Dato og tid er 8/09/2010 10:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Rystelser i styretøj
Forumbruger
Forumbruger

Geografisk sted: Sjælland

Audi club Danmark
medlem siden
20. dec 2009

Jeg har siden vinter hvor jeg fik monteret nye vinterdæk på mine "18" fælge,kæmpet med at der opstod uro i højre side,som om dækket hopper ganske let og giver rystelser i rattet og sædet. Har fået afbalanceret dækkene 4 forskellige steder uden problemet blev løst.
Nu har så fået nye "19" med sommerdæk og problemet er det samme igen. Har været til eftersyn hos Audi for at se om de kunne finde problemet men forgæves.
De siger at det intet mekanisk er galt,men da de prøvede at montere nogle "17" med vinterdæk så syntes de at det hjalp. Jeg fik lov at køre i 4 dage men problemet blev ikke løst,rystelserne opstod igen efter kort tid. Jeg oplever mange gange når bilen har stået stille natten over, så er der mere rysten om morgenen indtil jeg har kørt et par kilometer så aftager det, men rystelserne er der stadig .
Er der nogle kloge hoveder der har et bud på hvad det kan være og kan anbefale et værksted der kan finde ud af det?

Og ingen kommentarer om at dækkene skal afbalanceres :evil: ,da 3 forskellige hjulpar giver samme problem.

Bilen er en A6 C6

Titel: Re: Rystelser i styretøj
Aktivitetsudvalg - Øst
Aktivitetsudvalg - Øst
Brugeravatar

Geografisk sted: Køge

Audi club Danmark
medlem siden
15. aug 2006

BIV skrev:
Jeg har siden vinter hvor jeg fik monteret nye vinterdæk på mine "18" fælge,kæmpet med at der opstod uro i højre side,som om dækket hopper ganske let og giver rystelser i rattet og sædet. Har fået afbalanceret dækkene 4 forskellige steder uden problemet blev løst.
Nu har så fået nye "19" med sommerdæk og problemet er det samme igen. Har været til eftersyn hos Audi for at se om de kunne finde problemet men forgæves.
De siger at det intet mekanisk er galt,men da de prøvede at montere nogle "17" med vinterdæk så syntes de at det hjalp. Jeg fik lov at køre i 4 dage men problemet blev ikke løst,rystelserne opstod igen efter kort tid. Jeg oplever mange gange når bilen har stået stille natten over, så er der mere rysten om morgenen indtil jeg har kørt et par kilometer så aftager det, men rystelserne er der stadig .
Er der nogle kloge hoveder der har et bud på hvad det kan være og kan anbefale et værksted der kan finde ud af det?

Og ingen kommentarer om at dækkene skal afbalanceres :evil: ,da 3 forskellige hjulpar giver samme problem.

Bilen er en A6 C6

Har du fået checket støddæmperne grundigt og hvor langt har de kørt?

Afhængig af dækfabrikanten kan nogle dæk have tendens til at få "flatsports" i løbet af natten, hvis bilen bliver stillet med "varme" dæk. Det gør mine mine 19" Toyo T1-R. Det forsvinder igen, når dækkene bliver varmet op...
Vinterdæk er mindre tilbøjelige til at få "flatspots" pga. gummiblandingen og hvis en støddæmper er lidt svag, vil den ekstra højde i vinterdækket hjælpe til med at udligne ujævnheder i vejen så de ikke mærkes.

Forumbruger
Forumbruger

Audi club Danmark
medlem siden
20. dec 2009

Jeg har fået checket det "mekaniske" hos Audi Hørsholm og de siger det er ok, men jeg må sige at jeg ikke har meget fidus til dem.
Om de har checket støddæmperne meldte de ikke noget om. Bilen har 92.000 km med samme støddæmper formoder jeg.
Har fået anbefalet en Audi mekaniker af min svoger, som skulle være super dygtig, han må så se om han kan give mig en forklaring.

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup

Audi club Danmark
medlem siden
22. jan 2004

BIV skrev:
Jeg har fået checket det "mekaniske" hos Audi Hørsholm og de siger det er ok, men jeg må sige at jeg ikke har meget fidus til dem.
Om de har checket støddæmperne meldte de ikke noget om. Bilen har 92.000 km med samme støddæmper formoder jeg.
Har fået anbefalet en Audi mekaniker af min svoger, som skulle være super dygtig, han må så se om han kan give mig en forklaring.

bøsningerne i bære armen, gav mig rystelser i rattet.. (y)

Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro..... En ud af 1870 produceret

Audi 80 1,8s

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland - Roskilde

Audi club Danmark
medlem siden
23. feb 2010

BIV skrev:

Bilen er en A6 C6

Hvilke fælge har du på din bil....er det org audifælge eller er det uorg fælge med centreringsringe ??

