Utæt ventildæksel med mere

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Hej alle!
Står for at skulle skifte ventildækselpakninger på min A6'er. Det er vel det nemmeste af det hele, da jeg derudover tror der er flere kriminelle steder. Blandt andet på bagsiden af motoren(se billeder). Hvad sidder der her :?: Og kan det evt. skiftes uden at fjerne knastaksler [-o< Ligeledes tror jeg den er utæt i den anden side, blot foran. Så hvad er nu det +( Motoren runder snart de 230 klik, det er en 2.4 V6 30v, motorkode AGA.
Tak på forhånd (y)
Vedhæftede filer
IMG287.jpg
IMG287.jpg (67.48 KiB) Vist 20375 gange
IMG286.jpg
IMG286.jpg (63.16 KiB) Vist 20375 gange
IMG285.jpg
IMG285.jpg (57.79 KiB) Vist 20375 gange
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Din motor er meget lig min 2.7 og jeg havde det samme... Ventilpakningerne med behørigt brug af tætningsmasse (noget hvidt silikone baseret stads fra Audi) klarede det...

HVIS det ikke klarer problemet så bliver det langhåret... Så skal knasterne formentlig ud, der skal skiftes nogle propper som er limet i med silikone og pakningerne ved knastakslerne bag remhjulene. HVIS det er knastforstilleren der lækker så SKAL knastakslerne ud - og der skal bruges op til flere stykker specialværktøjer :roll:

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Tak for det gode billede og svar :) Lige hvad jeg manglede. Har bladret "so wird's gemacht" igennem på kryds og tværs men de syntes ikke at komme detaljeret ind i motoropbygningen overhovedet, i forhold til Hayne's rep. manual som man vist bare ikke kan få til A6 fra 98' :( Nå men som jeg kan se jvf. dit svar så tyder det på pakning ved knastforstilleren ;(
Så nyt :?: Er det nok at låse knastakselhjulene og så hive knastakslerne ud eller er jeg helt ved siden af :?
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Tak for det gode billede og svar :) Lige hvad jeg manglede. Har bladret "so wird's gemacht" igennem på kryds og tværs men de syntes ikke at komme detaljeret ind i motoropbygningen overhovedet, i forhold til Hayne's rep. manual som man vist bare ikke kan få til A6 fra 98' :( Nå men som jeg kan se jvf. dit svar så tyder det på pakning ved knastforstilleren ;(
Så nyt :?: Er det nok at låse knastakselhjulene og så hive knastakslerne ud eller er jeg helt ved siden af :?

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af mojo »

jeg mener søren r i en tidligerere tråd omtalt noget med krumtaphus udluftnings ventil som skal renses for at der ikke kommer overtryk i blokken.men hvor sidder denne dims?? er den stoppet bliver olien jo trykket ud det svageste sted.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Sv: Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

mojo skrev:jeg mener søren r i en tidligerere tråd omtalt noget med krumtaphus udluftnings ventil som skal renses for at der ikke kommer overtryk i blokken.men hvor sidder denne dims?? er den stoppet bliver olien jo trykket ud det svageste sted.

Der går et plasticrør fra hvert ventildæksel, motorblokken og indsugningen til en stor klump, kig efter noget der ligner en sort Liguster (og det er ikke en hæk ;) )
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Er det ånderørene vi snakker om her? Havde dem af her den anden dag. Møre som kiks var det ene i hvert fald og fyldt op med mayo +( Syntes jeg har læst at man kan isolere de slanger for at undgå kondensdannelse i dem. Er der nogen der ved om det har noget på sig?
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Er det ånderørene vi snakker om her? Havde dem af her den anden dag. Møre som kiks var det ene i hvert fald og fyldt op med mayo +( Syntes jeg har læst at man kan isolere de slanger for at undgå kondensdannelse i dem. Er der nogen der ved om det har noget på sig?

Mit PCV knækkede da jeg forsøgte at tage det af...

Billede

Det er jo ikke fordi der er vildt meget plads i mit motorrum ;-)

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Tak for inputs og de gode billeder især (y) Og video også. Håber ikke det er så slemt når jeg får kigget nærmere på det en af dagene [-o<
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
Brugeravatar
Kim j
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 453
Tilmeldt: 25/05/2010 21:14
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Kim j »

SorenR skrev:
Tossehuset skrev:Tak for det gode billede og svar :) Lige hvad jeg manglede. Har bladret "so wird's gemacht" igennem på kryds og tværs men de syntes ikke at komme detaljeret ind i motoropbygningen overhovedet, i forhold til Hayne's rep. manual som man vist bare ikke kan få til A6 fra 98' :( Nå men som jeg kan se jvf. dit svar så tyder det på pakning ved knastforstilleren ;(
Så nyt :?: Er det nok at låse knastakselhjulene og så hive knastakslerne ud eller er jeg helt ved siden af :?



