sidst lavede dem, måske man skulle lave dem igen :-k

Samme type tændrør med 3 elektroder og sidst jeg skiftede dem her til syn var de pæne... Forureningstallene lå pænt, dog CO oversteg 0,5... Målt 0,6... En 2H motor har katalysator med lambdasonde (Digifant indsprøjtning som bl.a. Audi 80) - typisk fordi den er parallelimporteret fra Tyskland - og det ringede synsmanden helt ud over og kasserede bilen 3 gange... Først da vi kørte til en anden synshal (med styr på sagerne) blev den godkendt - endda uden at jeg rørte en finger på bilen...

Hvorfor ?? Jo... Bilens første registreringsdato er omkring 6 måneder FØR der blev indført krav om katalysator i danmark... D.v.s. den måtte i realiteten gerne svine CO op til 3,5 (så vidt jeg husker)... :P

Årsagen til at konens bil ikke forurener mere og ikke brænder tændrørene hvide tror jeg er "frisk kørsel"... Hvis jeg nogen sinde begynder at køre rally, er hun selvskreven som 2. kører :-

Apropos... En af "vennerne" på quattroforum har lige fået sin bil MSA godkendt.... Gaaaall mand det kribler i fingrerne... :mrgreen: :8>

Billede


Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 16:24
af FinnK
Det smeltede tændrør kunne ligne en brændt/hængende ventil. Hvide/koksede tændrør kan være for mager benzinblanding.

Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 18:16
af SorenR
FinnK skrev:Det smeltede tændrør kunne ligne en brændt/hængende ventil. Hvide/koksede tændrør kan være for mager benzinblanding.

Altså er der brug for denne...

Billede

Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 19:25
af KarstenM
SorenR skrev:Samme type tændrør med 3 elektroder og sidst jeg skiftede dem her til syn var de pæne... Forureningstallene lå pænt, dog CO oversteg 0,5... Målt 0,6... En 2H motor har katalysator med lambdasonde (Digifant indsprøjtning som bl.a. Audi 80) - typisk fordi den er parallelimporteret fra Tyskland - og det ringede synsmanden helt ud over og kasserede bilen 3 gange... Først da vi kørte til en anden synshal (med styr på sagerne) blev den godkendt - endda uden at jeg rørte en finger på bilen...

Hvorfor ?? Jo... Bilens første registreringsdato er omkring 6 måneder FØR der blev indført krav om katalysator i danmark... D.v.s. den måtte i realiteten gerne svine CO op til 3,5 (så vidt jeg husker)... :P
Det er nu din nye synsmand der ikke har styr på reglerne.
Køretøjer med styret tænding og trevejskatalysator med lambdasonde, indregistreret før 1/7-2002 må forurene maksimalt 0.5% i tomgang. 3.5% gælder for biler "med styret tænding, der ikke er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde". Om katalysator er monteret frivilligt eller ej er ligegyldigt.

Re: Tændrør ligner koralrev

: 1/11/2013 22:41
af SorenR
KarstenM skrev:
SorenR skrev:Samme type tændrør med 3 elektroder og sidst jeg skiftede dem her til syn var de pæne... Forureningstallene lå pænt, dog CO oversteg 0,5... Målt 0,6... En 2H motor har katalysator med lambdasonde (Digifant indsprøjtning som bl.a. Audi 80) - typisk fordi den er parallelimporteret fra Tyskland - og det ringede synsmanden helt ud over og kasserede bilen 3 gange... Først da vi kørte til en anden synshal (med styr på sagerne) blev den godkendt - endda uden at jeg rørte en finger på bilen...

Hvorfor ?? Jo... Bilens første registreringsdato er omkring 6 måneder FØR der blev indført krav om katalysator i danmark... D.v.s. den måtte i realiteten gerne svine CO op til 3,5 (så vidt jeg husker)... :P
Det er nu din nye synsmand der ikke har styr på reglerne.
Køretøjer med styret tænding og trevejskatalysator med lambdasonde, indregistreret før 1/7-2002 må forurene maksimalt 0.5% i tomgang. 3.5% gælder for biler "med styret tænding, der ikke er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde". Om katalysator er monteret frivilligt eller ej er ligegyldigt.