Når det så er sagt, så kan det sagtens være sådan at der i selve dækket ligger nogle samlinger som ligger forholdsvis tæt på hinanden, som dermed gør selve karkassen tykkere et sted end resten af dækket..... det der skal kontroleres først, det er at fælge for det første navcentrerer ORDENLIGT, har netop selv en sag kørende med 1 sæt Uorg A8 replicafælge hvor det medleveret centreringsringe IKKE overholder mål således at de faktisk ikke formår at holde fælgen centeret...
Så tager vi udgangspunkt i at dem der har afbalanceret HVED HVAD DE LAVER....( ser desværre tit at selv DÆKCENTRE ikke aner hvad de laver....læs: negligerer betydningen af korrekt opspænding at fælg i afbalanceringsapperatet..
Det jeg syntes du skal prøve er flg...byt rundt på for og bagdæk ( et af gangen ) og se om det ændre noget....skulle der ligge en eller flere "tykke" samlinger i selve karkassen, kan det sagtens være sådan at de skaber problemer når de monteres på bagakslen, men køre perfekt på forakslen....

Hvorfor jeg skriver dette er at jeg jo kan se flere har problemer med vibrationer eller rystelser...og hovedkuls afbalancerer igen og igen...uden at tage højde for at der er en masse andre parameter omkring hjulet der gør sig gældene...

Suzuki VZR 1800

Forumbruger
Forumbruger

Audi club Danmark
medlem siden
20. dec 2009

tak for tips'ne :D Det er replikafælge uden centrerings ringe på sommerdækkene, men originale s6 fælge til vinterdækkene hvor problemet også er, samt et sæt originalfælge prøvet hos Audi gav samme problem, så det har ikke noget med fælge/dæk at gøre.
Audi gav mig beskeden at der ikke var noget mekanisk galt :-k
Jeg har også lidt mistanke til bøsninger, eller måske noget med trækket på h forhjul, da det er der jeg fornemmer ubalancen stammer fra.
Er der nogen der ved om det kan have noget med fejl på quattroen ?

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup

Audi club Danmark
medlem siden
22. jan 2004

BIV skrev:
tak for tips'ne :D Det er replikafælge uden centrerings ringe på sommerdækkene, men originale s6 fælge til vinterdækkene hvor problemet også er, samt et sæt originalfælge prøvet hos Audi gav samme problem, så det har ikke noget med fælge/dæk at gøre.
Audi gav mig beskeden at der ikke var noget mekanisk galt :-k
Jeg har også lidt mistanke til bøsninger, eller måske noget med trækket på h forhjul, da det er der jeg fornemmer ubalancen stammer fra.
Er der nogen der ved om det kan have noget med fejl på quattroen ?

nope så skal rystelserne kommet bagfra, for der plejer ikke at være den store foreskel på fronten...

men mit bedste bud er stadig bøsningerne i bærearmene foran

Brian Pedersen

Audi 80 2,6E Avant quattro..... En ud af 1870 produceret

Audi 80 1,8s

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø

Audi club Danmark
medlem siden
29. feb 2004

"hvis" du har mod på det kan det være jeg kan hjælpe dig.

Hvis det ikke virker skal det ikke koste dig en krone. :mrgreen:

Hvis det derimod virker: :- så koster det = :?: . Det må vi så "snakke" om.

Og her
Og en Mercedes C270T CDi fra 2004 "Hundetransporter"
Knaus Azur Royale

Forumbruger
Forumbruger

Audi club Danmark
medlem siden
20. dec 2009

Hej Jan

Tak for din velvilje, jeg har dog lavet en aftale med en efter sigende super Audi ekspert. Kan han ikke finde noget, skal jeg nok kontakte dig, så du kan prøve at se om du kan finde noget.

Mvh.
Birger

Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø

Audi club Danmark
medlem siden
29. feb 2004

BIV skrev:
Hej Jan

Tak for din velvilje, jeg har dog lavet en aftale med en efter sigende super Audi ekspert. Kan han ikke finde noget, skal jeg nok kontakte dig, så du kan prøve at se om du kan finde noget.

Mvh.
Birger

(y)

Og her
Og en Mercedes C270T CDi fra 2004 "Hundetransporter"
Knaus Azur Royale

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time