HASTER Generator DØD

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

HASTER Generator DØD

Indlæg af Shadow »

Da der ikke bliver svaret under EL prøver jeg her ligesom så mange andre.

Idag fik jeg taget mig sammen til at gøre noget ved skod øsen.
Jeg kørte op til Bosch i Nivå og købte et laderelæ (Samlede endhed med laderelæ og kul til 145 kr + moms.

To min. efter var jeg hjemme og igang med at pille Generatoren af, ikke helt nemt, da man jo skal have bund skjold af og jeg ikke ligefrem har en lift i forhaven, men det gik.
Så kom første forhindring : Det var ikke en Bosch Generator, men en Fransk skod Generator ved navn Valeo (Hmm, har det ikke noget at gøre med vaskepulver . ) Så der passede min nyerhvervede Bosch SPÆNDINGSREGULATOR jo ikke på.

Anden forhindring: Der er gnavet et spor på ca. 0.75 mm i det inderste spor, altså kulbane 2.

Så mon ikke jeg skal have fat i en ombytter

Jeg kan se at generatoren er fra 93 og det er laderelæet også, så man kan sige at den har gjort det godt.

Nu er det jo en Valeo generator, kan det ikke godt betale sig at omkonvatere den til en Bosch

Min bil er en Audi 100 2.6 (C4) fra 04/93 med fuldautomatisk klima anlæg.

Den gamle generator er en 14V 90 AMP (Meget syntes jeg)

Hvor kan jeg få sådan en ombytter generator billigt

PS: cyklede iøvrigt tilbage til Bosch og fik pengene tilbage for spændingsregulatoren, han ville da godt bestille en ny generator til mig, sagde han med $$$ tegn i øjenene, men jeg sagde at jeg lige ville tale sammen med jer her inde først og iøvrigt får jeg 38% hos RE-Fi og omkring 30% hos Mekonomen, ved ikke lige om T-hansen har en Generator

Nå, jeg cyklede hjem igen, meget hårdt, 2 min efter sidder jeg ved Computeren

PPS: Får man hurtigere svar hvis man bliver MEDLEM ?

Kæresten og jeg overvejer det, men min bil er s.. ikke så pæn lige nu, trænger som sagt til en ny forskærm eller to, en venstre baglygte og så lidt overtalelse af min farmand, til at give hele dyret en byge maling.

--------------------------------------------------------------------------------
Sådan er reglerne og det er jo ikke mig der laver reglerne , Eller er det ? Smiler

--------------------------------------------------------------------------------
Rettet af - Shadow - den 11 Jul 2005 18:52:43
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Du har jo selv svaret: Merkonomen eller en af de andre der sælger sådan noget.
Ellers en ophugger.
Var det svar nok og nej man får ikke hurtiger svar selvom man er medlem.

Hilsen Jan
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

Indlæg af Shadow »

Det jeg mener er at der må da være andre der har haft brug for en generator og derfor vil jeg jo gerne høre hvor og hvor meget de har givet for en generator.

Jeg ville jo også lige høre om i også ville skifte generatoren når der var lavet et spor der hvor det ene kul træder på(kan ikke lige huske om det er statoren den hedder) på 0.75mm.

Men jeg må måske nøjes med JAN DK´s meget lidt brugbare og en smule indebrændte svar. Chokeret

En anden gang behøver du ikke at svare, med mindre det er noget man kan bruge til noget. Sur
Senest rettet af Shadow 12/07/2005 18:11, rettet i alt 1 gang.
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Hvid det er den indsteling du har til tingende så skal du ikke forvente
at folk har lyst til at svarer dig.
Tro du at alle audi folk har en generator til at ligge hvis nu den der nu sidder i bilen ikke virker mer. NEJ, det har vi IKKE.

Ja, jeg vil skifte generatorer hvis der er et slæbe spor i "rotoren" da det jo er den der kører rundt.

Om du vil købe en ny eller en ombytter er vel op til dig. Eller skal jeg også vejlede dig der.

Om mit svar kan bruges til noget eller ej, det kommer jo anpå hvem der får svaret, men du er jo ikke meget modtaelig overfor noget som helst.

Hvis du spørger om noget en anden gang skal jeg nok være lidt mer omhyggelig med mit svar. " Hvis der kommer noget"

Hilsen Jan
Brugeravatar
Kim.Poulsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 273
Tilmeldt: 30/09/2003 20:25
Geografisk sted: Birkerød, Nordsjælland

Indlæg af Kim.Poulsen »

Hej

Jeg tror jeg har en 90 Amp. Bosh generator liggende som reserve.
Skal lige checke mit "lager" imorgen.

/Kim
donaudi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 6/07/2005 22:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af donaudi »

HEJ!