Vi skal lidt længere tilbage i tiden ;)

Golfen er indregistreret første gang 12/4-1990 i Tyskland og importeret til Danmark i 2005... Det generelle krav om katalysator blev indført 1/10-1990... Den skulle holde vand iflg. flere kyndige personer jeg har talt med...

Re: Tændrør ligner koralrev

: 2/11/2013 16:37
af KarstenM
SorenR skrev:Golfen er indregistreret første gang 12/4-1990 i Tyskland og importeret til Danmark i 2005... Det generelle krav om katalysator blev indført 1/10-1990... Den skulle holde vand iflg. flere kyndige personer jeg har talt med...

Den kunne være registreret 1/10 1890 og stadig skulle overholde de 0.5% når den har styret tænding og trevejskatalysator med lambdasonde.
At katalysator senere blev et krav er i denne sammenhæng ligegylidgt.

Re: Tændrør ligner koralrev

: 2/11/2013 18:48
af SorenR
KarstenM skrev:
SorenR skrev:Golfen er indregistreret første gang 12/4-1990 i Tyskland og importeret til Danmark i 2005... Det generelle krav om katalysator blev indført 1/10-1990... Den skulle holde vand iflg. flere kyndige personer jeg har talt med...

Den kunne være registreret 1/10 1890 og stadig skulle overholde de 0.5% når den har styret tænding og trevejskatalysator med lambdasonde.
At katalysator senere blev et krav er i denne sammenhæng ligegylidgt.

Hmm... Anyways, den stod og svingede fra 0,45 til 0,58 så det er maginaler der er tale om. Alle de andre tal var fine på 4-gasmålingen.. Mangler lige at skifte rotor og tændkabler - det burde også give lidt... ;-)

Forøvrigt.... GertH... Er det denne bil ??

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=615&t=29189

Faldt lige over NGK's diagnose...

Billede
Deposits
The accumulation of deposits on the firing end is influenced by oil leakage, fuel quality and the engine's operating duration.


http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp

http://www.ngk.com.au/spark-plugs/technical-information/spark-plug-analysis

Re: Tændrør ligner koralrev

: 2/11/2013 22:09
af GertH
Ja Søren det er den bil der er tale om. Jeg havde helt glemt de hvide tændrør/katalysator fra dengang :oops: . Der er vist ingen tvivl om, at der bliver brændt en del olie af i motoren. Jeg kan se på dit fine NGK link, at det er symtomerne på en oliebrænder. Der er vist ingen anden udvej end at pille toppen af. Mvh. Gert

Re: Tændrør ligner koralrev

: 2/11/2013 22:52
af SorenR
GertH skrev:Ja Søren det er den bil der er tale om. Jeg havde helt glemt de hvide tændrør/katalysator fra dengang :oops: . Der er vist ingen tvivl om, at der bliver brændt en del olie af i motoren. Jeg kan se på dit fine NGK link, at det er symtomerne på en oliebrænder. Der er vist ingen anden udvej end at pille toppen af. Mvh. Gert

Nu er det de rigtigt tændrør ??? NGK BUR6ET (VW 101 000 036 AA)

Re: Tændrør ligner koralrev

: 2/11/2013 23:09
af GertH
Øh nej. Dem der sad i er Denso W20EPBR-S og de nye jeg har købt hedder NGK BP6ET.

Re: Tændrør ligner koralrev

: 3/11/2013 01:35
af SorenR
GertH skrev:Øh nej. Dem der sad i er Denso W20EPBR-S og de nye jeg har købt hedder NGK BP6ET.

NGK BUR6ET er magen til Denso W20EPBR-S... ;-)

B 14mm 1.25mm 20.8mm
P Projected centre electrode insulator
6 Spark Plug Heat Rating
E 19.0mm
T 3-ground electrodes

B 14mm 1.25mm 20.8mm
U Surface or semi surface discharge
R Resistor type
6 Spark Plug Heat Rating
E 19.0mm
T 3-ground electrodes

http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/2011/03/carsparkplugcat2012-final.pdf