Det Leth :rofl:

Eller sådan ser det ud, en bajer med postbudet og den er fixet :D
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Tak for inputs og de gode billeder især (y) Og video også. Håber ikke det er så slemt når jeg får kigget nærmere på det en af dagene [-o<

Det er ikke så slemt når man først får taget hul på opgaven, men inden man går i gang kan man godt have det sådan her...

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af audi_claus »

:) ja og det tager 10 min. på en 20V 5 cyl. Hvorfor gik Audi da fra dem. Dobbelt så stærke og halvt så komplicerede - ja nu vender de omsider tilbage.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Har leget V6 doktor i dag. Altid spændende at "splitte" noget ad :) Fandt ud af at der SKAL skiftes pakning ved knaststilleren(gælder faktisk begge sider) :( Har læst side op og side ned om tandremsskift, låseværktøjer og alt det andet :roll: Er det virkelig nødvendigt at pille begge knaster ud i samme side? Tænker lidt at knaststillerpakningen sidder ved den knastaksel der er trukket af kæde fra den knast der er remtrukket. Kan man nøjes med at løsne den ene knast uden at skulle låse noget som helst eller hur???
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Har leget V6 doktor i dag. Altid spændende at "splitte" noget ad :) Fandt ud af at der SKAL skiftes pakning ved knaststilleren(gælder faktisk begge sider) :( Har læst side op og side ned om tandremsskift, låseværktøjer og alt det andet :roll: Er det virkelig nødvendigt at pille begge knaster ud i samme side? Tænker lidt at knaststillerpakningen sidder ved den knastaksel der er trukket af kæde fra den knast der er remtrukket. Kan man nøjes med at løsne den ene knast uden at skulle låse noget som helst eller hur???

Nope... Alt eller intet ;-)

A15-0232.png
A15-0232.png (75.74 KiB) Vist 20054 gange

Du skal faktisk bruge sådan en for at låse knastforstilleren hvis det er helt rigtigt..
Billede
Vedhæftede filer
knastforstiller.pdf
(155.18 KiB) Downloadet 861 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Så 3366 og 3242 værktøj kan gøre det? Hvor kan man lige købe det?
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Så 3366 og 3242 værktøj kan gøre det? Hvor kan man lige købe det?

Du skal bruge 3 stykker værktøj...

3366 - holder for kædestrammer
3242 - krumtapfiksering
3391 - knastakselfixering

F.eks. (de er ikke de billigste, det var det første på listen :oops: )

http://www.ebay.de/itm/VW-Audi-V6-30V-Arretierwerkzeug-Nockenwellen-3391-3242-/280658046764?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item415885ef2c#ht_1105wt_671

og

http://www.ebay.de/itm/VAG-VW-Audi-V6-V8-Halter-Kettenspanner-3366-/280465264491?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item414d084f6b#ht_730wt_671
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tossehuset
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16/02/2012 11:14
Geografisk sted: Nord for grænsen

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af Tossehuset »

Tak for viden og links Søren (y) Det har allerede sparet mig for mange tusinde kilo er jeg sikker på :D Bestiller selv værktøj og reservedele og gør det selv. Lander i omegnen af 2000,- max. for det hele og tror ikke der findes noget værksted i DK der kan gøre det til den pris ;) Det koster selvfølgelig nogle hyggetimer ude i perlegruset men glæder mig allerede :lol: Selvgjort er som bekendt velgjort og med alle de eksempler herinde på hvad nogle autoriserede værksteder har bedrevet så VIL jeg hellere selv :lol: Må vist hellere melde mig ind i jeres altvidende klub :)
A6 2.4 V6 quattro 98'er. Kongeslæde m. Tiptronic i gryden
(motorkode:ALF, 185HK/260NM m. chip)

Hyundai Elantra. ALDRIG igen
Vauxhall Carlton. Engelsk rejsekuffert
Opel Omega A. Den tyske rejsekuffert
Renault Clio. 3 måneders sjov
Golf GTI 1'er. 6 måneders sjov
Opel Kadett 85'er. Ville IKKE dø

Hyundai = på højde med grønlandsk rødvin :-P
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Utæt ventildæksel med mere

Indlæg af SorenR »

Tossehuset skrev:Tak for viden og links Søren (y) Det har allerede sparet mig for mange tusinde kilo er jeg sikker på :D Bestiller selv værktøj og reservedele og gør det selv. Lander i omegnen af 2000,- max. for det hele og tror ikke der findes noget værksted i DK der kan gøre det til den pris ;) Det koster selvfølgelig nogle hyggetimer ude i perlegruset men glæder mig allerede :lol: Selvgjort er som bekendt velgjort og med alle de eksempler herinde på hvad nogle autoriserede værksteder har bedrevet så VIL jeg hellere selv :lol: Må vist hellere melde mig ind i jeres altvidende klub :)

Hvis det er helt helt helt rigtigt skal du også have en tandremshjul aftrækker T40001 ;-)

http://www.ebay.de/itm/Audi-VW-VAG-Seat-Skoda-Abzieher-Satz-T40001-T-40001-/280452394612?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item414c43ee74#ht_840wt_671
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"