Hvad generatoren angår betyder det ikke nødvendigvis noget at der er slidt lidt af de 2 lejebaner (hvor kulene trykker imod.) Det er mere vigtigt at de 2 hovedlejer, samt ankerplader og diodeplader er i en rimelig stand. Jeg har selv skiftet min generator på en type 44 2,2 ltr, og på den var 2 lejebane slidt ca 4mm længere ned end 1. Men den fejlede intet elektrisk, det der var begyndte at "halte" var lyden/sløret i de 2 hoved lejer, og de var ikke lige til at skifte (kræver nogen rigelig små aftrækkere). Det er var ligeledes en valeo blot fra 1988, og den ladede alt det den skulle (90A).
Jeg valgte at købe en renoveret generator, ikke mindst fordi at så er den bare 110 pct. iorden( skal køre til frankrig om en 1uge). Vær opmærksom på hvorledes den er ophængt, den kan sidde både til venstre og højre, hvilket kan være lidt drisk at checke ud på renoveret generatores part nummer.
Jeg købte hos autobremsen, og gav, så vidt jeg husker lige omkring 1400 kr. ( Original bosch/valeo koster omkring 3600 til 4000,-kr. Hvis jeg var dig, så vil jeg nøjes med at skifte laderelæ/kul så længe hovedlejerne er i ok stand.
MVH John Bech
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

Indlæg af Shadow »

Til donaudi.

Tak for dit gode og brugbare svar. Blinke

Havde faktisk selv overvejet at prøve at få fat på en ny Valeo spændingsregulator, da lejer og alt andet ser ud til at være ok.

Spændingsregulatoren kontra en ny Generator koster kun ca 250 kr.


Købe en ny Chokeret NEEJ ikke tale om.

Til Kim Poulsen.

Også tak til dig. Blinke

Til JAN DK.

Jeg har set nogle af de andre svar du har givet til andre ikke medlemmer og de er stort set ikke bedre end dem du har givet mig.

Det jeg mener er at du åbenbart bare svare på denne lidt smarte måde og det ikke KUN er mig du svare på den måde.

Måske ville man opfatte det anderledes hvis det var i tale og ikke i skrift.

Næste gang du svare på noget, så prøv at læse HELE TEKSTEN, inden du svare. Blinke

For hvis du havde læst hele teksten ville du opdage at jeg IKKE spurgte om der var nogle der havde en Generator liggene i deres baghave som de ikke skulle bruge.

Jeg spurgte bare om hvad der kunne betale sig og om hvor det var billigst.
Senest rettet af Shadow 13/07/2005 11:29, rettet i alt 1 gang.
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

Indlæg af Shadow »

Jeg skrev til martin igår, og han har også givet mig et glimmerende og brugbart godt råd. Blinke

Er nu på jagt efter en Valeo spændingsregulator.

Over and out. Smiler
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

Indlæg af Shadow »

Da det ikke var nemt at finde en Valeo spændingregulator og Generatoren jo var godt brugt (fra da bilen blev født)

Købte jeg en ombytter generator hos Refi.dk, hvor jeg får 38%.

Alt ialt kostede det mig 1600 kr, og det tror jeg er meget billigt sluppet når man ser andre steder.

Mekonomen kunne ikke følge med, selv om jeg også får gode procenter der, han sagde til mig, at siden at den var så billig, var det nok ikke den rigtige Generator.

Men han fik heldigvis ikke ret.

Men nu skal jeg bare have fat i en 90mm bolt til Remstrammeren og når bilen køre skal jeg nok ud og lede efter en ny remstrammer, da hjulet får remmen til at kæntre ind mod remstrammerarmen.

Remmen hyler også mere end før.

Det kan enten være remstrammer hjulet eller den nye remskive der sidder på generatoren.

Men det finder jeg vel nok ud af, hen af vejen.

Det kan godt være at det ser ud til at jeg har alle svarene allerede, men det er jo meget rart at få bekræftet at det er den rigtige løsning, man er kommet frem til. Blinke

ved ikke om det har noget at gøre med mit stjernetegn ( Vægt) Meget glad

Ps: Tak for hjælpen Martin.

Du er god at have i nærheden. Blinke
Senest rettet af Shadow 18/07/2005 13:05, rettet i alt 1 gang.
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af jape »

Hej Shadow.

For lige at komme lidt salt i såret ved det sene svar. (jeg har været på ferie)

Man kan udskifte kullene i laderelæet på en Valeo generator. Man skal bare lodde de to gamle kul ud, tage det bedste med ned til et elektro værksted få to nye til ca. 30-50 kr og samle det hele igen. Det tager ca 2 timer at lave, incl cykel tur.

Det er også beskrevet i "So Wird`s gemacht" som du kan låne på biblioteket

Du kan også søge her i forum, jeg mener det er omtalt under elektrisk udstyr.

Mvh. Jape
Senest rettet af jape 18/07/2005 23:27, rettet i alt 1 gang.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Shadow
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 123
Tilmeldt: 9/10/2003 19:23
Geografisk sted: Nivå

Indlæg af Shadow »

Ingen salt i såret, slæbe ringene som kulne køre på havde det ikke for godt.

Bosch manden sagde også at han ville skifte generatoren, også selvom at jeg sagde til ham at jeg ikke ville købe den hos ham.

Generatoren var også gammel som nævnt tidligere.

Tror iøvrigt at generatoren var helt færdig, da man hvis det kun er kullene der er færdige kan få den til at lade, hvis man slår med en hammer eller ligene, på siden af generatoren mens motoren køre.
(Gammelt husmandsråd fra min far af)

Der skete absolut intet, da jeg prøvede dette.
Senest rettet af Shadow 18/07/2005 23:38, rettet i alt 1 gang.
Audi 100 (C4) 2.6 Fra 04/93 Sortmetalic Med S4 Forlygter, Hvide Blink For & Røde Blink Bag.
Seat Ibiza (Stylance) 1.4 16W Citrus Metalic 2009 Model http://seat.dk/modeller/newibiza/
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"